Review: Trust Muta – Gunstig geprijsde PC en Nintendo Switch controller met verrassende functies games
Review: Trust Muta – Gunstig geprijsde PC en Nintendo Switch controller met verrassende functies

De volledige eindscore en de plus en minpunten van de Trust Muta Wireless controller kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Controllers van Sony, Microsoft en Nintendo worden steeds duurder terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Sony is laatst zelfs gekomen met een Pro controller met een prijskaartje van €240, daarvoor kan je een Xbox Series S of Nintendo Switch Lite kopen. Trust laat met de nieuwe Muta controller zien dat je eigenlijk niet veel hoeft te betalen om goed te kunnen gamen. Wij hebben de Muta controller een weekje uitgetest en of het de moeite waard is, lees je in deze review.

Compatible met meerdere apparaten

De Trust Muta draadloze controller is compatible met meerdere apparaten. Het is mogelijk om de controller bedraad of draadloos te gebruiken voor het gamen. De controller is compatible met de PC, Nintendo Switch, Android en iOS. De controller is ontworpen met een focus op duurzaamheid, want 75% is gemaakt van hergebruikt plastic. De Trust Muta is dus een milieuvriendelijke controller.

De Trust Muta controller heeft een adviesprijs van €44,99 wat heel gunstig is, als je kijkt naar wat je krijgt voor de prijs en naar wat de concurrentie vraagt voor soortgelijke producten. De controller is alleen verkrijgbaar in de kleur zwart. Meer kleurenopties waren welkom geweest, vooral omdat deze controller werkt met de Nintendo Switch, waar alles vrijwel een opvallende kleur heeft.

Wat zit er in de doos?

In de doos van de Trust Muta, is de controller centraal te vinden, goed verpakt in een extra omhulsel om krasjes te voorkomen. Verder is er een 3 meter lange kabel inbegrepen. Deze kan je gebruiken voor bedraad gamen voor zo min mogelijk input latency, maar ook om de controller op te laden. De kabel is helaas een standaardkabel en niet een gewoven kabel. Het is wel mogelijk om je eigen USB-C-kabel te gebruiken voor een bedrade verbinding.

Verder in de doos is er een USB dongle te vinden. Hiermee kan je op een low latency 2.4Ghz frequentie draadloos gamen. Dat er een dongle is inbegrepen is een hele goede zaak. Wij hadden laatst de Turtle Beach Recon controller onder de loep genomen. Dat was een controller met een prijskaartje van €99,99 en kwam niet met een USB dongle. Enige wat beter kon bij de dongle van de Trust Muta, is een logo of tekst erop. De dongle van de Trust Muta heeft dit niet, waardoor het kan zorgen voor verwarring met andere dongles of USB-sticks.

Heel interessant is dat de Trust Muta komt met een set bestaande van drie verschillende D-pads. Dit is de grootste verrassing, want het wisselen van D-pads was tot nu toe een feature van dure Pro-controllers zoals de Xbox Elite Series. Als laatste is er een kleine handleiding inbegrepen met vooral veel illustraties en weinig tekst. Iets meer uitleg over de verschillende functies naast de afbeeldingen was welkom geweest.

Minimalistisch design

De Trust Muta ligt redelijk fijn in de hand. Het voelde voor ons een beetje als de DualShock 4 controller van de PS4. De controller is namelijk erg ligt en de pootjes zijn dunner dan de Xbox Series, PlayStation 5 of Nintendo Switch Pro controller. Er zijn 15 reactieve knoppen die een goede klik hebben, maar let wel dat A/B/Y/X-knoppen een Xbox layout hebben. De positie van de Y en X zijn dus omgedraaid vergeleken met een Nintendo controller. Een pluspunt is dat de Trust Muta, gyro-ondersteuning heeft net als de originele Nintendo Switch Pro controller.

De bumpers geven een beetje weinig feedback voor ons gevoel, vergelijkbaar met de oude Xbox 360 en Xbox One controllers. De Xbox Series controller heeft daar grote stappen gemaakt. De Triggers geven wel goed feedback, dat komt omdat er veel travel distance is. De analoge sticks voelen goed aan en zijn voorzien van een extra texture laag zodat je altijd een goede grip hebt. De sticks zijn net als de PlayStation controller naast elkaar gepositioneerd in plaats van diagonaal zoals een Xbox of een Nintendo Switch Pro controller.

De verwisselbare D-pad is de key selling point van deze controller. Heel eenvoudig kan je de D-pad loskoppelen en vervangen met een ander design. Voor ons is dit een geweldige feature, want vaak is D-pads van third party controllers stellen vaak teleur. Bij een 8-way D-pad moeten inputs precies zijn, vooral als je 2D-games speelt zoals platformers of fighting games. Bij een circular D-pad kan je beter lange combo’s uitvoeren in een game als bijvoorbeeld Mortal Kombat dan een D-pad met een cross design. Verwisselbare D-pads zijn daarom heel fijn. Voor een bepaalde game, kan je de beste D-pad gebruiken. Het enige wat beter kon is magnetische connectiviteit, want nu moet je de D-pads als het ware indrukken in het plastic totdat het niet meer loslaat.

Batterijduur

De Trust Muta gaat draadloos gemiddeld 10 uur mee op één lading. Dat is prima, een sweet spot als het ware vergeleken met andere controllers. Sommige controller kunnen veel langer mee op één lading en er zijn controller die maar 4 tot 8 uur meegaan. Voor €44,99 is 10 uur prima voor meerdere uren speelplezier. Er is geen fast charge-functie, opladen van 0 naar 100 procent neemt ongeveer 2 uur in beslag. Onder de Home-knop is er een LED-indicator waarmee je de resterende batterijduur kan zien.

De Trust Muta is een goede draadloze gaming controller met een hele scherpe prijs. Voor bijna de helft van een Nintendo Switch Pro controller krijg je hier een controller die compatible is met de Nintendo, PC, Android en iOS. De Muta geeft gebruikers de optie om drie verschillende soorten D-pads te installeren, iets wat we tot nu toe alleen terugzagen in dure Pro controllers. De Muta wint geen schoonheidsprijs en niet alle knoppen geven even goed feedback, maar voor de prijs, functies, connectiviteit en milieuvriendelijkheid is dit wat ons betreft zeker een optie om te overwegen.