Review GTA V next-gen Edition – De mooiste versie van GTA V Sport
Review GTA V next-gen Edition – De mooiste versie van GTA V

De volledige eindscore en de plus en minpunten van GTA V next-gen Edition kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Grand Theft Auto V staat inmiddels bekend als de game die er altijd is. Het origineel verscheen op de PlayStation 3 en Xbox 360 in 2013. Vervolgens kwam er een verbeterde versie uit op PS4, Xbox One en de PC. Rockstar heeft een gewoonte om de game te verbeteren met elk generatie. Nu is Grand Theft Auto V uitgekomen op de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles, maar was het echt nodig om een game die inmiddels 8 jaar oud is opnieuw uit te brengen?

De story van GTA V

De meeste mensen weten waarschijnlijk wel waar GTA V over gaat, maar voor de mensen die het nog niet weten geven we een kleine samenvatting. GTA V gaat over drie verschillende criminelen: Trevor, Franklin en Michael. Voor de gebeurtenissen van de game, waren Michael en Trevor goede vrienden en collega’s van elkaar. Dit is goed te zien in de prologue, oftewel een gebeurtenis voordat het verhaal van GTA V daadwerkelijk begint. Tijdens de prologue gaan drie overvallers genaamd Trevor, Michael en Brad een bank overvallen in Nort Yankton. Dit gaat echter fout en Michael en Brad overleven de overval niet, tenminste dat dacht Trevor. De speler komt er snel achter dat Michael zijn dood in scene heeft gezet om uit de criminele wereld te stappen. Op een gegeven moment in het verhaal komt Trevor hier ook achter. Dat is niet goed, want Trevor is een psychopaat.

Enkele jaren later volgen we het verhaal van een jonge crimineel genaamd Franklin. Uiteindelijk ontmoeten Michael en Franklin elkaar door een inbraak. De drie criminelen maken een onvergetelijk avontuur mee vol spanning, actie en komedie. Jij krijgt de controle over alle drie personages en moet de meest geweldige missies uitvoeren waaronder bankovervallen en een infiltratie op een zwaarbewaakt gebouw van de CIA.

Afbeelding

Ray Tracing nauwelijks aanwezig

Het is geen geheim dat GTA V op de PC er altijd beter heeft uitgezien dan op de consoles. Deze next-gen editie van GTA V maakt het verschil wat betreft graphics wel aanzienlijk kleiner. Wij waren benieuwd naar het verschil tussen de PS4 en PS5-versies van GTA V. Het grootse verschil zijn de verbeterende textures. Rockstar heeft de textures net zo mooi gemaakt als op de PC. Voor PS4-spelers die de game nu op de PS5 ervaren, is dit een wereld van verschil.

De schaduwen en lichtinvallen zijn ook flink verbeterd. Al zijn schaduwen niet heel belangrijk in de game, toch zorgt het ervoor dat de wereld net wat beter oogt. De schaduwen zagen er eerder al prima uit, maar nu is het veel scherper gemaakt. Lichtinvallen zijn veel indrukwekkender geworden, dat merk je met name tijdens gameplay zoals het rijden wanneer de zon ondergaat. De grootste toevoeging aan GTA V is Ray Tracing voor realistische lichtreflecties in de wereld. Jammer genoeg is het in GTA V nauwelijks te zien tijdens gameplay. Het zit minimaal op auto’s en gebouwen, maar het de reflecties zijn wel beter gedaan bij waterplassen.

Effecten hebben ook een poetsbeurt gekregen, zoals vuur en effecten van explosies. Dit ziet er zo goed uit dat het zelfs nog mooier is dan op de PC. Daarnaast ogen autoschade en tattoos beter omdat deze een extra laag detail hebben gekregen.

Afbeelding

DualSense en laadtijden

Gelukkig stelt haptic feedback van de PS5 DualSense-controller niet teleur. In de instellingen van GTA V is het mogelijk om haptic feedback hoger of lager in te stellen. Wij hebben verschillende wapens getest en elk wapen voelt anders aan. Auto’s maken ook gebruik van haptic feedback, maar op een iets kleinere schaal. Bij auto’s voel je een botsing via de controller.

Eem ander pluspunt verder van de next-gen versie van GTA V zijn de laadtijden. De lange laadschermen zijn hier gelukkig veel korter. Het is niet zo indrukwekkend zoals bij Sony’s eigen open wereld games, maar het duurt ongeveer 10 seconden om de single player mode in te laden. Voor online moet je iets langer wachten rond de 15 seconden.

Afbeelding

Drie grafische opties

De next-gen versie van GTA V bevat drie verschillende grafische opties namelijk Fidelity, Performance en Performance RT Mode. Fidelity Mode is de standaard modus die wordt geactiveerd wanneer je de game voor het eerst opstart. Dit is ook meteen de mooiste modus. Fidelity Mode zorgt ervoor GTA V is te spelen met Ray Tracing ingeschakeld op 30FPS. Toen wij deze modus uit zaten te testen merkten we hoe traag 30FPS aanvoelt. Performance Mode zegt het eigenlijk al, de game is dan gericht op prestaties. In Performance Mode is GTA V speelbaar op 60FPS wat fantastisch aanvoelt, maar Ray Tracing is dan niet aanwezig. Gelukkig is er een derde alternatief genaamd Performance RT. Deze modus geeft de speler toegang tot Ray Tracing en maximaal 60FPS. Wij hebben 90% van onze playthrough op deze modus gespeeld. Jammer genoeg biedt deze modus maar een fractie van de Ray Tracing die je krijgt bij Fidelity Mode.

Afbeelding

GTA Online toegankelijker

Net als bij de voorgaande remaster op de Xbox One en PS4, komt Rockstar met exclusieve content voor de nieuwe versie van GTA Online op de PS5 en Xbox Series-consoles. Zo is er Hao’s Special Works Auto Shop, te vinden binnen de LS Car Meet. Spelers kunnen hier auto’s tunen voor bijvoorbeeld nog meer snelheid. Daarnaast zijn er vijf gloednieuwe auto’s toegevoegd aan de next-gen versie van GTA Online waaronder de prachtige en dodelijke Pegassi Weaponized Ignus. De exclusieve content van de next-gen versie van GTA Online, zijn niet heel denderend maar wel leuk meegenomen.

Spelers die nu pas in GTA Online gaan duiken hebben al meteen het voordeel dat er genoeg te doen is om geld te verdienen. Er is ook een nieuw systeem genaamd The Career Builder. Hiermee kan de speler na het aanmaken van een eigen personage, kiezen uit verschillende startbedrijven. In totaal heeft de speler 4 miljoen in-game geld om te besteden, maar een groot gedeelte gaat naar de business die de speler in The Career Builder heeft gekozen.

Voor spelers die Grand Theft Auto V op de last-gen consoles hadden gespeeld, is het handig om te vermelden dat het mogelijk is om je data mee te nemen naar de nieuwe consoles. Het overzetten van je save data gaat heel eenvoudig door je progressie te importeren via je Rockstar account. Offline data overzetten voor de single player van GTA V, vereist een stap extra op PlayStation. Eerst moet de speler de PS4-versie van de game opstarten en vervolgens een save bestand exporteren. Dan moet de PS5-versie van de game opgestart worden en via de functie import save, kan een save bestand gedownload worden. Het is allemaal niet moeilijk, maar wel een extra stap wat beter geregeld had moeten worden.

Geen gratis upgrade, maar wel een introductieprijs

GTA V op de PS5 is de eerste game uit de franchise waar het mogelijk is om Online en Single player apart te kopen. Dit heeft Rockstar gedaan omdat er veel gamers zijn die alleen GTA Online willen spelen. Voordat de game uitkwam wisten we niet zeker of we een gratis upgrade kregen. Dit bleek uiteindelijk niet het geval te zijn, maar gelukkig is de game niet duur, althans voorlopig niet. Tot en met 14 juni kunnen spelers profiteren van een introductieprijs in de PS-store voor €10. Op de Xbox Series-consoles is dit €20. Na 14 juni wordt GTA V op de next-gen consoles €39,99, wat flink duurder is.

Grand Theft Auto V op de PS5 is een prima remaster van het origineel. Vergeleken met de last-gen consoles zijn er hier grote stappen gemaakt, maar vergeleken met de PC is het allemaal minimaal. Wij hadden toch iets meer verwacht. Ray Tracing is niet zo aanwezig in de Performance RT-modus, maar het is wel de beste modus om de game te spelen. De effecten in de game hebben een poetsbeurt gekregen, dit is met name goed te zien bij explosies. De PlayStation 5 DualSense-controller wordt verder goed ondersteund. GTA Online is toegankelijker geworden en biedt genoeg content voor zowel terugkerende als geheel nieuwe spelers. Voor de tijdelijke introductieprijs is het zeker de moeite waard om de next-gen versie van GTA V aan te schaffen.