Review: Super Mario Bros. Wonder - Net zo goed als de mainline 3D-games games
Review: Super Mario Bros. Wonder - Net zo goed als de mainline 3D-games
games

Review: Super Mario Bros. Wonder - Net zo goed als de mainline 3D-games

Toen The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom verscheen afgelopen zomer waren wij er zo goed als zeker van dat Zelda de laatste topper zou zijn op de Switch, en dat Nintendo langzaam zich gaat focussen op het maken van games voor de opvolger van de Nintendo Switch. Niets van dat bleek waar, want Nintendo kondigde afgelopen zomer ineens gloednieuwe Mario-games aan waaronder Mario RPG Remake, Paper Mario Remake en een nieuwe 2D-platformer genaamd Super Mario Bros. Wonder. Laatstgenoemde is nu uit en in deze review lees je of Super Mario Bros. Wonder de moeite waard is.

Avontuur in het rijk der bloemen

Super Mario Bros. Wonder is de eerste nieuwe mainline 2D Mario-game sinds Super Mario Bros. U op de Nintendo Wii U, een game uit 2012. Op de Nintendo Switch verscheen 2D-mario wel genaamd Super Mario Maker 2, wat een geweldige game is, maar dat is meer een Mario level builder waar je creatieve levels van anderen kan spelen. Super Mario Bros. Wonder is echt een volwaardige nieuwe game in de franchise.

Het verhaal is niet heel vernieuwend of diepgaand. Zoals je al zou verwachten moet Mario opnieuw op avontuur om de gemene Bowser te stoppen. Dit keer speelt het verhaal zich niet af in de Mushroom Kingdom, maar de kleurrijke Flower Kingdom wat ernaast ligt. Bowser heeft een krachtige Wonder Flower opgepikt waarmee hij is gefuseerd met het kasteel van de Flower Kingdom. Bowser is dus een levend kasteel geworden waarmee hij chaos aan het verspreiden is over de Flower Kingdom. Alleen Mario en zijn vrienden kunnen Bowser stoppen door Wonder Seeds te verzamelen. In het verhaal ga je langs verschillende gebieden die bestaan uit meerdere levels om Wonder Seeds te verzamelen. Deze heb je nodig om het koninkrijk te redden uit de handen van Bowser.

super mario bros wonder screenshot 5

Speelt geweldig

Super Mario Bros. Wonder is zoals eerder gezegd een nieuwe tweedimensionale platformer. Waar veel ontwikkelaars de focus leggen op het ontwikkelen van nieuwe 3D platformers, is het geweldig om te zien dat Nintendo wel veel aandacht, tijd en moeite steekt in het maken van een nieuwe 2D-games.

De gameplay is 2D Mario zoals je gewend bent van Super Mario Bros. U, maar dat net wat vloeiender en responsiever. Mario kan springen, hurken, glijden over muren, rennen en natuurlijk gebruikmaken van powerups. Bekende powerups zoals Fire Mario en groter worden zijn terug, maar in het bloemenrijk zijn er ook nieuwe krachten. Zo kan je nu transformeren in een Olifant wat iedere keer weer hilarisch oogt. Als Olifant kan je stenen breken en met je slurf kan je plantjes water geven voor extra beloningen. Een andere nieuwe powerup is Bubble. Door een bubble flower op te pikken, transformeer je in paarse kleding. En kan je bubbels afvuren naar vijanden. Het interessante is dat je een bubble ook kan gebruiken als een trampoline om bepaalde moeilijke gebieden te bereiken. In het bloemenrijk is er verder een drill hat die je kan vinden. Met de drill powerup kan je vijanden die lastig zijn, heel makkelijk verslaan. Ook kan je hiermee boren in muren om geheime beloningen te vinden.

Ook nieuw is dat je één powerup als backup in je inventory kan opslaan om later te gebruiken. Door Y gedrukt te houden, haal je een opgeslagen powerup uit je zak en kan je transformeren of het aan een co-op vriend geven.

super mario bros wonder screenshot 3

Wonderbaarlijke effecten

Iedere Mario-game heeft wel een grote toevoeging op de gameplay. In Mario Odyssey is dat bijvoorbeeld Cappy de pet waarmee je vijanden kon overnemen. In Super Mario Bros. Wonder is de grote vernieuwing wonderbloemen. Ieder level heeft er eentje, deze zijn optioneel en volledig uniek.

Wat een wonderbloem doet wanneer je ermee in contact komt, is een volledige twist op de bekende gameplay. Een level kan letterlijk op zijn kop gezet worden. Buizen kunnen ineens leven, onzichtbare wegen kunnen ineens ontstaan, een level kan ineens een muziekfeest worden, je kan op een kudde wilde dieren terecht komen, onder tijdsdruk een puzzel oplossen en nog veel meer. Op het moment dat je een wonderbloem aanraakt, wordt het een creatief feestje. Het beste is dat Nintendo geen herhaalwerk heeft gedaan dus iedere keer, vraag je jezelf weer af van wat voor gekkigheid gaat er nu plaatsvinden? Geen één wonderbloem voelde aan als een gimmick, maar echt een toevoeging op de bekende formule, wonderbloemen hebben de fun factor van de game aanzienlijk omhoog geschroefd.

super mario bros wonder screenshot 2

Veel te doen

Super Mario Bros. Wonder is solo te spelen, maar ook met vrienden in online of lokaal co-op. Lokaal kan je met maximaal drie vrienden of familieleden, lekker ouderwets lokaal couch co-op spelen door middel van de joy-con-controllers. De game bevat meerdere speelbare personages die allemaal beschikken over eigen animaties. Mario is uiteraard speelbaar, maar ook Princess Peach, Princess Daisy, Toad, Toadette, Luig, Yoshi en Nabbit zijn speelbaar. Na een level kan je door twee drukken op een knop, van personage wisselen. Co-op kan ook online met vrienden of onbekenden. Dit werkte beter dan in de vorige games, mede omdat je elkaar nu niet echt meer kan saboteren.

De levels zijn zo ingericht in Super Mario Bros. Wonder dat er altijd wel reden is om terug te keren. Zo zijn er per level drie verborgen grote munten. De 100% completionist moet flink aan de bak om deze allemaal te vinden. De game bevat ook in in-game shop waar je paarse munten kan uitbesteden. Paarse munten zijn wat schaars, maar jammer genoeg is het aanbod in de in-game shop niet heel boeiend. Je kan er bijvoorbeeld een set levels mee kopen, maar dit heb je niet nodig aangezien je genoeg levels krijgt door de game gewoon te spelen. Het was helemaal vet geweest als we coole skins konden kopen voor de personages of concept art van de game, dat had gezorgd voor nog meer replaywaarde.

super mario bros wonder screenshot 4

Visueel een lust voor het oog

Super Mario Bros. Wonder oogt behoorlijk goed op een stuk hardware die eigenlijk best gedateerd is, maar door de artstijl, aandacht voor kleine details en de hoeveelheid unieke animaties, voelt dit echt van het niveau Mario Odyssey, maar dan als een 2D-ervaring. Het bloemenrijk is behoorlijk kleurvol met nieuwe omgevingen die we niet eerder hebben gezien in een Mario-game. Alle zeven werelden hebben ook een eigen thema en er zijn ook heel veel nieuwe soorten vijanden. Tevens zijn er veel wezens actief in het bloemenrijk die je in je voordeel kan gebruiken. Zo kan je op een wilde stier rijden of effectief gebruikmaken van kikkervissen die als platform gebruikt kunnen worden. Vooral gamers die beschikken over een Nintendo Switch OLED-model of een tv met een goede kleurweergave, zullen echt genieten van de presentatie in Super Mario Bros. Wonder.

De soundtrack van deze game is verder om te smullen met extra geluidseffecten op bepaalde moves die je uitvoert. Nieuwe Mario stemacteur Kevin Afghani doet de stem van de kleine loodgieter minstens net zo goed als de legendarische Charles Martinet, die sinds afgelopen zomer een nieuwe rol heeft binnen Nintendo.

Wat betreft performance is deze game perfect gepolished. We hebben geen één bug, crash, glitch of framedrop gehad. De game draait vloeiend goed in zowel de docked als de handheld modus. Ook als je met vier spelers tegelijk speelt, is er geen sprake van framedrops.

Review: Super Mario Bros. Wonder - Net zo goed als de mainline 3D-games

Badges en uitdaging

Super Mario Bros. Wonder is wellicht de meest toegankelijke game in de franchise. Nintendo heeft allerlei features in de game gestopt om de game voor jong en oud toegankelijk te houden. Zo kunnen de personages Yoshi en Nabbit door vijanden heen lopen zonder schade. Yoshi kan zelfs een speler op zijn rug dragen om hem of haar voorbij een punt te krijgen. Yoshi en Nabbit zijn dus als het ware personages die gemaakt zijn voor beginners. Door twee powerups tegelijk te kunnen dragen, is de game ook op het gebied van health wat makkelijker geworden, want als je geraakt bent, kan je gewoon je tweede powerup gebruiken.

Verder zijn er zogeheten badges die je ontgrendeld door te vorderen in de game. Deze badges geven je als het ware extra vaardigheden die je kan koppelen aan de linker trigger. Zo kan je een moeilijk level flink wat makkelijker maken door bijvoorbeeld te kiezen voor een badge waarmee Mario zichzelf omhoog kan trekken of een badge waarmee Mario zijn pet als parachute kan gebruiken, of een grijphaak om jezelf van een val te kunnen redden. Badges maken de game eenvoudiger, maar zijn wel optioneel.

Toch blijft Super Mario Bros. Wonder ook zonder badges, één van de makkelijkste games in de 2D-serie. Er zijn zeker enkele levels die frustrerend lastig zijn, maar dat zijn er maar een paar. Bij de meeste levels, bereik je het einde zonder al te veel moeite. Ook de baasgevechten zijn niet heel uitdagend en missen de creativiteit die de levels wel hebben. Je neemt het hier al te vaak op tegen Bowser Junior. Iets meer variatie op het gebied van baasgevechten was welkom geweest.

Conclusie

Terwijl iedereen van mening was dat The Legend of Zelda: Tears of the kingdom de laatste must-have topper zou zijn op de Switch-console, komt Nintendo met de topper Super Mario Bros. Wonder. Een meesterwerk die zich kan meten met de geweldige Super Mario Odyssey. Deze game is pure fun, oogt prachtig en weet je constant te verbazen met creativiteit in de verschillende levels. Er is genoeg om te doen in de zeven werelden en alle levels hebben extra replaywaarde voor de completionists onder ons. We hadden alleen gehoopt op iets meer uitdaging in de latere levels en de baasgevechten. Desalniettemin is dit één van de beste Mario-games ooit gemaakt en een absolute aanrader voor iedereen met een Nintendo Switch.

4 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties