Het Europees Parlement wil een einde maken aan de wirwar van regels rond handbagage bij luchtvaartmaatschappijen. De Transportcommissie bereikte deze week een akkoord over nieuwe passagiersrechten. Daarbij springt vooral het voornemen in het oog om handbagagekoffers voortaan gratis toe te staan aan boord.
Op dit moment verschillen de regels sterk van maatschappij tot maatschappij, wat leidt tot verwarring en frustratie bij reizigers. De nieuwe regels moeten dat aanpakken: voortaan heeft elke passagier recht op een gratis persoonlijk item – zoals een handtas, laptoptas of kleine rugzak – van maximaal 40x30x15 cm én een extra stuk handbagage, zoals een rolkoffertje van maximaal 7 kilo en 50x30x20 cm, zolang de som van de afmetingen niet boven 100 cm uitkomt.
Groeiende kritiek en rechtszaken
Deze stap is een reactie op de groeiende kritiek en rechtszaken tegen betaalde handbagage. In meerdere Europese landen, waaronder België en Spanje, stapten consumentenorganisaties recent naar de rechter. Spanje legde eind vorig jaar zelfs boetes op van in totaal 180 miljoen euro aan vijf prijsvechters, wegens het vragen van geld voor handbagage. De Spaanse overheid en consumentenverenigingen vinden dat een rolkoffertje nu al gratis moet zijn.
Klacht tegen Ryanair
“Maar het is een feit dat de bestaande Europese regels hierover veel duidelijker kunnen, zodat er voortaan geen discussie meer over kan ontstaan”, stelt Laura Clays van Testaankoop in Het Nieuwsblad. De Brusselse rechtbank behandelt deze week ook een klacht van Testaankoop tegen Ryanair over dit onderwerp. De impact op de luchtvaartsector belooft groot te zijn. Maatschappijen zoals Ryanair, Vueling en Transavia rekenen namelijk op de inkomsten uit betaalde handbagage als onderdeel van hun verdienmodel. Bij een grote speler als Ryanair loopt dat bedrag in de honderden miljoenen. Verzet zal er dus zeker komen. (lees verder onder de afbeelding)

"Chaos in de cabine"
Ook binnen de sector groeit de weerstand. De belangenorganisatie Airlines for Europe (A4E) waarschuwt voor chaos in de cabine. Volgens A4E is er in een standaardvliegtuig slechts ruimte voor negentig rolkoffers, terwijl er dubbel zoveel passagiers zijn. “Wat zal betekenen dat een groot deel van de rolkoffers in het vliegtuigruim moeten”, aldus de organisatie. Dat zou tot vertragingen en logistieke problemen kunnen leiden. A4E vreest bovendien dat luchtvaartmaatschappijen hun ticketprijzen moeten verhogen om het verlies aan bagage-inkomsten te compenseren.
Wanneer komt de nieuwe regel er?
Hoewel het akkoord in de transportcommissie een belangrijke stap is, staat de regelgeving nog niet helemaal vast. De nieuwe regels moeten nog het volledige wetgevingsproces doorlopen binnen het complexe Europese besluitvormingstraject. Luchtvaartmaatschappijen zullen vermoedelijk zwaar lobbyen om de verplichting tot gratis handbagage alsnog te verzwakken. Toch lijkt het Europees Parlement vastberaden: de reiziger moet beter beschermd worden en duidelijkheid krijgen over zijn rechten, ook in de lucht.
(Bron: Het Nieuwsblad - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties