Spotify denkt opnieuw aan prijsverhogingen voor zijn abonnees. Dat meldt de Financial Times na een gesprek met Alex Norström, die binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor abonnementen en advertentieactiviteiten.
Eventuele nieuwe tariefaanpassingen zouden gepaard gaan met extra functies en diensten die het platform binnenkort wil lanceren. Eerder deze maand kondigde Spotify al aan dat de maandprijs van bepaalde abonnementen in onder meer Europa vanaf september omhoog gaat.
"Bewuste strategie"
Norström benadrukte in het interview dat hogere prijzen een bewuste strategie zijn. “Prijsverhogingen en -aanpassingen zijn onderdeel van onze gereedschapskist. We zullen daartoe overgaan van zodra het logisch is”, aldus de topman. Het bedrijf wil zo de balans vinden tussen het aanbieden van meerwaarde aan klanten en het versterken van de eigen inkomsten.
Lange tijd hield Spotify de prijzen stabiel en lag de focus vooral op groei en het aantrekken van nieuwe gebruikers. Pas de laatste twee jaar begon het bedrijf prijzen te verhogen. Dat, gecombineerd met stevige besparingen, leverde vorig jaar voor het eerst een jaarwinst op.
Eén miljard gebruikers
Toch blijft de situatie fragiel: in het tweede kwartaal van dit jaar boekte Spotify onverwacht verlies door hogere loonkosten. Intussen zijn er wereldwijd 276 miljoen premiumabonnees, een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar. Het totaal aantal luisteraars – zowel gratis als betalend – groeide met 11 procent tot 696 miljoen.
Ondanks de huidige uitdagingen kijkt Spotify ambitieus naar de toekomst. Norström verwacht dat de muziekstreamingdienst op termijn de kaap van één miljard gebruikers kan bereiken. “Mikken we op een miljard? Ik denk zeker dat het niet onmogelijk is. Het is absoluut een doel,” zegt hij daarover.
(Bron: HLN - Intropic: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties