upgraded points wg 38fulwls unsplash Wheels
upgraded points wg 38fulwls unsplash
Wheels

Waarom niemand tweedehands elektrische auto’s wil, en wat dat met jouw bedrijfswagen doet

De elektrificatie van het wagenpark wordt door overheden én bedrijven actief gestimuleerd, maar wie verwacht dat de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s mee evolueert, komt bedrogen uit. Ondanks het groeiende aantal EV’s op de weg, blijkt de interesse in tweedehands elektrische voertuigen opvallend laag. En dat heeft grote gevolgen, vooral voor wie met een bedrijfswagen rijdt.

Tweedehands EV’s geraken moeilijk verkocht

Autoverkopers en leasemaatschappijen luiden de alarmbel: elektrische wagens die uit leasing komen, blijven langer staan dan hun klassieke tegenhangers. Volgens cijfers van onder meer AutoScout24 en de Europese brancheorganisatie ACEA daalt de doorverkoopwaarde van elektrische voertuigen sneller dan verwacht. Auto's met een verbrandingsmotor vinden doorgaans sneller een nieuwe eigenaar, zelfs als ze ouder zijn.

Waarom willen consumenten geen tweedehands EV?

Er zijn meerdere redenen waarom de tweedehands elektrische auto moeilijk aan de man gebracht wordt:

  • Onzekerheid over de batterijduur: Consumenten vrezen dat oudere EV’s minder rijbereik hebben of dat een dure batterijvervanging op de loer ligt.
  • Slechte laadinfrastructuur: Vooral bij mensen zonder eigen laadpunt leeft de bezorgdheid dat laden te omslachtig blijft.
  • Snelle technologische evolutie: De technologie bij nieuwe modellen gaat zo snel vooruit dat oudere EV’s als verouderd aanvoelen.

(lees verder onder de afbeelding)

Waarom niemand tweedehands elektrische auto’s wil, en wat dat met jouw bedrijfswagen doet

Impact op bedrijfswagens en leasemodellen

Voor bedrijven die inzetten op elektrisch rijden, kan de zwakke tweedehandsmarkt problematisch worden. Leasemaatschappijen rekenen op een sterke restwaarde om aantrekkelijke contracten aan te bieden. Als tweedehands EV’s moeilijker verkoopbaar blijken, kan dat leiden tot hogere leaseprijzen, kortere looptijden of beperkingen in modelkeuze. Bovendien dreigen sommige bedrijven op het einde van de leaseperiode met een restwaarde te zitten die lager is dan voorzien, wat financieel nadelig uitvalt.

Deze trend kan de elektrificatie van het bedrijfswagenpark afremmen. Als de restwaarde onzeker blijft, kunnen bedrijven terughoudender worden om nog massaal elektrische wagens in hun vloot op te nemen. En dat staat haaks op de doelstellingen rond CO₂-reductie, die bedrijven én overheden vooropstellen.

Oplossingen: garantie, communicatie en incentives

Om tweedehands EV’s aantrekkelijker te maken, wordt gepleit voor:

  • Langdurige batterijgaranties van fabrikanten
  • Duidelijke informatie over batterijgezondheid
  • Fiscale stimulansen voor tweedehandskopers, vergelijkbaar met die voor nieuwe EV’s

Zonder extra inspanningen blijft de kloof tussen nieuw en tweedehands groot – en dat zet druk op het hele systeem.

(Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties