niko c f8mdgydw0yk unsplash Wheels
niko c f8mdgydw0yk unsplash
Wheels

Vergelijking tussen nieuwe en ‘versleten’ Tesla onthult verrassende waarheid: "De mythe kan in de vuilbak"

Een Tesla Model 3 met meer dan 320.000 kilometer op de teller heeft onlangs een veelgehoorde mythe over elektrische wagens ontkracht. YouTuber en EV-expert Richard Symons testte het voertuig grondig en vergeleek het met een haast identiek exemplaar, dat amper 4.800 kilometer had gereden. Beide wagens waren drie jaar oud, maar hun gebruiksintensiteit kon niet meer van elkaar verschillen.

Opvallend resultaat: beide batterijen in topvorm

Na zijn uitgebreide test (zie video onderaan) kwam Symons tot een opvallende conclusie: de batterijprestaties van beide wagens lagen verrassend dicht bij elkaar. De Tesla met lage kilometerstand had nog 99,5% van zijn oorspronkelijke batterijcapaciteit. Dat was te verwachten. Maar ook de zwaar gebruikte Tesla – met gemiddeld meer dan 104.000 km per jaar – deed het uitstekend: de batterijcapaciteit bedroeg nog 88,5%. “Ze voelen echt hetzelfde aan,” aldus Symons. “Zelfde efficiëntie, zelfde prestaties.”

Batterij blijft betrouwbaar, zelfs ver boven garantiedrempel

Tesla geeft standaard een achtjarige garantie op batterijen, met een maximum tussen 160.000 en 240.000 kilometer, afhankelijk van het model. Zakt de batterijcapaciteit in die periode onder 70%, dan wordt ze kosteloos vervangen. In dit geval had de batterij al meer dan 320.000 kilometer afgelegd, maar bleef de capaciteit ruim boven de drempel. Dit toont aan dat veel elektrische batterijen duurzamer zijn dan gedacht – zelfs na jaren intensief gebruik. (lees verder onder de afbeelding)

Vergelijking tussen nieuwe en ‘versleten’ Tesla onthult verrassende waarheid: "De mythe kan in de vuilbak"

Oude vooroordelen over EV’s onder druk

De test werpt nieuw licht op een veelgehoorde bezorgdheid over elektrische auto’s: dat de batterijen snel verslijten en onbetrouwbaar worden. Symons’ bevindingen tonen het tegendeel. Hoewel de Tesla met hoge kilometerstand enkele cosmetische tekenen van slijtage vertoonde, presteerde hij nog altijd prima op vlak van efficiëntie en bereik.

Bevestiging van officiële cijfers

Ook de Amerikaanse milieudienst EPA (Environmental Protection Agency) stelde eerder al dat moderne EV-batterijen ontworpen zijn om een autoleven lang mee te gaan. Sinds modeljaar 2016 ligt het uitvalpercentage van batterijen bij EV’s in de VS op minder dan 0,5%, en in de meeste gevallen vielen defecten onder garantie. Dankzij voortdurende technologische vooruitgang zijn nieuwere EV’s aanzienlijk betrouwbaarder dan de eerste generatie elektrische voertuigen.

Elektrisch rijden blijft evolueren

Wie nog steeds denkt dat een elektrische wagen na een paar jaar rijp is voor de schroothoop, krijgt met deze Tesla een duidelijk tegenbewijs. Met een batterij die nog altijd 88,5% capaciteit heeft na 320.000 kilometer, toont dit model aan dat elektrische wagens duurzaam, efficiënt én toekomstgericht kunnen zijn.

(Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties