Review: Star Wars Squadrons – Een game zonder Jedi’s of lightsabers kan ook vet zijn Sport
Review: Star Wars Squadrons – Een game zonder Jedi’s of lightsabers kan ook vet zijn

EA Motive werd in het jaar 2015 opgericht door Jade Raymond, één van de grote namen achter de eerste Assassin’s Creed. Al snel kreeg EA Motive het Star Wars-project van de gesloten studio Visceral Games in handen. Dit project kwam maar niet van de grond en werd uiteindelijk geannuleerd. Vijf jaar na de oprichting komt EA Motive met een eerste game namelijk Star Wars Squadrons. Is deze game de moeite waard?

Geen Jedi's of Lightsabers

Waar vrijwel alle Star Wars-films en games gaan over Jedi’s en lightsabers, zijn deze helemaal afwezig in Star Wars Squadrons. Dit is een game die helemaal draait om ruimtegevechten zoals we deze kennen uit de films. Denk aan unieke ruimteschepen, lasergevechten, snelle achtervolgingen, explosies en het supersnel reizen in de hyperspace.

Verhaal vanuit twee perspectieven

Het verhaal gaat over twee teams bestaande uit vijf elite piloten. De groep van de rebels heet Vanguard Squad. De elitegroep van de Empire heet Titan Squad. In de single player campagne speel je 15 missies die per stuk 20 tot 30 minuten lang zijn. Iedere missie heeft gevarieerde doelstellingen waardoor het niet altijd, vernietig alle vijandige schepen wordt. Soms moet je een schip escorten, een andere keer moet je een radiostation werkend krijgen.

Het verhaal wordt overgebracht vanuit twee perspectieven. Dit is leuk gedaan want je ziet hoe het eraan toegaat bij zowel de Empire als de Rebels. Na een missie met de Empire waarbij je flink wat schade hebt verricht, kan je ineens in de schoenen staan van de Rebels. Het verhaal is als het ware een schaakspel waarbij de twee leiders een zet doen en beide squads de opdrachten moeten uitvoeren, met als doel om je vijand uiteindelijk te verslaan.

Je squadmates en leader voeren één op één dialogen met jouw personage. Het script is goed geschreven met veel pakkende oneliners. Aan het begin omdat je niet bekend bent met de personages, voelen veel dialogen saai aan. Maar gedurende het verhaal begin je steeds meer te geven om de leden van zowel Vanguard als Titan Squad. Iedere personage heeft een eigen persoonlijkheid en motivatie. Wij hebben genoten van het verhaal van Star Wars Squadrons. Het is wat ons betreft veel beter geslaagd dan het verhaal van Iden Versio in Star Wars: Battlefront II.

Verschillende voertuigen

Zowel de Rebels als de Empire beschikken over eigen unieke voertuigen. Van de bekende Y-Wing tot de snelle TIE-Fighters. Alle militaire-voertuigen zijn aanwezig. Verwacht hier niet de unieke voertuigen van bekende personages uit de films zoals de Millennium Falcon van Han Solo. Het gaat hier echt om een verhaal tussen soldaten en niet zozeer om helden.

Iedere voertuig voelt uniek aan, heeft een eigen loadout, perks en voordelen. De TIE Bomber is langzaam maar zeer geschikt voor het uitschakelen van grote schepen. De Interceptors zijn heel snel, maar zijn sneller kapot te krijgen. Ze beschikken over minder HP, maar door de snelheid zijn ze moeilijker te raken. Een goede piloot kan veel aanvallen ontwijken met een TIE Fighter of X-Wing. Alle soorten schepen zijn aan beide kanten aanwezig en hebben een learning curve.

Wat betreft controls is deze game ook geslaagd, want het is veel responsiever dan ruimtegevechten in Battlefront II. De game is speelbaar met third party flightsticks en met een gewone controller. Beide werken bijzonder goed. Bij de controller moet je de linker analoge stick gebruiken voor throttle en het draaien. De rechter analoge stick gebruik je om te bewegen. Met de bumper-knoppen gebruik je vaardigheden zoals raketten, droid repairs, shields, mines en natuurlijk het afvuren van lasers.

Daarnaast zijn er knoppen om te focussen op een doelwit, het gebruik van een anti raket afweersysteem, een knop voor het pingen en de mogelijkheid om de energie van je motor te gebruiken om een systeem in je schip extra te overloaden. Zo kan je bijvoorbeeld minder boosten om alle energie te gebruiken voor je schild, of je kan ervoor kiezen om juist sneller te boosten zodat je sneller naar een veilig gebied kan vliegen. Het is zelfs mogelijk om je energie te zetten op je lasers zodat je nog meer vuurkracht krijgt met minder cooldowns, maar dit gaat wel ten koste van je snelheid. Jij maakt dus tijdens het vliegen, belangrijke keuzes die het verschil kunnen maken tussen leven en dood.

Presentatie en performance

Star Wars Squadrons is een mooie game met veel detail. Aangezien alles in first person is, heeft EA Motive ervoor gekozen om geen standaard HUD te implementeren. Alle informatie krijg je via het dashboard van je schip. Je cooldowns, snelheidsmeter, target, aantal rakketten en health worden allemaal natuurlijk weergegeven, wat zorgt voor een betere ‘immersion’ in de game.

Alle personages zien er goed uit, de voertuigen zijn per stuk met liefde gemaakt en de maps zijn verrassend genoeg heel variërend voor een ruimte-game. Zo zijn het niet allemaal open maps, maar zijn er ook locaties met veel ruimte-afval of maps met veel astroïden. Het maken van een kill en dan op het laatste moment een botsing vermijden, gaf ons echt dat gevoel van een ruimtegevecht-scene uit de Star Wars-films. Onze enige minpunt wat betreft maps is dat ze allemaal in de ruimte zijn. Wij hadden graag ook luchtgevechten gehad binnen planeten zoals bij Battlefront II. Helaas speelt deze game zich geheel af in de ruimte en heeft EA Motive aangegeven niet te werken aan nieuwe content.

Wat betreft performance draait deze game heel goed. We hebben geen framedrops, glitches of bugs gehad. Wel hebben we tijdens het spelen van het verhaal, één keer een game-crash gehad maar deze kwam gelukkig niet terug.

Multiplayer - progressie

Naast een verrassend lange single player campagne is er ook een multiplayer-modus. Het niveau gaat hier zoals je zou verwachten behoorlijk omhoog want de AI kan je eenvoudig inschatten, maar echte mensen niet.

Het spelen van multiplayer levert je unlock-tokens en credits op. Unlock-tokens gebruik je voor je loadout in je schepen. Welke wapens, raketten en schilden wil je gebruiken? Credits gebruik je voor cosmetische items voor je piloot en schip. Het personaliseren van je eigen cockpit is vermakelijk. Verder zijn er verschillende outfits en vooral coole helmen die je kan verdienen. Wij zijn momenteel bezig om een Elite Stormtrooper-helm vrij te spelen, want de beste piloot moet ook de stoerste helm hebben toch?

Als laatste kunnen we met genoegen melden dat Star Wars Squadrons niet gebruik maakt van microtransacties of lootboxen. Alles in deze game kan je dus enkel en alleen ontgrendelen door de game gewoon te spelen.

Training en Dogfights

Dan komen we aan bij de modi die speelbaar zijn in de multiplayer. Als beginnende piloot kan je het opnemen tegen de AI en wanneer je genoeg ervaring hebt kan je het opnemen tegen echte andere spelers.

Dat kan in de modi Dogfights en Fleet Battles. Dogfights is als het ware team deathmatch, een luchtgevecht tussen twee groepen bestaande uit vijf spelers waarbij de rest van alle schepen worden gecontroleerd door de AI. Dogfights is leuk maar we merkten hier wel dat de zware voertuigen minder relevant zijn, aangezien die zijn bedoeld voor bijvoorbeeld het bombarderen van grote ruimteschepen. Dogfights is eigenlijk een modus die draait om Fighters vs. Wings.

Fleet Battles

De Fleet Battles-modus is interessanter. Ook hier speel je vijf tegen vijf, maar draait het om een doelstelling, namelijk als eerste het moederschip zoals een Star Destroyer en twee kruisers neerhalen van je tegenstander. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan want deze zijn gigantisch en uitgerust met een groot hoeveelheid kanonnen, die je heel eenvoudig naar het hiernamaals kunnen sturen. Wat je moet doen is als team eerst de schilden uitschakelen, vervolgens alle kanonnen neerschieten en dan pas het schip vernietigen. En dit doe je allemaal terwijl vijf andere spelers hetzelfde proberen te doen en je proberen te stoppen.

Bovenin het scherm wordt er een balkje getoond. Door vijandige schepen neer te halen en objectives te doen, wordt dit gevuld. Het team dat het balkje heeft gevuld is bezig met een offensive. Het verdedigende team kan door een offensive goed te stoppen, het roer omgooien en zelf beginnen aan een tegenaanval. Gedurende een wedstrijd wissel je dus van het aanvallen en het verdedigen van je moederschip. Het team die erin slaagt om als eerste alle de drie sleutelschepen van de tegenstander te vernietigen, wint de wedstrijd.

Fleet Battles komen het beste tot zijn recht in Star Wars Squadrons. Alle voertuigen hebben hier een rol en het samenspelen is van groot belang. Het gevecht verandert steeds waardoor er ook veel afwisseling is tijdens een wedstrijd.

Star Wars Squadrons is een leuke Star Wars-game en een uitstekende ruimtegevecht simulatie titel. De game heeft een vermakelijk verhaal, speelt bijzonder goed met veel diepgang en alle voertuigen voelen uniek aan. De multiplayer is behoorlijk vermakelijk, met name de Fleet Battles. De gehele game is bovendien speelbaar in Virtual Reality inclusief een Flightstick waardoor je helemaal ‘immersed’ raakt en de game aanvoelt als een volwaardige flight sim. Er zijn veel mogelijkheden om je piloot en ruimteschip naar smaak in te stellen, en het beste is dat er geen microtransacties zijn. De game kost maar vier tientjes dus als je ook maar een klein beetje hebt genoten van ruimteschepen in de Star Wars-films, dan is dit een game voor jou.

Je kan Star Wars: Squadrons hier bestellen zodat je het binnen 24 uur in je brievenbus krijgt.