Review: Detective Pikachu Returns – Een unieke Pokémon game met een focus op verhaal games
Review: Detective Pikachu Returns – Een unieke Pokémon game met een focus op verhaal

Pokémon games kennen we vooral door de RPG’s van ontwikkelaar Game Freak, maar er zijn in de jaren ook enkele verrassingen geweest. Eén van die games van Detective Pikachu voor de Nintendo 3DS in het jaar 2016. Een voor de verandering pure verhaalgedreven game die niet draaide om vechten en het vangen van Pokémon, maar om verhaalvertelling. Detective Pikachu werd goed ontvangen en kreeg in 2019 zelfs een live action film. Nu is de opvolger hier genaamd Detective Pikachu Returns voor de Nintendo Switch. In deze review bespreken we de sterke en zwakke punten van de nieuwe game en geven we aan of het de moeite waard is.

Een pratende Pikachu

Detective Pikachu Returns is een vervolg op Detective Pikachu. Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen van de eerste game, maar je hoeft die game niet gespeeld te hebben om het verhaal te begrijpen. Detective Pikachu Returns begint namelijk met een recap video waar Pikachu de gebeurtenissen van de eerste game kort samenvat. Je hoofddoel is het vinden van de vermiste Harry Goodman, de originele partner van Pikachu.

In Detective Pikachu Returns heb je wederom controle over hoofdpersoon Tim Goodman en zijn gele vriend Pikachu. Beide hoofdpersonen zijn een detective die verschillende problemen in Ryme City proberen op te lossen waaronder grote mysteries, maar ook kleine side quests voor inwoners. Wat gelijk opvalt aan deze game vergeleken met de populaire Pokémon RPG’s is dat er volledige voice-overs en cutscenes zijn. De main quest is bijna volledig voorzien van voice-overs waarbij aan het begin van de game de dader van een gestolen juweel moet zien te vinden. Zowel Tim als Pikachu hebben een stem en praten veel, maar verwacht geen Ryan Reynolds als de stem van Pikachu. Deze Pikachu is anders dan je gewend bent dan bijvoorbeeld Ash’s Pikachu. Hij noemt zichzelf een detective, gedraagt zich bijna als een mens, is totaal niet sportief en gebruikt zijn Pokémon-vaardigheden nauwelijks. Bovendien is hij behoorlijk verslaafd aan koffie.

Tim en Pikachu kunnen met elkaar praten, maar alleen Tim verstaat Pikachu. Andere mensen horen alleen ‘Pika Pika’ wanneer Pikachu aan het woord is. Pikachu daarentegen, kan wel communiceren met de verschillende Pokémon die leven in Ryme City. Door Pikachu te laten spreken met Pokémon en Tim te laten spreken met mensen, kunnen de twee verschillende moeilijke zaken oplossen.

detective pikachu returns scr03

Verhaalgedreven avontuur in Ryme City

Detective Pikachu Returns draait vooral om het verhaal. Gameplay staat op de tweede plaats. Je bent een groot deel van het verhaal dialogen aan het voeren om cases op te lossen en er zijn best veel cutscenes. Je kan deze game het beste zien als een visual novel met enkele gameplay-elementen. Gameplay in Detective Pikachu Returns bestaat voornamelijk uit het lopen van punt A naar B en het gebruikmaken van de vaardigheden van bepaalde Pokémon. Zo kan Pikachu hulp inschakelen van verschillende Pokémon om een zaak op te lossen zoals een Growlithe. Deze kan zijn neus gebruiken om een personage of een Pokémon in de wereld op te sporen. Het meeste wat je doet in Detective Pikachu Returns is verschillende aanwijzingen en bewijsstukken vinden die samen een oplossing vormen voor een case, waarna een zaak gesloten kan worden. Later kom je Luxray tegen die door muren kan kijken voor nieuwe aanwijzingen. Pokémon gebruiken in je onderzoek is best leuk gedaan.

Het verhaal is leuk geschreven, maar Detective Pikachu Returns is wat ons betreft heel simpel gehouden waardoor deze game met name geschikt is voor kinderen. Wel jammer is dan weer dat er geen Nederlandse voice-overs of tekst is. Hierdoor mist The Pokémon Company en Nintendo weer een deel van de doelgroep waar deze game eigenlijk voor gemaakt is. Voor volwassen, ontbreekt er namelijk diepgang in de story, maar ook de gameplay. We hadden bijvoorbeeld graag meer hersenkrakers gezien in de verschillende cases, puzzels en level design. We hadden ook graag meer diepgang gezien in het ondervragen van Pokémon en mensen zoals in een LA Noire, waarbij niet iedereen onze vragen eerlijk aan het beantwoorden is en ons op een verkeerde pad proberen te krijgen. De keuzes die je hier maakt hebben geen consequenties. Alles komt uit op dezelfde oplossing, waardoor er geen gevolgen en alternatieve paden zijn.

Presentatie en performance

Detective Pikachu Returns ziet er prima uit met veel gebruik van helder kleuren. Het is niet van het niveau Mario of Splatoon, maar de modellen van personages en de verschillende Pokémon zien er beter uit dan in de games Pokémon Scarlet en Pokémon Violet. De recente Pokémon RPG’s ware wel open wereld-games waar veel meer bij komt kijken. Dit is een lineaire game waar je net wat meer details kan verwerken omdat de gebieden vrij klein zijn.

Detective Pikachu Returns is verder goed gepolished. Tijdens onze playtrough hebben we geen bug gezien of te maken gehad met een crash of glitch. Alles werkte zoals het moest werken. Ook de framerate is top, we hebben geen framedrop opgemerkt in de uren dat we deze game zaten te spelen. De cutscenes draaien ook vloeiend op de Nintendo Switch met best goede animaties.

Detective Pikachu Returns is een leuke verhaalgedreven Pokémon-game waar je verschillende mysteries moet oplossen door op onderzoek uit te gaan in een vrolijke stad. Pikachu is leuk uitgewerkt en de voice-over is ook goed gedaan. De game is niet alleen vrolijk maak bevat ook leuk geschreven humor. De grafische stijl is prima en de polish is zoals je verwacht van een Nintendo first party game. Wat jammer is, is dat er geen Nederlandse voice-overs of tekst is. Dat is een gemiste kans, aangezien deze game vooral kinderen aanspreekt. Detective Pikachu Returns is daarnaast een game met weinig gameplay en vooral veel verhaal en dialogen. Als je een leuk Pokemon-verhaal met niet al te veel diepgang zoekt, dan is deze game zeker de moeite waard. Wil je meer gameplay in je Pokémon-avontuur, dan kan je beter kijken naar de Pokémon RPG’s.

3 claps