Review: Resident Evil 4 Remake – Eén van de beste horrorgames ooit gemaakt nu nog beter games
Review: Resident Evil 4 Remake – Eén van de beste horrorgames ooit gemaakt nu nog beter

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Resident Evil 4 Remake kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

In 2005 verscheen Resident Evil 4 voor de Nintendo GameCube en de PlayStation 2. Een third person horror shooter die toen behoorlijk next-gen aanvoelde. Resident Evil 4 was één van de eerste games die een slimme NPC companion introduceerde, een persoon die nooit in de weg zat en waar je gedurende het verhaal steeds meer om ging geven. Resident Evil 4 was zo innoverend dat de game tot vandaag de dag een inspiratiebron is voor moderne games. Nog altijd staat Resident Evil 4 in de lijst met hoogst scorende games ooit gemaakt op Metacritic. Capcom heeft nu Resident Evil 4 helemaal opnieuw gemaakt door middel van de geavanceerde RE Engine. Of de remake net zoveel indruk op ons heeft gemaakt als het origineel van 18 jaar geleden, lees je in deze review.

Leon wederom in een nachtmerrie

Het verhaal van Resident Evil 4 is grotendeels hetzelfde als het origineel. Capcom heeft enkele veranderingen doorgevoerd om de ervaring fris te houden, maar 90% is onveranderd gebleven. Capcom is dus trouw gebleven aan het meesterwerk van Shinji Mikami en de veranderingen die zijn doorgevoerd, zijn daadwerkelijk van toegevoegde waarde.

Resident Evil 4 is een vervolg op Resident Evil 2. Het verhaal speelt zich 6 jaar na de gebeurtenissen van Raccoon City af. Wederom sta je in de schoenen van het personage Leon S. Kennedy. In Resident Evil 2 was hij een rookie politie, maar hier ben je een getraind special agent voor de president van de Verenigde Staten. Leon is in deze game behoorlijk zelfverzekerd en gefocust, schrikt nauwelijks van alles wat op hem komt en is in staat om vliegensvlug te improviseren in hele lastige situaties. De onvergetelijke one liners die ervoor zorgden dat Leon een fan favoriet werd in het origineel, zijn hier allemaal aanwezig.

In Resident Evil 4 is de dochter van de president genaamd Ashley Graham ontvoerd. Het Witte Huis krijgt intel dat Ashley mogelijk in Spanje is gesignaleerd. Leon wordt gestuurd naar een dorp in Spanje om onderzoek te doen en Ashley te redden als ze daar daadwerkelijk is. Eenmaal aangekomen wordt al snel duidelijk dat het hier flink mis is. De inwoners lijken allemaal psychisch gestoord door een parasiet in hun lichaam wat hen zeer gewelddadig heeft gemaakt. Een eenvoudige investigation/rescue mission, wordt voor Leon ineens een bezoekje aan hel.

Groter in scope

De mensen die bekend zijn met Resident Evil 4 weten hoe groot Resident Evil 4 is vergeleken met andere games in de franchise. Dit is niet een 6 tot 10 uur story game, maar denk meer aan 16 tot 20 uur. Dat is meer dan de speelduur van Resident Evil 2 en 3 bij elkaar opgeteld. Leon bezoekt hier heel veel locaties waaronder oude dorp, een boerderij, een kasteel, ondergrondse tunnels, een riool een doolhof en meer. Alle gebieden hebben een eigen fantastische sfeer. Het kasteel heeft een totaal andere horror vibe dan het riool waar je alleen datgene ziet waar je met je zaklamp op richt.

Alle hoofdstukken bevatten spannende encounters, cutscenes, geheimen en side quests. Laatstgenoemde is nieuw in deze remake. Het origineel had alleen een main story. In deze remake kan je in de gebieden die je bezoekt extra objectives doen. Heel boeiend zijn de side quests niet, iets meer creativiteit was welkom geweest. De side quests zijn vaak: schakel drie ratten uit of breek 5 blauwe bordjes. Wel zorgen de side quests ervoor dat je het level design meer gaat waarderen omdat je meer tijd doorbrengt op de verschillende locaties. De side quests die wij wel tof vonden, zijn optionele mini bosses, maar helaas zijn dit er maar paar.

Side quests zijn belangrijk om een nieuwe currency te krijgen genaamd Spinel. Deze kan je spenderen bij de Merchant. Ja, de mysterieuze ‘what are you buying?’ Merchant is ook terug in deze remake. Met in-game geld wat Pestas wordt genoemd, kan je nieuwe wapens kopen en je huidige gear upgraden. Met Spinel kan je exclusieve items kopen waaronder attachments, unieke wapens en meer.

Behoorlijk spannend

Tijdens dit onvergetelijk avontuur komt Leon terecht in de meest intense situaties ooit. Resident Evil 4 bevat ongelofelijk veel soorten vijanden en creatieve uitdagingen. Van de ene intense gebeurtenis ga je naar de andere. Nooit krijg je het gevoel dat de game repetitief aanvoelt. De ene keer neem je het op tegen een groep gestoorde dorpelingen, de andere keer neem je het op tegen een spin die zich vastklemt op een host om razendsnel te worden, de andere keer neem je het op tegen een beul met een kettingzaag of een wolf met een parasiet op zijn rug. Deze game introduceert vrijwel ieder hoofdstuk iets nieuws. Alle vijanden hebben sterke en zwakke punten. Tactisch te werk gaan zorgt er vaak voor dat je ongedeerd blijft en niet te veel ammunitie verliest. Alle vijanden droppen loot, dus je hebt altijd wel genoeg kogels over, voor een volgende encounter.

Niet alleen de vijanden en set pieces zijn heel spannend, maar ook de baasgevechten. De eerdergenoemde vijanden zoals de beul met een kettingzaag, is niet meer dan een mini boss. De echte baasgevechten zijn van nog een niveau hoger. We zullen de baasgevechten niet spoilen, want het zijn de hoogtepunten van de game, maar deze zijn stuk voor stuk creatief bedacht en worden episch gepresenteerd. Er zijn momenten in Resident Evil 4 die zo intens zijn, dat we zoiets hadden van: oké, even progressie opslaan bij een safe room en een vrolijke game opstarten, iets om de adrenaline eventjes te verlagen.

Quality of life-verbeteringen

Hoewel Capcom trouw is gebleven aan het origineel, heeft Resident Evil 4 veel quality of life-verbeteringen. Zo is de UI helemaal op de schop gegaan. Nu zie je de hud bijvoorbeeld alleen wanneer je het nodig hebt, zoals tijdens het richten. Daardoor oogt de game clean en krijg je meer te zien van de grauwe wereld. Inventory management heeft ook handige verbeteringen. Zo kan je auto order doen, in plaats van zelf items één voor één te verplaatsen om ruimte te maken. Ook zie je nu per item wat je ermee kan craften en wat je precies per item nodig hebt.

Een andere verbetering is dat er geen quick time events meer zijn. Alle quick time events zijn nu vervangen door cutscenes of gameplay, bijvoorbeeld het pareren van een aanval. Volgens Capcom zijn QTE’s verouderde gameplay mechanics en daarom is besloten om deze niet te verwerken in de remake. Je mes is in deze game minstens net zo belangrijk als je pistool. Je kan hiermee niet alleen aanvallen pareren, maar muterende vijanden, stoppen door te hakken in hun nek. Het mes is ook uitstekend voor stealth. Je kan in de remake hurken om weinig geluid te maken en vijanden met je mes uitschakelen. Stealth werkt hier niet zo goed als in The Last of Us, dus verwacht niet dat je hele gebieden kan uitschakelen zonder gezien te worden, maar het helpt altijd als je één of twee vijanden onschadelijk kan maken voordat chaos uitbreekt.

Zo zijn er veel meer quality of life-verbeteringen zoals een map waar je precies ziet waar je wel en niet bent geweest, de mogelijkheid om Ashley opdrachten te geven, de mobility van Leon waarmee hij over hekken kan springen, lopen tijdens het richten en laden tijdens het rennen. Ook noemenswaardig is de PS5 DualSense-controller. Resident Evil 4 Remake maakt beter gebruik van de features van de controller dan Resident Evil Village. Alle wapens hebben een weerstandslevel op de triggers, de lichtbalk laat je leven zien, bij enkele conversaties met NPC’s hoor je de dialogen uit de speakers van de controller en de gehele game krijg je haptick feedback. Alles wat je doet in deze game, zoals rennen, slaan of schieten, krijg je mee door trillingen van de controller.

Grafisch en technisch top

Resident Evil Village is een prachtige game, grafisch misschien net wat mooier dan Resident Evil Village. Alle gebieden uit het origineel die vrij leeg aanvoelden, zijn hier daadwerkelijk tot leven gekomen met heel veel kleine details, geweldige lichteffecten, vloeiende animaties en een uitstekende depht of field. De immersie wordt compleet door de geweldige audio. Capcom weet als geen ander dat audio net zo belangrijk is in horror als al het visuele. Je blijft constant op je hoede in deze game door de verschillende angstaanjagende audio-effecten.

Wij hebben de game gespeeld op een PlayStation 5. Daar kan je de game spelen op Performance (60fps, maar ten koste van details), Quality (30fps maar met veel details) en Quality + Ray Tracing waardoor je alle details met realistische reflecties krijgt. Onze voorkeur ging toch naar Quality zonder Ray Tracing als een sweet spot tussen grafische pracht en een stabiele framerate. Het enige wat ons stoorde tijdens onze playtrough, waren de regeneffecten. Dit was gelukkig niet een lange stukje, maar de game zag er aanzienlijk minder goed uit in een hoofdstuk waar het begon te stormen. Capcom heeft aangegeven dit probleem op te lossen met een patch, mogelijk al op de dag van de officiële release.

Wat betreft performance is deze game op de PlayStation 5 heel goed gepolished. Wij zijn in 20 uur geen bug, crash of framedrop tegengekomen. Alleen één keer zagen we een vreemde visuele glitch op de sjaal van Ashley. Voor de rest zijn wij geen technische problemen tegengekomen.

Resident Evil 4 was een meesterwerk in 2005 en 18 jaar later is deze remake dat ook. Een horrorgame waar je van begin tot eind op het puntje van je stoel zit. Capcom is voor 90% trouw gebleven aan het origineel en de overige 10% is uitstekend gedaan. Deze game oogt prachtig, speelt geweldig en is sfeervoller dan ooit. Capcom laat hier zien hoe je een klassieker op een juiste manier opnieuw maakt. Dit is een absolute must-have voor alle horrorliefhebbers, nieuwkomers en Resident Evil-fans. Ook als je het origineel meerdere keren hebt uitgespeeld, is de beleving in deze remake werkelijk geweldig en de nieuwe toevoeging zorgen voor genoeg verfrissing.

Je kan de remake van Resident Evil 4 hier kopen.