Review: Project CARS 3 – Bevalt dit nieuwe concept? Sport
Review: Project CARS 3 – Bevalt dit nieuwe concept?
Sport

Review: Project CARS 3 – Bevalt dit nieuwe concept?

De eerste Project CARS stond bekend als een simulatie-racer die je echt liet ervaren dat het racen met auto's niet de gemakkelijkste taak was. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en daar is Project CARS 3. Is dit deel vergelijkbaar met zijn voorgangers of wilt men een breder publiek bereiken?

Het besturingssysteem van de eerste Project CARS was destijds de beste van zijn soort en liet concurrenten ver achter zich. Project CARS was daarmee de meest pittige en realistische simulatie race game van dat moment. Waar de meer casual speler de game 'te moeilijk' noemde kon de echte liefhebber er zich prima in uitleven. In Project CARS 2 was dit niet anders. Heeft ontwikkelaar Slightly Mad Studios met Project CARS 3 een middenweg gevonden?

Het zal even wennen worden!

Ja, ga er maar even bij zitten. Het oorspronkelijke concept is aardig overhoop gegooid en Slightly Mad Studios heeft goed gekeken naar andere racegames. Wie goed oplet zal aantal elementen uit verschillende andere games herkennen. Maar Project CARS 3 lijkt weinig nog op zijn moeilijke simulatie voorgangers.

Zo is de game visueel veel minder professioneel en heeft het een meer speels tintje gekregen. De game is kleurrijker en geeft hierdoor een gemoedelijke sfeer. En om het af te maken kan je nu je eigen wagenpark helemaal voorzien van je eigen stijl, een optie wat eigenlijk onmisbaar is in vele race games.





Vecht je weg naar de top

Ondanks dat het concept in Project CARS 3 behoorlijk veranderd is, het wordt je ook niet te gemakkelijk gemaakt. In de Career Mode moet je echt je weg van de laagste autoklassen omhoog vechten naar de snelste klassen die je maar kan bedenken. Niet alleen door te racen en uitdagingen te voldoen, de grootste uitdaging zit in de aanschaf van auto's en de behorende upgrades.

Je moet namelijk zelf de juiste auto's aanschaffen voor de races die je gaat rijden. De auto's die je koopt wil je uiteraard ook upgraden en voorzien van de beste technische snufjes. Je hebt wel shortcuts alleen die kosten aardig wat centen. En in Project CARS 3 krijg je het geld niet cadeau, kort gezegd sta je voor een financiële uitdaging.

De uitdagingen tussen de races door zorgen voor soms meer arcade gevoel en dat je niet altijd te serieus bezig bent met racen. Een leuke afwisseling is altijd welkom, toch zitten er hele pittige uitdagingen tussen die opperste concentratie vragen. Dat zijn uitdagingen die voor een casual speler een hele opgave gaan zijn.

Simulatie of arcade racer?

In Project CARS kon je altijd al veel met de instellingen doen, zowel van de AI als de besturing van de auto's. Dat is onveranderd gebleven en zelfs makkelijker gemaakt voor de meer casual speler. Het is leuk om te spelen met het niveau van je tegenstanders en hoe agressief ze rijden. De AI is ook in Project CARS 3 vanouds goed geprogrammeerd.

De besturing is over het algeheel ook makkelijker geworden. Eerdere versies van de game waren moeilijk met controller te spelen. Dat is nu niet meer het geval, de game is prima te spelen met controller en daarin wordt weer aan de meer casual speler gedacht. We hebben helaas niet kunnen testen of de game net als voorheen met stuur ook heerlijk speelt. Al verwachten we haast van wel.

En toch zijn er functies die hinten naar een simulatie racer. Zo heb je de pitradio waar de engineers je de nodige informatie geven om je prestaties te verbeteren. Voor de simulatie liefhebbers helaas zijn aantal opties uit de game verdwenen. Zo ontbreekt het aan de pitstop, banden slijtage en brandstof verbruik. Wat ze niet hebben gedaan is de zogenoemde 'rewind' knop in de game geïntroduceerd. Hiermee laten ze toch een beetje de roots van Project CARS zien. Voor de simulatie racers ontbreekt het aan de pitstop, banden slijtage en brandstof verbruik. Eigenlijk zit Project CARS 3 tussen een arcade en simulatie racer in.

We zijn er nog niet!

Project CARS 3 beschikt weer over genoeg keuze in auto's en banen om te rijden. Je hebt de bekende bestaande locaties en ook fictieve locaties om te rijden. Van alle 49 locaties zijn er verschillende layouts waardoor een baan toch anders kan aanvoelen in verschillende situaties. Het blijft wel een groot gemis dat de circuits van Le Mans, Spa Francorchamps en Zandvoort niet in de game zitten.

Wat ons nog altijd blijft verbazen is dat ze met Project CARS 3 nog steeds weersomstandigheden perfect kunnen stimuleren! Met regen zie je de plassen ontstaan, je ziet ook de racelijn droger worden naarmate er meer overheen gereden is en we hebben zelf het idee dat ook de temperatuur van belang is tijdens een race. En grafisch ziet dit er allemaal prima uit.

Om verder op het grafische aspect van de game verder te gaan. Helaas heeft Project CARS 3 wel te komen met wat grafische issues. Belichting wat verspringt, kleine grafische glitches bij gebruik van de dashboard camera. Ze zijn niet storend, maar als het je eenmaal opvalt kan je het niet negeren. Maar daarin het grafische detail van hoe de auto's bewegen over de baan is super gedetailleerd en realistisch te noemen. We verwachten nog wel een update die de grafische ongemakken verhelpen.

Conclusie: Beste van vele werelden maar niet nog niet perfect

Met Project CARS 3 probeert ontwikkelaar Slightly Mad Studios een breder publiek te trekken. En als we heel eerlijk zijn is ze dat aardig gelukt! Her en der moeten ze nog wel aan het werk om het te perfectioneren. Maar we hebben echt de indruk dat zowel die hard race fanaten als de meer casual speler, zich prima kunnen vermaken in de game.

Project CARS 3 draait zeer soepel op de PlayStation 4 Pro en we zijn zeer tevreden dat de game nu echt goed speelbaar is met controller. Hou je van race games, dan is Project CARS 3 zeker een aanrader!

Je kan Project Cars 3 hier bestellen

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties