Review: Live a Live – Een vette remake van een bijna 30 jaar oude JRPG Sport
Review: Live a Live – Een vette remake van een bijna 30 jaar oude JRPG

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Live a Live kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Het is vandaag bijna ondenkbaar, maar veel games kwamen vroeger alleen uit in Japan. Eén van die games die nooit in het westen is verschenen is Live a Live, een JRPG met meerdere verhalen van de makers van Chrono Trigger. Live a Live werd zo geprezen dat veel mensen buiten Japan de game hadden geïmporteerd. Square-Enix komt nu met een moderne remake van Live a Live voor de Nintendo Switch. De remake is gelukkig wel wereldwijd verkrijgbaar, maar is deze game na bijna 30 jaar sinds de originele release nog altijd de moeite waard?

Meerdere verhalen in één game

Live a Live is een JRPG met een top down view en 16-bit sprites zoals de klassieke Final Fantasy-games. Wat deze game zo uniek maakt is dat het zeven unieke verhalen bevat. In veel JRPG’s krijg je veel verhalen, maar die worden allemaal verteld in dezelfde fantasiewereld. Live a Live is anders, hier krijg je zeven verhalen in zeven aparte werelden en tijdlijnen. Ieder verhaal bevat een eigen setting en held. Zo is er bijvoorbeeld een verhaal wat zich afspeelt in het wilde westen, maar er is ook een sci fi-verhaal in de toekomst.

Ieder verhaal is behoorlijk uniek en bevatten volwassen thema’s. Ook zijn er genoeg verrassingen en twists die we niet gaan spoilen. Het leuke is dat ieder storyline een aparte save heeft. Je kan dus beginnen met het verhaal waar je als ringvechter jezelf naar de top probeert te werken. Op ieder moment kan je dit verhaal afsluiten en verder gaan met bijvoorbeeld het verhaal wat zich afspeelt in de oertijd of het verhaal van de cowboy.

De verhaallijnen zijn ook niet super lang zoals veel RPG’s van vandaag de dag. Het ene verhaal speel je in anderhalf uur uit, en de andere in een uur of vier. Veel mensen schrikken van JRPG’s omdat het enorm veel tijd kost om deze uit te spelen. Denk bijvoorbeeld aan Xenoblade of de Persona-games. Live a Live is een uitstekende game waarbij je één hoofdstuk per dag kan spelen en het gevoel krijgt dat je progressie hebt gemaakt. Nadat je alle zeven verhalen hebt uitgespeeld, is er meer replaywaarde want dan krijg je toegang tot een hoofdstuk waar alles samenkomt. Een nadeel van dit concept is dat personages weinig jouw eigen worden, omdat de verhalen kort zijn. Het is hier niet mogelijk om je personage uit te bouwen tot een ultieme class met verwoestende aanvallen.

Prachtige visuele stijl

Live a Live is kwa art stijl vergelijkbaar met Square-Enix’s andere projecten zoals Octopath Traveler en Triangle Strategy. Het heeft een klassieke stijl, maar met een moderne make-over. Waar de oude games 2D waren, is dit 2D gemixt met 3D en coole effecten. De ontwikkelaar noemt dit 2.5D en het ziet er werkelijk prachtig uit. Wij hebben de game op de Nintendo Switch OLED gespeeld, en iedere pixel lijkt wel met de hand gemaakt te zijn. Vergeleken met games als Octopath Traveler en Triangle Strategy, is dit de mooiste game met een 2.5D art stijl. Vooral effecten van elementen zoals vuur zien er heel mooi uit. Ook watereffecten zijn heel goed gedaan. Dit merk je in het verhaal waar je moet infiltreren in een oud Japans kasteel. Op een gegeven moment kan je in stealth door het water langs bewakers terwijl je lucht hapt met een bamboe stick.

De game draait op zowel de handheld als de docked modus van de Nintendo Switch op een vaste 30 frames per seconde. Op de tv draait de game op 720p en op de handheld op 540p. Beide resoluties zien er goed uit. Ook kwa performance is hier goed werk verricht. We zijn geen bug, glitch of crash tegengekomen tijdens de 20 uur dat we bezig waren met de verschillende verhalen.

Live a Live heeft verder een geweldige soundtrack die wederom is verzorgd door Yoko Shimomura, de componist van de originele game. De 16-bit soundtrack voelt nostalgisch maar ook ietsje meer modern aan. Alle werelden komen met de soundtrack net wat meer tot leven. Tevens krijgen spelers de optie om de game met Engelse of Japanse voice-overs te spelen. De Engelse zijn beter dan we hadden verwacht, maar de originele Japanse stemmen blijft wat ons betreft de beste optie.

Turn based combat

Tijdens je avonturen moet je vaak vechten tegen één of meerdere tegenstanders. Combat in Live a Live is turn based waarbij er een 7 bij 7 grid verschijnt op de map. Het juist positioneren van je personages is heel belangrijk, want de meeste aanvallen hebben een area of effect. Strategisch bewegen over de grid kan het verschil zijn tussen een overwinning of een game over.

Helaas is Live a Live niet heel uitdagend. Bij veel JRPG’s moet je heel precies te werk gaan om een baasgevecht succesvol te voltooien. Bij Live a Live is er nauwelijks een uitdaging. Ook is er geen grind om je personages beter en sterker te maken. Lineair het verhaal volgen en genoeg afstand nemen van vijanden, is vaak al genoeg om verder te gaan met het verhaal. Op dit punt voel je wel de leeftijd van deze oude JRPG.

Ieder hoofdstuk is uniek

Niet alleen de verhalen en personages zijn per hoofdstuk uniek, maar ook de mechanics of features. In Live a Live krijg je hierdoor niet het gevoel van eentonigheid, alsof je dezelfde game opnieuw speelt maar dan in een andere setting. Nee, in Live a Live zijn de mechanics anders per verhaal. Zo heeft één verhaal helemaal geen combat, bij de andere krijg je toegang tot het craften van items en valkuilen, het verhaal van de prehistorie heeft geen tekst, want in die tijd is taal nog niet uitgevonden. Bij het verhaal van feodaal Japan, kan je stealth te werk gaan. Ieder verhaal heeft genoeg afwisseling en de ontwikkelaar heeft goed nagedacht om zoveel mogelijk creatief te zijn zodat het nooit saai of hetzelfde aanvoelt.

Nu wij de remake van Live a Live hebben gespeeld op de Nintendo Switch, snappen wij waarom zoveel mensen uit het westen deze game destijds hadden geïmporteerd. Dit is een unieke JRPG met zeven unieke verhalen die apart zijn te spelen. Alle zeven verhalen zijn goed geschreven, hebben eigen mechanics, twists en een boeiende cast. Live a Live is niet wat je gewend bent van JRPG’s met honderd uur content. Je kan deze game het beste zien als zeven aparte films die niets met elkaar te maken hebben en relatief snel uit te spelen zijn. Als dit jou aanspreekt, dan is Live a Live zeker een aanrader. Als je twijfelt over Live a Live, raden we aan om de gratis demo uit te proberen. Je save file kan je zonder problemen meenemen naar de volledige game indien je besluit om het spel later te kopen.