De FIA vroeg aan de mobiliteitsorganisaties een stand van zaken over het aanbod voor rijopleiding en de reglementering die verschillende lidstaten toepassen. Nergens in Europa ligt het percentage van de vrije opleiding zo hoog ligt als in ons België: 60 procent tegenover 40 procent professionele opleiding.
Het eerstvolgende land is Zweden met nog geen 20 procent vrije opleiding. In landen als Duitsland en Denemarken is de vrije opleiding zelfs verboden. Het aantal uren professionele begeleiding bedraagt in de meeste landen 30 tot 40, in België gemiddeld 16.
Volgens Touring, de Belgische vertegenwoordiger van de FIA, heeft het hoge aantal verkeersdoden bij jongeren ook te maken met rijvaardigheid en niet alleen met roekeloosheid. "Een professionele opleiding blijft nodig en begeleiding door leken moet beperkt worden", luidt het.
"Een rijopleiding moet niet alleen inhoudelijk juist zijn. De methode en de intensiteit moeten worden afgestemd op iedere leerling individueel. Dat gebeurt niet in een vrije begeleiding waarbij men telkens met verschillende begeleider kan leren rijden", zegt Touring.
De mobiliteitsorganisaties vragen dat Europa de rijopleiding uniform maakt, zodat in alle lidstaten dezelfde basisvereisten gelden. Een vrije opleiding zou enkel mogen na een professionele begeleiding en steeds met dezelfde begeleider. De tijd om met een voorlopig rijbewijs rond te rijden, moet volgens Touring en co beperkt worden.









Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties