battlefield-6-key-art games
battlefield-6-key-art
games

Review Battlefield 6 – Het gevoel van deel 3 en 4, maar dan beter

Na jaren van kritiek en gemiste kansen probeert Battlefield 6 de serie opnieuw op de kaart te zetten. Met klassieke elementen, community-feedback en een frisse aanpak belooft deze shooter een terugkeer naar vertrouwde chaos. We hebben alle modi van Battlefield 6 uitgebreid getest, en in deze review ontdek je of de game jouw geld waard is.

Een story mode die je kan skippen

Waar Battlefield 2042 geen single player campagne had, brengt Battlefield 6 de story mode weer terug. Een logische toevoeging, zeker gezien de adviesprijs van €70 en de backlash bij de vorige game. Helaas is het verhaal zelf weinig memorabel.

De campagne speelt zich af in de nabije toekomst, waarin de NAVO het opneemt tegen Pax Armata, een nieuwe militaire macht gevormd door voormalige NAVO-landen. Jij speelt als Dagger 13, een squad die betrokken raakt bij een aanval op een NAVO-basis. Wat volgt zijn enkele missies verspreid over verschillende locaties, met set pieces die doen denken aan een Call of Duty-campagne. Toch is de story mode niet goed genoeg. De missies missen impact, personages zijn niet memorabel, en het schrijfwerk weet niet te boeien.

Er zijn eigenlijk maar twee redenen om de campagne te spelen. Ten eerste: de spectaculaire destructie. De single player bevat meer scripted explosies en destructie dan de multiplayer, wat zorgt voor indrukwekkende momenten. Ten tweede: het is een goede manier om wapens, voertuigen en classes uit te proberen voordat je de multiplayer induikt. De campagne duurt zo’n vijf uur en biedt weinig reden om het opnieuw te spelen. Gelukkig kan je net als bij Call of Duty na afloop het single player-pakket verwijderen van de consoles en alleen de multiplayer behouden. Zo neemt Battlefield 6 minder opslagruimte van je SSD in beslag.

Het gevoel van Battlefield 3 en 4

Battlefield 6 is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de community. Bijna een jaar voor release kregen geselecteerde playtesters al toegang tot de alpha-versie, waarna de multiplayer op basis van hun feedback voortdurend werd aangescherpt. Die aanpak werpt zijn vruchten af: Battlefield 6 speelt soepel en voelt direct vertrouwd aan, alsof de serie terug is op het niveau van zijn hoogtijdagen. De hero-personages uit Battlefield 2042 zijn geschrapt en maken plaats voor klassieke classes. Recon is de sluipschutter en spotter van een squad. De Engineer repareert én vernietigt voertuigen, Assault zoekt de frontlinie op, en Support brengt gevallen teamgenoten weer tot leven. Elke class heeft unieke vaardigheden die essentieel zijn om de strijd te winnen in grootschalige 32 vs 32-gevechten.

De gunplay in Battlefield 6 voelt solide aan: wapens hebben impact en klinken zoals in de klassieke delen. Wel is er een duidelijke leercurve, sommige geweren hebben stevige recoil, andere presteren minder goed op afstand. Dankzij attachments kun je wapens verbeteren, maar het progressiesysteem laat te wensen over. XP voor objectives en kills is schaars, waardoor het ontgrendelen van nieuwe wapens en upgrades traag verloopt. Urenlang spelen met standaarduitrusting haalt de vaart uit de ervaring. Het progressiesysteem moet beter.

Voertuigen in de multiplayer zijn een hoogtepunt. Het blijft leuk om met een tank door gebouwen te rijden en op alles te schieten wat een mogelijke cover is voor vijanden. Tanks razen door gebouwen en zorgen voor brute vernietiging. Criterion Games, bekend van Need for Speed, nam de voertuigbesturing voor zijn rekening bij de ontwikkeling van Battlefield 6. Dit was een slimme zet van EA, want de besturing voelt responsief en krachtig. Vliegen is ook leuk, maar vergt meer oefening. Wel kan een ervaren piloot het verschil maken en helpen met het veroveren van cruciale punten op de map.

Battllefield 6 scr02

12 maps op launch

Conquest blijft wat ons betreft de identiteit van Battlefield multiplayer, met grootschalige 32-tegen-32 gevechten die de serie definiëren. Maar er is meer: klassieke modi als Rush en Breakthrough keren terug, naast bekende speltypes uit andere shooters zoals Domination, Team Deathmatch en King of the Hill. Nieuw is Escalation, een variant op Conquest waarbij strategische punten tijdens een gevecht verdwijnen. Hierdoor worden grotere aantallen spelers naar de resterende zones gedreven, wat zorgt voor intensere actie en meer destructie.

Battlefield 6 lanceert met 12 unieke maps. In modi zoals Team Deathmatch speel je op afgebakende delen van deze grotere speelvelden. DICE belooft Battlefield 6 regelmatig te voorzien van content updates. Wat nu is aangekondigd is een content update om de 3 weken.

Battlefield Portal

Battlefield 6 introduceert de Portal–modus, waarin de community zelf maps, spelregels en modi kan ontwerpen. Deze gebruikerscontent zorgt voor een constante stroom aan nieuwe ervaringen, los van wat DICE zelf aanbiedt. Zo is er een creatieve modus geïnspireerd door extraction shooters of een modus waar alleen helikopters beschikbaar zijn. De community gaat zelfs een stapje verder. Klassieke Battlefield-maps worden bijvoorbeeld opnieuw gemaakt door fans. Zelfs iconische Call of Duty-maps zoals Shipment en Nuketown duiken op in Portal. Wel zijn er bepaalde servers die momenteel puur zijn gericht op het snel verdienen van XP. EA heeft aangegeven hiertegen op te treden.

Portal is een waardevolle toevoeging die de replaywaarde van deze shooter aanzienlijk verhoogt. Zo ben je niet gebonden aan de standaard modi van Battlefield 6 zelf en kan je iedere dag nieuwe ontdekkingen doen in Portal.

Battllefield 6 scr01

Vloeiend op de consoles

Battlefield 6 oogt visueel sterk, met veel detail en een overtuigende depth of field. Ray Tracing ontbreekt, wat jammer is, realistische lichtreflecties hadden de grafische presentatie naar een hoger niveau kunnen tillen. De kleurstelling wijkt duidelijk af van Battlefield 2042: het palet is hier grauw en realistisch, vergelijkbaar met Battlefield 3 en 4, maar dan is alles veel mooier.

Waar de game echt indruk maakt, is op het gebied van particle effects en physics. Explosies, schade en vernieling zijn spectaculair. Geen andere shooter komt in de buurt van Battlefield 6 wat betreft destructie. Toch is de destructie minder uitgebreid dan de trailers deden vermoeden: niet alles in de map is kapot te maken, enkel specifieke gebouwen, verdiepingen en muren. Voor real time destructie moeten we mogelijk wachten op een volgende Battlefield.

Het ontbreken van Ray Tracing is een bewuste keuze van de ontwikkelaars. Battlefield 6 geeft prioriteit aan framerate voor een soepele gameplayervaring. In Balanced-modus speel je standaard op 60 FPS. In de Performance-modus speel je op een hogere framerate, maar hiervoor heb je een scherm nodig dat meer dan 60Hz ondersteunt. Dan haal je aanzienlijk hogere framerates. Op de PlayStation 5 Pro zagen we Battlefield 6 pieken tot 110 FPS in de Performance-modus. Toch was het fijn geweest als er ook een Ray Tracing-optie was waar je wat framerate kon inleveren voor extra visuele pracht.

Conclusie

Battlefield is terug van weggeweest. Na twee teleurstellende delen hebben EA en DICE geluisterd naar de community en gekozen voor een spirituele opvolger van Battlefield 3 en 4. De kleurrijke chaos en hero-mechanics zijn ingeruild voor klassieke classes en destructie. Maps zijn gevarieerd, wapens voelen solide aan en voertuigen besturen soepel. Wel verdient het progressiesysteem een herziening: de grind naar beloningen duurt nu te lang. Battlefield 6 bevat ook een single player campagne, maar deze weet niet te boeien. De echte actie zit in de multiplayer, daar komt de intensiteit en fun pas echt tot leven. Battlefield keert terug naar zijn roots, en dat maakt deze shooter absoluut de moeite waard.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties