Review: Granblue Fantasy: Versus – Prachtige vechtgame met diepte games
Review: Granblue Fantasy: Versus – Prachtige vechtgame met diepte

De volledige eindscore kan je zien op onze gaming website 1337 Games.

Ontwikkelaar Arc System Works komt ook dit jaar met een gloednieuwe vechtgame. Dit keer gaat het om een Granblue-vechtgame, gebaseerd op de zeer populaire mobiele RPG in Azië met meer dan 25 miljoen spelers. In het westen is Granblue niet zo bekend maar met Granblue Fantasy: Versus moet hier verandering in komen. Is Granblue Fantasy: Versus de moeite waard?

Makkelijk in te stappen

Ontwikkelaar Arc System Works, de makers van bloedmooie Anime-vechtgames, heeft geleerd van de games die ze eerder hebben uitgebracht, met name Dragon Ball FIghterZ. Net als die game, is het makkelijk om in te stappen in Granblue Fantasy: Versus. Je hoeft niet lange combo-strings uit je hoofd te leren. Als je de gameplay snapt, kan je in principe met ieder karakter goed spelen. Bij veel andere games, moet je personages apart leren te beheersen. Personages hebben een eigen vechtstijl en een uniek wapen. De heldhaftige Zeta gebruikt bijvoorbeeld een speer terwijl de magische Ferry beschikt over een zweep.

Granblue Fantasy: Versus draait om het combineren van auto-combo’s met je specials. Elk personage heeft drie auto-combo’s. Dit zijn de driehoek, cirkel en vierkant-knoppen. Het enige wat je moet doen om een auto-combo te activeren, is vlakbij je tegenstander staan en drie keer op één van deze knoppen drukken. Het maakt niet uit welke karakter je kiest, auto-combo’s werken altijd op dezelfde manier. De animaties per karakter zijn wel behoorlijk anders net als de snelheid en range. De X-knop is de unieke move van een karakter. Hoofdpersonage Gran kan bijvoorbeeld door X in te drukken, zijn volgende aanval sterker maken. Terwijl kleine Charlotta een schild kan oproepen, waarmee ze een aanval kan counteren.

Granblue Fantasy: Versus bevat twee block-knoppen. Je kan blokken met de D-pad zoals Street Fighter maar je kan ook blokken met de R2-knop zoals Mortal Kombat. De R2-knop heeft ook een extra coole functie en dat is het dashen achter je vijand met de pijltoets naar voren. Met de pijltoets naar achteren kan je een aanval ontwijken in plaats van blocken. Dit is iets lastiger om uit te voeren, maar wel bijzonder cool wanneer je dit succesvol doet.

Diepte

Dan zijn er ook de specials en ultimate moves die ook per karakter anders zijn. Dit doet Granblue Fantasy: Versus anders aanvoelen dan andere vechtgames. Ieder karakter beschikt over vier specials, één super en één ultimate.

Specials voer je uit door de aanvalsknoppen te combineren met een knop op de D-pad. Iedere richting op de D-pad zorgt voor een andere special-aanval. Deze aanvallen kan je echter niet de hele tijd uitvoeren, want deze game maakt gebruik van cooldowns. Onder je health bar zie je vier iconen die staan voor de vier specials. De cooldowns zijn heel kort, maar dit systeem zorgt er wel voor dat je specials niet kan spammen. Je moet goed nadenken over de timing van je aanvallen en de volgorde daarvan.

Als laatste beschikt ieder karakter over een super en een ultimate. Onder je health bar is er een meter te zien die langzaam 100% wordt. Tijdens een wedstrijd gaat deze meter laden. Als het 100% wordt, kan je een superaanval uitvoeren. Supers doen veel schade en ook deze kan je combineren met je auto-combo’s. Wil je nog verwoestender zijn, dan kan je proberen om een ultieme aanval te activeren. Deze kan je alleen uitvoeren wanneer de meter 100% is maar ook je health moet onder de 30% zijn. Wanneer je health bar een blauwe kleur krijgt weet je dat je goed zit. De ultieme aanvallen van Granblue Fantasy: Versus zien er ongelofelijk bruut uit met prachtige animaties alsof je een hele coole scene uit een Anime-serie kijkt.

Uitgebreide training modus

Granblue Fantasy: Versus beschikt over een zeer uitgebreide training modus. Letterlijk alle soorten offensieve en defensieve moves hebben hier aparte missies. Daarnaast hebben alle speelbare personages eigen training courses zodat je precies weet wat de mogelijkheden zijn per karakter. De training begint bij de basics maar legt ook de wat ingewikkeldere mechanics uit waaronder het cancelen van vaardigheden en cross-ups.

RPG-modus en Arcade

Arc System Works wordt altijd geprezen voor de gameplay en graphics, maar wat betreft story modus, laten ze altijd steken vallen. Ook in Granblue Fantasy: Versus is de single player campagne niet meer dan ok. De single player campagne heet RPG-modus. De ontwikkelaar heeft geprobeerd om dit een beetje te laten lijken als de populaire mobile game.

Het verhaal gat over hoofdpersoon Gran en de mysterieuze Lyria waar iedereen het op heeft gemunt, waaronder vrienden van de twee die worden gecontroleerd door een badguy. Het verhaal wordt opvallend genoeg verteld op meerdere manieren. Zo zijn er in-engine cutscenes zoals in FighterZ die goed ogen. Dan zijn er dialogen die gevoerd worden in de vorm van een visual novel. Als laatste worden soms delen van het verhaal verteld door mooi getekende artworks met tekst eronder. Het was beter geweest als de RPG-modus op één manier werd gepresenteerd dan drie verschillende.

De modus zelf werkt met missies waarbij je naar verschillende eilanden gaat met op het einde een baasgevecht. Meestal zijn dit karakters uit de main game, maar er zijn ook bazen die je nergens in de game tegenkomt zoals een reusachtige primal beast. Tijdens standaard missies vecht je tegen groepen van vijanden zoals klassieke 2D beat’ em ups. Vijanden droppen geld en items waarmee je je karakter kan levelen en kan voorzien van betere wapens. Maar zelfs vergeleken met die games is er hier weinig te doen.

Presentatie

Granblue Fantasy: Versus ziet er prachtig uit. De karakters zijn net iets scherper dan de karaktermodellen van Dragon Ball FighterZ. Die game is net wat spectaculairder wat betreft effecten, maar Granblue lijkt assets op iets hogere resolutie te hebben waardoor alles iets gedetailleerder oogt. De game draait vloeiend op een vaste 60 fps. De stages zijn ook allemaal heel mooi en verschillend van elkaar.

Wat betreft soundtrack is dit ook een game die opvalt. Granblue wordt in Azië vergeleken met Final Fantasy en als je naar de soundtrack luistert weet je waarom dit zo is. De componisten die hebben gewerkt aan Final Fantasy, verzorgen ook de soundtrack van Granblue. Dit is één van de weinige games waar wij de OST van apart moeten hebben.

Aantal karakters en DLC

Wat betreft speelbare karakters zijn er goede en slechte punten. Laten we beginnen bij de goede punten. Alle personages in deze game zijn uniek, hebben aparte animaties en beschikken over een eigen persoonlijkheid. Daarnaast is Granblue Fantasy één van de weinige franchises waar er meer coole dames zijn dan jongens. In Dragon Ball FighterZ had je bijvoorbeeld alleen Androids 18 en 21 als speelbare dames. In Granblue Fantasy: Versus zit je helemaal goed als je fan bent van coole Anime-dames.

Onze minpunt wat betreft speelbare personages is dat er maar 11 speelbare personages zijn op release. Dat is weinig, zelfs voor een Arc System Works-game. Dragon Ball FighterZ en BlazBlue: Cross Tag Battle hadden meer dan 20 speelbare personages op release. Als Granblue goedkoper geprijsd was geweest, was dit geen issue. Wat dit probleem nog erger maakt is dat de eerste vijf DLC-personages een maand na release al uit zijn. Als je zo snel na release, premium DLC uitbrengt, geef je geen goed signaal af aan je fans. Had deze game dan een maand uitgesteld zodat je kon lanceren met 16 personages op release. Nu komt het over als bewust content bewaren om heel snel extra geld te verdienen.

Arcade en Online multiplayer

Als je eenmaal getraind hebt in de training modus en als je klaar bent met de RPG-modus, kan je aan de slag met Arcade en online multiplayer.

Arcade spreekt voor zich. Net als iedere andere vechtgame moet je hier een paar gevechten aangaan om aan het einde op te nemen tegen een baas. Wat hier leuk bedacht is, is dat je na iedere wedstrijd je tegenstander kan kiezen inclusief moeilijkheidsgraad. Heb je bijvoorbeeld Lancelot in je eerste potje verslagen, dan kan je het bijvoorbeeld opnemen tegen Metera (Easy), Percival (Normal) en Katalina (hard). Zo kunnen spelers altijd kiezen om het moeilijker of uitdagender te maken.

Online multiplayer is precies datgene wat we de laatste jaren gewend zijn van Arc System Works. Je joint een lobby en kan vervolgens aan de slag met casual of ranked matches. Jammer genoeg maakt ook deze game gebruik van een delay-based netcode, waardoor je toch 3 frames vertraging krijgt. De volgende game van Arc system Works namelijk Guilty Gear Strive, krijgt wel een rollback netcode. Hopelijk kan de ontwikkelaar alsnog rollback netcode aan deze game toevoegen via een patch, zodat latency verleden tijd wordt.

Granblue Fantasy: Versus is een typische Arc System Works-game. Waar deze ontwikkelaar heel erg goed in is, is ook in deze game geweldig uitgewerkt. Denk aan gameplay, presentatie, diepte, handgemaakte animaties en fantastische supers. Jammer genoeg is niet alles even goed, want nog altijd komt deze ontwikkelaar niet met een geweldige single player campagne, veel speelbare personages of een betere netcode. Toch is Granblue Fantasy: Versus een uitstekende vechtgame die fantastisch oogt en klinkt. Als je liefhebber bent van vechtgames of Anime-series, dan is deze game zeker de moeite waard.