Op de Belgische autosnelwegen worden jaarlijks gemiddeld 2.000 bestuurders beboet voor onnodig gebruik van het middenvak. Vooral wanneer het rechterrijvak vrij is, wordt dit beschouwd als een verkeersinbreuk. Het probleem is hardnekkig: in slechts de eerste vier maanden van vorig jaar kregen al 967 chauffeurs een boete. De politie beschouwt dit gedrag als storend én gevaarlijk.
Gevaarlijk en frustrerend voor andere weggebruikers
Middenvakrijden zorgt voor frustratie bij andere bestuurders, maar ook voor reële risico’s. Wanneer een voertuig zonder geldige reden langdurig op het middelste rijvak blijft hangen, dwingt dat anderen tot extra inhaalmanoeuvres. Dat maakt het verkeer onvoorspelbaarder, vergroot het risico op ongevallen en belemmert bovendien de algemene doorstroming.
Politie moet gericht observeren
De Federale Politie erkent dat het handhaven van deze overtreding technisch niet eenvoudig is. Bestuurders moeten langere tijd worden gevolgd om te kunnen bewijzen dat ze onterecht op het middenvak blijven rijden. Toch zet men volop in op handhaving, onder meer via mobiele controles en anonieme patrouilles. De boetes liggen tussen de 116 en 160 euro.
Bewustmaking blijft noodzakelijk
De boetes zijn bedoeld als afschrikmiddel, maar de politie benadrukt dat ook sensibilisering nodig blijft. Veel bestuurders zijn zich er niet van bewust dat middenvakrijden een verkeersovertreding is. Verkeersdeskundigen roepen daarom op tot meer campagnes rond rijstrookgebruik. Door het juiste rijgedrag te promoten, kunnen zowel veiligheid als doorstroming op de snelweg verbeteren.
(Intropic: Freepik)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties