1267 News
1267
News

Bart (42) onthult de waarheid over zijn loon als vrachtwagenchauffeur in Vlaanderen: "De schoonste stiel die er is!"

Zelfs in 2025 is vrachtwagenchauffeur nog altijd een populaire job. En eerlijk? We snappen wel waarom. Heel de dag op de baan, wat muziek op, de rust van je cabine — da’s iets wat je graag moet doen, maar als het je ligt, is er niks beter. “Natuurlijk, het verkeer in Vlaanderen… daar mag je mij niet te veel over laten beginnen. File hier, omleiding daar, je kent het wel,” zegt Vlaamse vrachtwagenchauffeur Bart.

Dat het nog altijd een gegeerde job is, merk je ook aan de cijfers. In Vlaanderen alleen al zouden er bijna 150.000 mensen in de logistiek werken, en daarvan is zo’n 36% chauffeur. Da’s dus een serieus pak volk achter het stuur. Maar bon, iedereen vraagt zich natuurlijk af: Wat verdient dat nu, vrachtwagenchauffeur zijn in 2025? “Wel, ik zal het u gewoon zeggen zoals het is…” zegt Bart.

 “Je wordt er niet rijk van, maar je kunt er goed van leven”

Gemiddeld verdient een vrachtwagenchauffeur in Vlaanderen rond de 2.500 euro bruto, en daar blijft zo’n 2.000 euro netto van over. “Maar dat is het basisloon hé,” aldus Bart. “De meesten, zoals ik, krijgen meer omdat we veel uren kloppen. Ik werk zelf in Oost-Vlaanderen en rij enkel overdag — nachtritten zijn niks voor mij, ik wil ’s avonds thuis zijn bij mijn gezin. Meestal begin ik rond 5 of 6 uur ’s morgens, en dan zit mijn dag er rond 5 of 6 uur ’s avonds op.”

“Mijn uurloon is €14,67 bruto, en daarboven krijg ik nog €1,69 netto ARAB-vergoeding per uur,” gaat hij verder. “En geloof me, de overuren tikken snel aan — ik doe zelden minder dan 50 uur per week. Alles samen kom ik gemiddeld uit op een nettoloon van net geen €3.100 per maand. Niet slecht, hé?”

“Je verdient goed, maar je moet er ook wat voor doen”

Chauffeur zijn, dat betaalt dus wel degelijk de rekeningen, maar je moet er wel de uren voor maken. “Gemiddeld doen we zo’n 12 uur meer per week dan mensen in andere jobs,” vertelt Bart. “’t Is dus niet voor iedereen weggelegd — je moet het écht graag doen, want het vraagt veel tijd en energie. Maar voor mij? Ik doe het nog altijd graag. Elke dag op de baan, mijn vracht, mijn ritten, mijn rustmoment met een tas koffie op de parking — da’s mijn leven, en ik zou het niet anders willen!”

(Intropic: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties