Review: God of War Ragnarok – Game van het jaar? Sport
Review: God of War Ragnarok – Game van het jaar?

De volledige eindscore en de plus en minpunten van God of War: Ragnarok kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

In 2018 verscheen de reboot van de God of War franchise. Een zogenaamde soft vervolg op God of War III. Omdat het zich afspeelde in een nieuwe setting met gloednieuwe personages, kon iedereen de reboot oppikken en begrijpen. God of War 2018 werd enorm goed ontvangen en gekozen tot de beste game van het jaar. Wij gaven de game destijds een 10 als eindscore. Het vervolg is nu uit genaamd God of War: Ragnarok. De verwachtingen waren bij deze game hoger dan ooit. Of het Sony Santa Monica Studio is gelukt om wederom een meesterwerk te leveren, lees je in deze review.

Ragnarok komt

God of War: Ragnarok is een direct vervolg op God of War 2018, sterker nog de game begint net als de voorgaande game weer thuis in de realm Midgard. De wereld is niet meer hetzelfde want hevige stormen zijn begonnen, een teken dat Ragnarok komt, het einde van de realms en goden. Iets wat Kratos en Atreus hebben gestart na de gebeurtenissen van de eerste game.

Aan het einde van de vorige game zagen Kratos en Atreus een profetie over Ragnarok en het lot van zowel vader en zoon. Deze game gaat vooral daarover. Kratos gelooft niet in voorspellingen van anderen en wil het liefst niet een oorlog starten met de goden van Asgard. Atreus is wel een gelover en is van mening dat hij als halfgod tot meer in staat is

Kratos is sinds de laatste game gegroeid als personage en gaat met Atreus op avontuur om Tyr te vinden, de Noordse God of War die de kwaadaardige oppergod Odin volgens de profetie zou kunnen stoppen. Wat je krijgt is een groot avontuur waarbij je alle negen realms bezoekt, te maken krijgt met mythologische wezens, Noordse Goden waaronder Thor en verschillende nieuwe personages ontmoet. Van begin tot eind hebben wij tijdens het spelen van het verhaal, op het puntje van onze stoel gezeten. De sfeer en spanning zit er heel goed in waarbij letterlijk iedere dialoog interessant en belangrijk is. Personages zijn allemaal memorabel, goed geschreven en zijn stuk voor stuk goed geacteerd. Met name Freya steelt de show waarbij je heel goed haar woede en verdriet meekrijgt, maar ook de dwergen Sindri en Brok hebben nu veel meer diepgang.

Einde van de Noordse saga

God of War: Ragnarok is het einde van de Noordse saga, het einde van een hoofdstuk. De volgende game zal zich afspelen in een gloednieuwe setting. God of War 2018 eindigde met veel vraagstukken en vrijwel op alles krijg je in deze game een ontknoping waaronder de profetie, de ontmoeting met Thor en Odin, de wraak van Freya en de relatie tussen vader en zoon. Dat laatste is met name interessant want beide personages groeien enorm tijdens deze game, iets wat alleen zo sterk werd uitgewerkt in de eerste The Last of Us-game. Kratos is niet meer een heethoofd die alleen maar reageert met woede. Hij noemt zijn zoon niet meer als ‘boy’, maar bij naam. Atreus is niet meer een persoon die alles volgt wat hem wordt opgedragen. Zijn enthousiasme brengt kan alles in gevaar brengen.

De eerste vijf uur van het verhaal is opvallend genoeg meer van hetzelfde. Het voelt aan als meer God of War 2018. Op een gegeven moment keert het verhaal om en dan voelt deze game echt aan als een vervolg met hele spannende momenten, twists en turns die we niet gaan spoilen. Het enige wat we over het verhaal willen zeggen is dat de trailers voor 90% beelden bevatten van de eerste 5 uur. De overige 15 uur van de main story werd nauwelijks getoond in trailers en screenshots.

Santa Monica Studio was eerst van plan om een trilogie te maken, maar omdat het vier tot vijf jaar duurt om zo’n AAA-game te maken en omdat een derde game zou kunnen aanvoelen als meer van hetzelfde, werd besloten om alle ontknopingen in deze game te verwerken. Over het algemeen is dit goed gelukt. Alleen de laatste act, voelde een beetje gerusht aan. Het einde had een game op zichzelf kunnen zijn, maar hier wordt alles in pakweg twee uur afgesloten.

Gameplay verbeterd

De gameplay van God of War: Ragnarok is niet veel anders dan God of War 2018. Kratos beschikt over dezelfde wapens uit de voorgaande game namelijk de Blades of Chaos en de Leviathan Axe. De special moves zijn ook hetzelfde, al moet je deze wel weer vinden tijdens je avontuur. De ontwikkelaar heeft op het gebied van gameplay niet veel veranderingen doorgevoerd, maar vooral meer quality of life-verbeteringen. Zo kan Kratos nu vliegensvlug wisselen van wapens om frost te combineren met fire. Daarnaast kan Kratos nu vernietigend een ‘death from above’ move doen van hoge plekken. Naast twee speciale moves per wapen, beschikt Kratos nu ook een derde special move die wordt geactiveerd met een artifact door L1 + cirkel in te drukken. Wij hadden bijvoorbeeld een artifact waarmee we 3 seconden de tijd stil konden zetten om kort even zonder zorgen een combo uit te voeren.

De game bevat ook genoeg puzzels waarbij je alle tools die je tot je beschikking krijgt moet gebruiken om het te kunnen oplossen. Atreus is vaak ook nodig om puzzels op te lossen, want hij krijgt speciale arrows waarmee je in combinatie met frost of fire van je wapens, een opening kan maken. De puzzels zijn allemaal heel creatief opgezet en heel lang ben je niet met een puzzel bezig zodat de pacing goed blijft. Een klein punt van kritiek is dat Atreus of Mimir vaak al zitten te hinten naar een oplossing zonder dat je de tijd hebt gehad om goed om je heen te kijken. De mogelijkheid om hints te vertragen of uit te zetten, was gewaardeerd geweest. Wel heeft deze game op release maar liefst 70 accessibility-opties zodat ook mensen met beperkingen deze game goed kunnen spelen.

Veel te doen

De main story van God of War: Ragnarok is ongeveer 20 uur lang op standaard moeilijkheidsgraad. Maar dit is ongeveer de helft van alle content in deze game. Nog eens 25 uur kan je kwijt in alle side missions en activiteiten. Net als de voorgaande game kan je zoeken naar de ogen van Odin en krijg je hier beloningen voor. Zeer uitdagende optionele baasgevechten zijn ook terug, maar dit keer zijn het niet de Valkyries. Enkele van de nieuwe baasgevechten zijn van het niveau Elden Ring, waarbij je maar twee klappen kan incasseren anders ben je dood. De optionele challenges van de realm Muspelheim zijn ook terug. Nieuw is dat je nu per gebied zelf de keuze krijgt uit twee uitdagingen. Je kan bijvoorbeeld gaan voor een ‘no hit challenge’ of een race tegen de klok.

De side quests zijn met name heel goed gedaan, bijna van het niveau The Witcher III. De dialogen, mythologische lore en gevechten zijn zo goed, dat het een enorm gemis is als je alleen gaat voor de main story. Tegen het einde van de game, is er een een optioneel gebied die je kan bezoeken wat gigantisch is. Je bent hier makkelijk 3 uur bezig om alle side quests te doen.

Optionele content is verder aangeraden omdat je veel nieuwe gear, runes, XP en crafting materialen krijgt. Alles heb je nodig om Kratos beter te maken, want dit is ook een RPG. Enkele upgrades voor je wapens zijn enkel te krijgen door optionele bazen te verslaan. XP heb je nodig voor nieuwe vaardigheden, je runes sterker te maken en Atreus te voorzien van betere vaardigheden. Atreus is in deze game meer dan alleen een hulpje die af en toe een pijltje afvuurt. Hij kan vijanden zelf uitschakelen, vijanden afleiden, de verdediging van vijanden breken en later in de game combo’s doen met Kratos. Vergeet dus niet om Atreus te upgraden.

Graphics en Performance

God of War: Ragnarok is een prachtige game. Samen met Horizon II: Forbidden West, de mooiste games op de PlayStation 5. De negen realms zijn ongelofelijk gedetailleerd, van grassprieten tot het bloed op het lichaam van Kratos na een kill. Karakters zien er realistisch uit waarbij de emotie heel goed af te lezen is op de gezichten van de verschillende personages. Animaties en lichteffecten zien er buitengewoon goed uit. De nieuwe realms die alleen in deze game te bezoeken zijn, hebben een eigen sfeer en visuele stijl. Svartalfheim, de wereld van de dwergen heeft veel kale bergen met diepe mijnen en grote standbeelden. Vanaheim is het tegenovergestelde met heel veel natuur, bossen, dieren en zelfs levende planten.

Spelers kunnen deze game op meerdere grafische modi spelen. Op de PS5 zijn er maar liefst zes grafische modi. Onze voorkeur was Quality + HFR. Dit is de ‘sweet spot’ tussen resolutie en performance. Hier krijg je hele mooie beelden en kan je genieten van vloeiende gameplay op 40 FPS. Wij hebben in tientallen uren, geen één keer een framedrop gehad ook niet bij de meest chaotische gevechten.

Enkele bugs zijn we gedurende 45 uur tegengekomen, maar zijn niet storend of game breaking. Zo hadden wij een puzzel opgelost en begon Atreus na de puzzel een hint te roepen. Een andere keer op een boot vertelde Mimir hetzelfde verhaal twee keer achter elkaar. Eén keer dropte een vijand loot die we niet konden oprapen. Een handige feature in deze game is de lost loot chest, te vinden bij Sindri en Brok. Als je een item bent vergeten op te rapen of in ons geval door een bug, dan komt deze item in de lost loot chest terecht. Verder zijn we geen glitch, crash of andere technische problemen tegengekomen in 45 uur speeltijd.

God of War: Ragnarok maakt de torenhoge verwachtingen waar. Alle vraagstukken uit de voorgaande game worden in deze game voorzien van antwoorden. Het einde brengt wel nieuwe vraagstukken met zich mee, maar deze worden bewaard voor de volgende game. Het verhaal is van begin tot eind heel boeiend, al vinden wij dat de laatste act een beetje te snel tot een einde wordt gebracht. De gameplay is beter dan ooit, waarbij Kratos nu nog bruter is met de optie om wapens te combineren tijdens combo’s. De optionele zijactiviteiten zij heel goed geschreven en gepresenteerd, zeker de moeite waard om te doen. Je mist letterlijk een heleboel als je deze quests niet doet.

Kortom, God of War: Ragnarok is wederom een meesterwerk van Santa Monica Studio. Misschien heeft het niet dezelfde verbluffende impact als de voorgaande game, maar dit is zonder twijfel een absolute topper die iedereen met een PS4 of een PS5 gespeeld moet hebben.

Je kan God of War: Ragnarok hier kopen.