Generatie Z is de eerste groep die volledig is opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze zijn gewend om moeiteloos te navigeren door eindeloze informatiestromen, slim afgestemd door algoritmes. Maar dat digitale gemak heeft ook een keerzijde: wanneer ze verkeerde influencers volgen, kunnen ze verstrikt raken in slecht advies – zelfs als het gaat om iets ogenschijnlijk eenvoudigs als werkkleding.
Wat trek je eigenlijk aan naar kantoor?
Op platforms als Instagram en TikTok delen influencers hun visie op 'office fashion', maar niet al die suggesties zijn even geschikt. Jongere werknemers nemen deze outfitinspiratie soms klakkeloos over – met als resultaat dat ze tegen de grenzen van het kantoorbeleid aanlopen. “Gen Z daagt bestaande normen uit, en dat is op veel vlakken positief,” zegt Marina Santo, directeur van mode-uitzendbureau Fourth Floor, in een interview met Fortune. “Ze zijn uitgesproken, maar sommige jongeren hebben het idee dat ze recht hebben op bepaalde dingen – ook op het gebied van kleding. Die houding kan botsen met de werkcultuur.”

“Ze zoeken nog hun weg”
Veel jonge professionals zijn nog bezig hun weg te vinden, ook als het gaat om de ongeschreven kledingregels op kantoor. “Athleisure is het meest voorkomende modeprobleem bij Gen Z,” merkt etiquette-expert Myka Meier op. “Voor veel mensen is dat dagelijkse kleding geworden. Maar er is een dunne lijn tussen sportief-chic en gewoon sportkleding.” Ze geeft een voorbeeld uit haar werk bij een advocatenkantoor: “Daar dragen mensen pakken met stijlvolle leren sneakers. Geen hardloopschoenen, maar een nette, moderne touch. Dat is het verschil.”
“Balans is belangrijk”
Santo merkt ook op dat sommige jonge medewerkers hun uiterlijk drastisch veranderen nadat ze zijn aangenomen. “Er zijn mensen die binnenkomen met een professionele uitstraling en kort daarna hun haar blauw verven of ineens veel gewaagdere kleding dragen. Dat kan vragen oproepen bij de werkgever,” legt ze uit. “Het straalt ook iets uit over het bedrijf zelf. Gen Z heeft onmiskenbaar gevoel voor stijl en volgt trends op de voet. Maar in de professionele wereld is balans belangrijk: jezelf uitdrukken is prima, zolang het past binnen de context van het bedrijf waarvoor je werkt.”
(Bron: Fortune - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties