“Het is vreemd dat dit rapport nu naar boven komt. In de bijzondere commissie spoorwegveiligheid kregen we het rapport nooit te zien, zogezegd omdat het gerechtelijk onderzoek nog niet was afgerond.” Dat zegt Kamerlid Steven Vandeput (N-VA), destijds ook lid van de commissie spoorwegveiligheid.
Volgens een rapport dat door het Onderzoeksorgaan Mobiliteit werd opgesteld over het dodelijke treinongeval in Buizingen (2010, 18 doden en ruim 150 gewonden), was het rode noodsein niet sterk genoeg verlicht, ontbrak in de trein een nochtans verplicht veiligheidssysteem en heeft de bestuurder wel degelijk het noodsein genegeerd.
“Behalve de vraag waarom dat rapport nu wél naar boven komt, blijven we ook met de vraag zitten hoe dat allemaal mogelijk was. Hoe kan het dat de afdeling Technics van de NMBS toestellen laat rijden zonder verplicht veiligheidssysteem?”, aldus Vandeput.
“Dat veiligheidssysteem (MEMOR) was dé grote les van het treinongeval van Aalter in 1982. Akkoord, het was niet meer up-to-date, maar wel verplicht.” Vandeput wil daarover alvast de nodige vragen stellen.
DC Foto Belga
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties