Review DOOM Eternal Nintendo Switch – De beste shooter van het jaar kan je nu overal meenemen Sport
Review DOOM Eternal Nintendo Switch – De beste shooter van het jaar kan je nu overal meenemen

Afgelopen maart verscheen DOOM Eternal op de consoles en de PC. Wij waren zeer te spreken over DOOM Eternal en noemden het één van de beste shooters ooit gemaakt. De game werd ook aangekondigd voor de Nintendo Switch, maar die kwam maar niet uit. Nu zijn we 9 maanden verder en de Switch-versie is eindelijk verschenen. Werkt DOOM Eternal überhaupt goed op de Nintendo Switch, en is het net zo vermakelijk als alle andere versies?

Voor de mensen die niet bekend zijn met DOOM Eternal, verwijzen we jullie naar onze review van afgelopen maart. In deze review kijken we naar alles wat de Nintendo Switch-versie van DOOM Eternal te bieden heeft.

Dezelfde fantastische game

De Nintendo Switch-versie van DOOM Eternal is de gehele game zoals je deze kent. Er is geen content wat afwezig is. De gehele campagne inclusief side objectives, secrets en challenges zijn aanwezig. Ook de Battle Mode multiplayer is te vinden. Iedere encounter is precies zoals je deze herkent. Het is dus niet zo dat er minder demonen per encounter op je afkomen. Alles is identiek aan DOOM Eternal die in maart 2020 verscheen op de PlayStation en Xbox.

Deze port van DOOM Eternal is niet gemaakt door id Software maar door een externe studio genaamd Panic Button. Deze studio was ook verantwoordelijk voor de zeer goed ontvangen DOOM 2016 port op de Nintendo Switch.

Performance is indrukwekkend

Waar de Nintendo Switch-port van DOOM Eternal beter indruk maakt dan de DOOM 2016 port op de Nintendo Switch, is de performance. Panic Button had al goed werk geleverd met DOOM 2016, maar met Doom Eternal is er nog beter werk geleverd. Je zou het niet geloven maar deze zeer zware game die vooral draait om supersnelle actie, draait vloeiend op de Nintendo Switch. Ja, het is 30 FPS in plaats van 60 FPS, maar er zijn geen framedrops, ook al krijg je te maken met een leger aan demonen. En dat is van groot belang bij een shooter als DOOM. Gameplay staat namelijk op de eerste plek, en dat zit hier goed.

Wat zijn de downgrades?

Om een zeer zware shooter als DOOM Eternal überhaupt werkend te krijgen op de Nintendo Switch, moesten er wel enkele downgrades plaatsvinden. Gelukkig zijn deze niet gedaan in hoeveelheid content of gameplay, want dat zou de fun uit de game halen. Panic Button heeft alle downgrades gedaan in graphics.

Al vanaf het eerste minuut zie je dat de game niet zo scherp oogt op de Nintendo Switch dan alle andere platforms. Vooral als je stilstaat, ziet de wereld, wapens en alle karakters er niet mooi uit. Het interessante is dat je bij DOOM Eternal nauwelijks de tijd hebt om stil te staan. Wanneer je beweegt, schiet, zaagt en glory kills doet, oogt de game niet zo lelijk. Wanneer de game in ‘motion’ is, is de game opvallend genoeg wel prima te doen.

Waar de downgrade heel erg voelbaar is, zijn in de cutscenes. Deze ogen behoorlijk minder mooi dan bij andere systemen. Heel veel details op gezichten en objecten zijn gewoon weg. Het is goed dat DOOM Eternal een pure gameplay-game is en dat er niet veel cutscenes zijn.

Gyro Aiming

Een pluspunt wat exclusief beschikbaar is op de Nintendo Switch, is Gyro controls. Hierdoor kan je de beste kills, headshots en combo’s maken, wat niet zo eenvoudig is op een Xbox of een PlayStation-console. Met Gyro aiming kan je bijna net zo goed mikken als met een muis en toetsenbord. Het ervaren van DOOM Eternal met Gyro controls geeft de game een andere beleving.

Aan de andere kant is het spelen met de Joy-con-controllers. Een minder sterke beleving dan een PlayStation of Xbox-controller. Het mikken met de analoge stick van de Joy-con-controller werkt simpelweg niet zo goed en dat kan het verschil maken tussen leven en dood, want de game blijft uitdagend. Als je deze game dus speelt op de Nintendo Switch, doe het dan met Gyro controls of een Pro-controller.

Doom Eternal op de Nintendo Switch is prima te doen. Ja, de game is behoorlijk wat minder mooi, maar de game draait als een trein en dat is het meest belangrijke. Een shooter als DOOM Eternal moet lekker spelen en dat zit hier goed. Deze Switch-port bevat alle content en als bonus heb je Gyro Controls, waarmee je sneller en beter headshots kan maken dan een normale controller. Als jij DOOM Eternal op reis wil spelen of je hebt de game niet gehad op een andere platforms, dan is dit zeker een aanrader. Heb je DOOM Eternal al, dan is er niet veel reden om deze game ook te halen op een Nintendo Switch.