Waarom dit verroeste stuk metaal meer dan 1 miljoen dollar moet opbrengen tijdens veiling Wheels
Waarom dit verroeste stuk metaal meer dan 1 miljoen dollar moet opbrengen tijdens veiling
Wheels

Waarom dit verroeste stuk metaal meer dan 1 miljoen dollar moet opbrengen tijdens veiling

Zonder enige twijfel is dit de ‘armoedigste’ miljoenenauto die we in tijden hebben gezien. Nee, dit is niet zomaar een geval van inflatie - deze verfrommelde massa metaal is een zeer zeldzame Ferrari 500 Mondial Spider, en hij wordt geveild. Wat deze auto zo duur maakt, behalve dat het een Ferrari is, is dat het de tweede 500 Mondial is die door de poorten van Modena kwam en een van slechts 13 Spiders met Pininfarina-body uit de eerste reeks.

Stel je deze bak eens voor, rustig wegrijdend uit de fabriek, rode lak glimmend in de zon, olie langzaam op temperatuur komend, Lampredi viercilinder dreunend in afwachting van het moment dat je alles open kon draaien. Het is een beetje moeilijk voor te stellen gezien de huidige staat van de auto, maar ok. Helaas was deze 500 Mondial niet bedoeld voor een ‘vrijetijdsbestaan’. In plaats daarvan werd hij al snel ingezet in de competitie, met een tweede plaats in zijn klasse tijdens de Coppa della Toscana van 1954 met voormalig Ferrari-fabriekscoureur Franco Cortese achter het stuur.

Heiligschennis? 

Cortese zou vervolgens vierde worden in zijn klasse tijdens de Mille Miglia van 1954, waarna de auto naar verluidt door Scaglietti werd omgebouwd voor een ‘slanker uiterlijk’. Na een paar jaar van wisselend succes in Europa vertrok deze 500 Mondial naar Amerika en na een paar jaar gebeurde het onvermijdelijke. In 1963 werd de originele motor naar verluidt vervangen door een Amerikaanse V8. Dat lijkt heiligschennis, maar dit waren de jaren zestig en een gebruikte Ferrari was gewoon weer een ‘funny’ Europese sportwagen van een klein merk.

(lees verder onder de foto's - pijltje naar rechts voor alle foto's)

Hamerprijs: 1,2 tot 1,6 miljoen dollar

Zoals je waarschijnlijk al aan de foto's kunt zien, was deze 500 Mondial Spider ergens halverwege de jaren 60 betrokken bij een zwaar ongeluk en sindsdien vrijwel onaangeroerd gebleven. Dus wat we hier hebben is een auto met een verwachte hamerprijs van 1,2 tot 1,6 miljoen dollar, een auto met, euhm, uitgebreide brandschade. Maar de linker koplamp ziet er tenminste bruikbaar uit. Toch bestaat de kans dat iemand deze verfrommelde massa metaal wil restaureren. Een auto is pas dood als mensen hem opgeven. Het zijn geen levende wezens, hoe emotioneel het getrommel van een V8 of de geur van oud leer ook is.

Met genoeg tijd, geld en middelen kan alles weer in elkaar worden gezet. Vergeet niet dat het allemaal metaal, plastic, rubber en glas is. We hebben al Nissans, Subaru’s en andere Lada’s gezien met gaten in zo groot als een hoofd en die uiteindelijk weer opgelapt geraakten. Auto's gaan alleen dood als je geen middelen en liefde meer hebt. Zou deze Ferrari ooit weer kunnen rijden? Het zou ontzettend veel tijd en geld kosten om hem af te bouwen, maar het moet misschien wel kunnen. Met een beetje liefde en een zwembad vol geld kan deze kleine rode Spider weer door de carburateurs ademen.

(Bron: The Autopian - Intropic: Sotheby's)

5 claps
2 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties