Zorgverleners woedend na nieuwe beslissing Maggie De Block: ‘Dit is de druppel die de emmer doet overlopen’

Maggie heeft weer mensen boos gemaakt

Afgelopen week kregen meer dan 60.000 zelfstandige zorgverstrekkers de boodschap van minister Maggie De Block te horen dat al de ‘coronasupplementen’ mogen terug gevorderd worden. Het gaat hier om zelfstandige apothekers, artsen, vroedvrouwen, diëtisten, thuisverpleegkundigen, enz.

Aangerekend coronasupplement moet terug betaald worden van De Block

Sinds dat al deze zorgverstrekkers terug zijn opgestart, hebben ze ook aanpassingen gedaan om veilig te werken. Daarnaast werd er vaak ook fel geïnvesteerd in beschermingsmateriaal. Om deze investeringen te compenseren vroegen een groot deel van de zorgverstrekkers een ‘coronasupplement’.

Mag niet volgens De Block en al deze mensen zullen de betaalde supplementen retroactief moeten terug betalen. Het Overleg Zelfstandige Zorgverstrekkers (OZZ) binnen de Federatie Vrije Beroepen (FVB) viel bij dit nieuws dan ook bijna van hun stoel.

De zorgverstrekkers zouden in de plaats wel een compensatiepremie kunnen krijgen (al zegt niets dat dit alle kosten dekt natuurlijk). Patiënten die sinds 4 mei een ‘coronasupplement’ hebben betaald, mogen dit nu terug vorderen van de zorgverstrekkers. En dat is waar het schoentje knelt volgens OZZ.

Lees verder onder de foto

Deze beslissing werd zonder enig overleg genomen. Iets wat bij duizenden zorgverstrekkers nu kwaad bloed zet. Het geeft aan patiënten nu de indruk dat ervan hen is geprofiteerd. Het feit dat ze nu ook gewon geld kunnen terug vragen, zorgt ook voor een compleet verkeerd beeld, aldus OZZ.

“Dit is de druppel die de emmer doet overlopen. Op deze manier creëert de minister een verkeerd beeld. De zelfstandig zorgverstrekkers hebben steeds te goeder trouw gehandeld om een veilige en kwaliteitsvolle zorg te verlenen. Allemaal pasten ze hun manier van werken aan aan de nieuw realiteit.”

“Geen evidente zaak, dat hoeven we niet meer uit te leggen. Leg daar de investeringen voor beschermingsmateriaal nog eens bovenop, en u begrijpt de frustraties van de zorgverstrekkers over de recente communicatie. Een blijk van erkenning is het allerminst.”

Altijd gigantisch veel moeite gedaan

De frustratie is dan ook vooral groot omdat deze zorgverstrekkers vaak bleven door werken zonder morren en alle aanpassingen hebben geslikt zonder enige problemen. Nu lijkt dit plots anders.

“Vanaf dag één staan wij paraat. Apothekers installeerden plexiglazen schermen als garantie voor een regulier medicatiebeleid, huisartsen werden ingezet in de triagecentra. Thuisverpleegkundigen, diëtisten en vroedvrouwen bleven zonder beschermingsmateriaal aan de slag.

Tandartsen stonden in voor triage en organiseerden zelf doorverwijspraktijken, en de klinisch psychologen schakelden zo snel ze konden om naar digitale hulpverlening.”

Lees verder onder de foto

De opsomming bleef hierna komen over wat de zorgverstrekkers hebben gedaan, maar de boodschap is alvast duidelijk. Er werd heel veel moeite gedaan, maar nu krijgen patiënten een heel andere indruk.

Dringend overleg nodig

Bij het OZZ vragen ze dan ook dringend overleg over betaalbare zorg voor burger en patiënt. De financiering voor deze sector moet volgens hen veel beter, alsook het aanbieden van goed beschermingsmateriaal vanuit de overheid uit.

Alleen zo kan volgens hen een eventueel tweede en derde golf van het virus goed opgevangen worden zowel medisch als financieel.

“De zorgverstrekkers bereiden zich nu al voor, en zetten graag hun schouders onder een sterk plan van aanpak. Inzetten op een betere communicatie over de mogelijkheden die de zorgverstrekkers aanbieden, degelijk beschermingsmateriaal en een duurzame financiering.”

“Dit zou een erkenning zijn van het werk dat de zelfstandig zorgverstrekkers leverden de voorbije weken. Deze crisis heeft de samenwerking tussen de verschillende zorgverstrekkers alleen nog maar versterkt. Nu de samenwerking met de overheid nog.”

Bron: despecialist.eu/

Reacties

wpDiscuz