Review Super Mario RPG - Een klassieker helemaal opnieuw gemaakt voor de Nintendo Switch games
Review Super Mario RPG - Een klassieker helemaal opnieuw gemaakt voor de Nintendo Switch

Velen zullen het niet weten, maar er was ooit een Mario-game gemaakt door Final Fantasy-maker Square-Enix genaamd Super Mario RPG. De game kwam in 1996 enkel uit in Japan voor de Super Nintendo Entertainment System (SNES) en werd gezien als de beste game op de oude console. In Europa werd deze game massaal geïmporteerd. Jammer genoeg kwam er nooit een vervolg of remake. Daar komt nu 27 jaar later eindelijk verandering in, want Nintendo heeft Super Mario RPG Remake uitgebracht op de Nintendo Switch. Of deze klassieker in een nieuw jasje de tand des tijds heeft weten te doorstaan, lees je in deze review.

Mario en Bowser werken samen

Aangezien dit een Square-Enix-game is, is er ook veel anders op het gebied van het verhaalvertelling. Voor de verandering is Bowser niet de big badguy in Super Mario RPG, sterker nog Bowser vecht hier zij aan zij met Mario. De twee werken samen om een groter kwaad uit de ruimte te stoppen. Mario helpt hier het personage Geno om de wereld te redden door sterren te verzamelen. Het verhaal is niet heel diepgaand en de twists zie je al van een kilometer afstand, maar dit is wel de Mario-game met de meeste dialogen en cutscenes. Net als een Final Fantasy-game, vinden er heel veel conversaties plaats. Sommigen zijn best hilarisch en laten duidelijk zien dat dit niet geschreven is door Nintendo zelf.

Het is alleen jammer dat er geen optie is voor Nederlandse tekst. Dit is een toegankelijke RPG voor alle leeftijden, maar de meeste basisschoolleerlingen zullen het verhaal niet goed kunnen volgen omdat alles in het Engels is geschreven. Dat is een opmerkelijke keuze, want veel Nintendo Switch-games hebben wel Nederlandse lokalisatie.

Het verhaal van Super Mario RPG speel je in ongeveer 10 tot 12 uur uit. Dat is best kort voor een RPG van Square-Enix. Met de gemiddelde Final Fantasy-game ben je tientallen uren bezig. Wel is er hier een New Game+ modus waar je verder kan levelen, meer skills kan ontgrendelen, nieuwe outfits kan verzamelen en je kan het opnemen tegen een geheime baas die enkel in New Game+ beschikbaar is.

super mario rpg header

Strategische combat

In Super Mario RPG, is combat een soort van schaakspel. Personages bewegen over een Overworld en wanneer je met een vijand in contact komt, schakelt de game over naar een Arena. Hier moet je turn based vechten, dat houdt in dat eerst jij een move doet en vervolgens is de vijand aan zet. Naast Mario en Bowser zijn er meer speelbare personages die in je party kunnen waaronder Princess Peach, Yoshi, Toad, maar ook originele personages zoals Mallow en Geno. Gevechten vinden plaats met drie personages in een Arena. Je kan dus Mario, Bowser en Yoshi tegelijk inzetten. Mario moet wel meedoen aan ieder gevecht, de rest van de party is verwisselbaar. Iedere teamlid heeft eigen sterke en zwakke kanten. Peach kan bijvoorbeeld uitstekend healen, waardoor de overige teamleden langer actief kunnen zijn. Mallow kan hele krachtige spells casten en Mario kan heel veel schade doen met mêlee-aanvallen.

Een interessante mechanic is het precies timen van de A-knop bij het uitvoeren van een actie. Zo kan je net wat meer schade doen door de knop A op het juiste moment in te drukken terwijl de animatie op het beeld komt. Deze mechanic is ook defensief te gebruiken door de A-knop net voordat je geraakt wordt in te drukken om schade te beperken. Het lijkt heel simpel, maar het precies timen is lastiger dan gedacht. Omdat iedere animatie andere frame data heeft is de timing net weer anders.

Moeilijk is Super Mario RPG niet, sterker nog dit is één van de meest toegankelijke RPG’s die wij ooit hebben gespeeld. Leuk voor nieuwkomers, met name minderjarigen die voor het eerst in aanmerking komen met een turn based RPG. Voor ervaren RPG-spelers ontbreekt de nodige uitdaging.

Voor speciale aanvallen zoals het gooien van een vuurbal, moet je beschikken over genoeg Flower Points. Deze kan je als schatten vinden in de wereld of aanschaffen in een winkel in één van de winkels die je tijdens je avontuur bezoekt. Je maximale Flower Points kunnen omhoog door betere uitrusting te dragen. Ook betere gear zoals nieuwe wapens, kom je tegen in de wereld. Het is daarom aangeraden om alle hoeken van gebieden te verkennen voor eventuele beloningen.

Verbeteringen ten opzichte van het origineel

Super Mario RPG op de Nintendo Switch is erg trouw gebleven aan het origineel op de SNES. Toch zijn er enkele handige quality of life-verbeteringen aan de game toegevoegd. Zo is er een Action Guage die gevuld wordt tijdens gevechten. Deze moet opgeladen worden door juist op A te drukken bij het aanvallen of verdedigen. Een betere timing zorgt voor het sneller laden van de Action Gauge. Eenmaal opgeladen kan je een Triple Attack uitvoeren. Alle drie party members voeren dan een vernietigende aanval uit met een coole animatie. Een Triple-aanval is iedere keer net wat anders, afhankelijk van wie op dat moment in je party is.

Een andere toevoeging die zeer gewaardeerd wordt is ondersteuning voor auto saves. In de tijd van de SNES waren er geen auto saves, wat kon zorgen voor frustratie als je veel progressie verloor doordat je een normale save point niet had bereikt. Met auto saves is dit probleem er niet meer. Verder is er voor de mensen die het perfect timen van offensieve en defensieve moves lastig vinden, een makkelijkere moeilijkheidsgraad aan de game toegevoegd. Hier hoef je je geen zorgen te maken over timing.

Presentatie

Visueel zie Super Mario RPG er goed uit, het is duidelijk dat een grote focus is gegaan naar het opnieuw bouwen van de game, maar dan met mooiere graphics. Vergeleken met het origineel is er een enorme stap wat betreft grafische pracht. De graphics tonen aan dat dit echt geen Remaster maar een Remake is, waarbij het origineel alleen als blauwdruk is gebruikt. Super Mario RPG heeft een eigen stijltje. 3D-personages ogen hier als kleurrijk levend speelgoed. Het stijltje komt met name tot zijn recht in de verschillende cutscenes en animaties.

De soundtrack is ook anders dan wat je gewend bent van een Nintendo Mario-game, meer RPG van een Square-titel dan een Mario-game. De soundtrack is voor deze remake helemaal opnieuw gecomponeerd, maar voor de nostalgische gamer is er de optie om de originele soundtrack in te schakelen.

Wat betreft performance is het hier meer dan prima. De game draait op een vaste framerate van 60 FPS op zowel de handheld-modus (720p) als de docked-modus (1080p). Enkel wanneer te veel vijanden tegelijk op een Arena staan, wat niet vaak gebeurt, merkten we korte framedrops. Voor de rest is deze game netjes gepolished zoals we gewend zijn van Mario-games. Wij zijn verder geen crash, bug of glitch tegengekomen.

Super Mario RPG is een vermakelijke remake van een klassieker die wel safe aanvoelt. Verwacht hier dezelfde game uit 1996 in een moderne en vooral charmante jasje met enkele quality of life-verbeteringen. Dit is een verhaalgedreven Mario-avontuur met veel humor en weinig diepgang die je in ruim 10 uur uitspeelt, een Final Fantasy Lite als het ware. De game is best wel makkelijk en mist de uitdaging, maar voor kinderen is dit hierdoor een perfecte eerste turn based RPG om kennis mee te maken. Super Mario RPG heeft de tand des tijds wat ons betreft goed weten te doorstaan. Een aanrader voor de nostalgische gamers die het origineel hebben gespeeld, maar ook mensen die op zoek zijn naar een hele unieke Mario-game.

3 claps