Na jaren van speculatie en verwachtingen is The Outer Worlds 2 eindelijk gearriveerd. Obsidian keert terug naar zijn satirische sci-fi universum, met nieuwe planeten, personages en keuzes die opnieuw het morele kompas van spelers op de proef stellen. In deze review duiken we in wat de sequel te bieden heeft.
Verschillende facties met eigen agenda's
The Outer Worlds 2 speelt zich af in een andere locatie, namelijk Arcadia. Dit is een kolonie die is afgesloten van de buitenwereld en waar zogenaamde Rifts zijn verschenen. Als onderdeel van een factie genaamd The Earth Directorate heb jij als taak om deze mysterieuze Rifts te onderzoeken. Er zijn verschillende facties die deze Rifts willen gebruiken voor hun eigen doelen. Deze facties zijn centraal in het verhaal van The Outer Worlds 2.
Auntie’s Choice is een samenvoeging van twee facties uit de eerste game. Deze factie zegt dat ze de mensheid willen helpen, maar hun doel is eigenlijk om zoveel mogelijk winst te maken. De tweede grote factie in The Outer Worlds 2 is de Protectorate. Dit is een autoritaire organisatie die aan het hoofd staat van Arcadia. Zij willen dat mensen hun vrijheid opofferen voor veiligheid. The Protectorate is de factie die een monopolie heeft voor de technologie om te reizen sneller dan lichtsnelheid. De laatste grote factie in de game is The Order of the Ascendant. Deze factie is de religieuze factie uit de game. Zij geloven dat het oplossen van formules de toekomst van mensheid kan bepalen. Elk van deze facties hebben hun eigen meningen over wat er met de rifts moet gebeuren. Dit is dan ook één van de centrale aspecten van het verhaal.
De verschillende facties zijn erg interessant en je leert steeds meer over ze kennen naarmate je verder komt in het verhaal. Er is dan ook behoorlijk veel lore in de game, niet alleen in dialogen zelf, maar ook in documenten en radiokanalen. Hoewel de game begint met een actievolle missie die erg leuk is, komt het verhaal na de eerste missie erg langzaam op gang. We moeten wel zeggen dat de tweede helft van de game een stuk interessanter is, vooral omdat je daar de belangrijke keuzes moet maken.
The Outer Worlds 2 bevat meer keuzes met daadwerkelijke gevolgen. Het gebrek aan keuzes met echte gevolgen was een punt van kritiek in de eerste game. Gelukkig is dit een stuk beter in de sequel. Zo kan je verschillende belangrijke keuzes maken die later ook gevolgen hebben. Een keuze die je kunt maken is bijvoorbeeld dat je iemand redt en dit zorgt ervoor dat deze persoon je later kan helpen in een missie omdat jij hem eerder hebt geholpen. Er zijn verschillende keuzes mogelijk en je bondgenoten zullen ook reageren op je keuzes. Als je iets doet wat je bondgenoten echt niet goed vinden, kan dat ook ernstige gevolgen hebben.
Je eigen speelstijl
In The Outer Worlds 2 is er een grote variatie aan Skills aanwezig. Zo kan je investeren in Skills die je kracht in combat vergroten, maar ook in handige skills zoals lockpicking en engineering. Deze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je afgesloten deuren kunt openen. Science Skill laat je vaker je gadgets gebruiken. Deze gadgets zijn niet alleen belangrijk voor de gameplay, maar ook voor Skill checks tijdens dialogen. In The Outer Worlds 2 is het vaak mogelijk om problemen op creatieve manieren op te lossen en Skills spelen daar onder andere een grote rol bij.
De game bevat verder ook vele Perks. Deze geven allerlei bonussen en er zijn een enorm aantal van. Zo kan je je Critical Hit Chance vergroten met wapens, maar er zijn ook Skills die ervoor zorgen dat prijzen in winkels lager worden. Perks kunnen ook voordelen in dialogen met zich meebrengen. De Intimidator Perk kan er in sommige situaties bijvoorbeeld zorgen dat iemand bang wordt en je iets overhandigt zonder dat je hoeft te vechten. Er zijn ook hier erg veel opties en geven veel mogelijkheden voor een unieke build.
Combat had beter gekund
Combat in The Outer Worlds 2 verschilt niet heel erg van de voorgaande game. Het is een actie RPG waarbij je zelf kunt kiezen uit melee wapens of vuurwapens om vijanden te doden. Wat wel anders is, zijn de hoeveelheid wapens in The Outer Worlds 2. Er zijn een enorm aantal verschillende soorten wapens. Zo heb je traditionele snipers of pistolen, maar ook wapens die Plasma of Shock damage verrichten. Je komt tijdens het spelen continu nieuwe wapens tegen en het is erg leuk om te experimenteren met nieuwe soorten wapens. Naast de wapens heb je ook gadgets tot je beschikking. De gadget waarmee je de game mee start zorgt ervoor dat tijd langzamer verloopt, waardoor je vijanden makkelijk kunt elimineren.
In Outer Worlds 2 vecht je niet alleen, maar samen met twee anderen die je kiest. Naarmate je verder komt in het spel krijg je nieuwe bondgenoten die op avontuur met je kunnen gaan. Elke teamgenoot heeft een eigen skill tree en skills. Hoewel de opties niet heel uitgebreid zijn, is het toch fijn dat je je teamgenoten kunt aanpassen naar je wensen.
Ondanks de vele wapens en andere items die je verzamelt, vonden wij de combat in de game toch één van de zwakkere aspecten. Het schieten met wapens voelt goed aan, maar de vijanden in de game blijven voor een groot deel hetzelfde. Er is weinig variatie aan vijanden. Bovendien blijven vijanden soms even staan of rennen ze recht op je af, waardoor je ze makkelijk kunt neerschieten. De AI van de game is dan ook niet altijd even slim.
Conclusie
The Outer Worlds 2 is een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste game. Het verhaal is erg interessant, er zijn belangrijke keuzes die je moet maken met gevolgen en er zijn enorm veel speelstijlen mogelijk. Obsidian Entertainment heeft een solide sci-fi RPG weten te creëren die liefhebbers van het genre ongetwijfeld vermakelijk zullen vinden.










Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties