austin-hervias-NIY5Q72d14g-unsplash Wheels
austin-hervias-NIY5Q72d14g-unsplash
Wheels

Weer een klap voor Elon Musk: belangrijke feature van Tesla dreigt geband te worden na veiligheidsproblemen

Een van de opvallendste designfeatures van Elon Musk’s Tesla komt mogelijk onder een verbod in China te vallen. Lokale media melden dat Chinese toezichthouders overwegen om de pop-out deurgrepen – die automatisch uitklappen bij het ontgrendelen en weer intrekken zodra de auto rijdt – per juli 2027 te verbieden. De reden: veiligheidszorgen en een hoog storingspercentage. Dit zou een forse klap zijn voor Tesla, aangezien de futuristische grepen inmiddels een iconisch designkenmerk zijn geworden.

Tesla moet mogelijk volledig herontwerpen

Als de maatregel doorgaat, zullen alle in China verkochte auto’s voortaan mechanische handgrepen moeten hebben. Voor Tesla, dat in 2024 meer dan 20% van zijn totale omzet uit China haalde, zou dit betekenen dat de modellen herontworpen moeten worden.

De strakke look past bij Musk’s visie om EV’s een futuristisch karakter te geven, maar de praktische problemen wegen mogelijk zwaarder. Volgens cijfers van een andere EV-producent zouden defecten aan de pop-out grepen 12% van alle reparaties verklaren. Dit varieert van mensen die vast komen te zitten in hun auto tot klachten van Tesla-rijders dat de grepen in de winter bevriezen, waardoor voertuigen moeilijk toegankelijk zijn. (lees verder onder de afbeelding)

Weer een klap voor Elon Musk: belangrijke feature van Tesla dreigt geband te worden na veiligheidsproblemen

Rechtszaak na dodelijk ongeluk met Cybertruck

De discussie over veiligheid kreeg extra lading na een tragisch incident in Texas. De familie van Michael Sheehan (47) heeft Tesla aangeklaagd nadat hij omkwam toen zijn Cybertruck vlam vatte. Volgens de aanklacht raakte de wagen in april 2024 van de weg en raakte een duiker. De batterij vloog in brand en de truck veranderde in een inferno van 5.000 graden Celsius. Sheehan zou niet uit de auto zijn gekomen omdat de elektrische deursystemen uitvielen.

Hoewel Tesla handmatige noodontgrendelingen heeft ingebouwd, stelt de aanklacht dat deze “onredelijk moeilijk te vinden zijn in een noodsituatie”. Advocaat S. Scott West zei tegen de Independent: “Michael was extreem intelligent, maar de instructies die Tesla meegaf waren volstrekt onvoldoende voor een situatie als deze.” Sheehan overleed slechts drie maanden na aankoop van zijn Cybertruck.

Veiligheid versus design

Wat begon als een strak en futuristisch designkenmerk, lijkt voor Tesla uit te draaien op een veiligheidsnachtmerrie. Terwijl Musk mikte op innovatie, groeit de kritiek dat de grepen en deuren in noodsituaties juist levensgevaarlijk kunnen zijn. Met het mogelijke verbod in China en de lopende rechtszaak in de VS staat Tesla opnieuw onder druk – en lijkt de vraag te zijn of veiligheid uiteindelijk zwaarder gaat wegen dan stijl.

(Bron: Unilad Tech – Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties