Schermopname_3-8-2025_81234_www.youtube.com News
Schermopname_3-8-2025_81234_www.youtube.com
News

Het bizarre (of niet) 'noodplan' van de autofabrikanten: weg met EV's, leve de humanoïde robots

Het nieuwe noodplan van de auto-industrie naast elektrische voertuigen is het inzetten van humanoïde robots – en opmerkelijk genoeg is dat ook echt aan het gebeuren. Robots worden al lange tijd gezien als een mogelijke oplossing voor autofabrikanten om voertuigen te bouwen en zo de afhankelijkheid van menselijke arbeid te verminderen.

Waarom bouwen autofabrikanten humanoïden?

Sommige fabrikanten denken echter dat robots ook kunnen dienen als een waardevol alternatief voor het bouwen van elektrische voertuigen. General Motors wordt zelfs aangemoedigd om zijn focus te verschuiven van het maken van elektrische auto’s naar het ontwikkelen van humanoïde robots. Het is een interessante oplossing voor een probleem dat misschien niet eens bestaat, en het zou een merkwaardig ‘noodplan’ zijn voor de auto-industrie. Maar waarom zouden fabrikanten überhaupt humanoïden moeten bouwen?

“Ze zouden zich beter daar op richten”

Volgens het hoofd van wereldwijde auto- en mobiliteitsonderzoek bij Morgan Stanley zouden fabrikanten zoals General Motors zich beter kunnen richten op humanoïden dan op elektrische voertuigen. Dat is de mening van Adam Jonas, die dit onlangs aangaf tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van GM over het tweede kwartaal van 2025.

"Ongeveer 15 of 20 jaar geleden liep GM voorop in de ontwikkeling van humanoïde robots," zei Jonas. "Versnel naar vandaag, en de meeste van jullie belangrijkste concurrenten hebben een humanoïde programma," voegde hij eraan toe. Veel van GM’s concurrenten gebruiken humanoïden echter alleen om te helpen bij het bouwen van auto's in de fabriek. Hyundai is een uitzondering, omdat dat bedrijf robots verkoopt en ook eigenaar is van Boston Dynamics. (lees verder onder de afbeelding)

Het bizarre (of niet) 'noodplan' van de autofabrikanten: weg met EV's, leve de humanoïde robots

Twijfels in de auto-industrie

CEO Mary Barra van General Motors twijfelt eraan of robots werkelijk de oplossing zijn voor de auto-industrie. Barra bevestigde dat GM robots inzet voor bepaalde werkzaamheden, maar alleen daar waar er veiligheidsrisico’s zijn voor menselijke werknemers. Voorstanders van robots beweren dat elektrische voertuigen niet winstgevend zijn, en dat er een sterke markt is voor humanoïden die allerlei soorten werk en taken kunnen uitvoeren.

Tesla

In zekere zin is dat waar, aangezien Tesla momenteel verlies lijdt op de auto’s die het produceert. Maar een groot deel daarvan zou ook te wijten kunnen zijn aan de onvoorspelbaarheid waarmee Tesla op dit moment te maken heeft. Het blijft een interessant onderwerp van gesprek, en er is duidelijk een grote markt voor verschillende soorten robots. Als Tesla, een toonaangevende fabrikant van elektrische voertuigen, verlies draait, betekent dat dan dat andere grote autofabrikanten hun horizon moeten verbreden? En zouden robots dan echt het nieuwe noodplan van de auto-industrie moeten zijn?

(Afbeeldingen: YouTube)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties