Review: WRC Generations – een geweldige racegame voor liefhebbers van Rally motorsport Sport
Review: WRC Generations – een geweldige racegame voor liefhebbers van Rally motorsport

De volledige eindscore en de plus en minpunten van WRC Generations kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

WRC Generations is de nieuwste racegame van uitgever Nacon. Dit is een game die de speler de afweging laat maken tussen risico’s en beloningen, want met één goede of slechte bocht kan je een race winnen of verliezen. Dit maakt de game speciaal, maar niet uniek. Wat WRC Generations echt uniek maakt is dat 90% van de gameplay gebaseerd is op driften. Of dit goed werkt en of deze game de moeite waard is, lees je in deze review.

Single player game modi

WRC Generations heeft veel verschillende modi. We gaan ze allemaal kort behandelen, beginnend met de single player. De eerste game modus is Quick Play. Hier kan de speler kiezen uit verschillende maps, de tijd van de race, het weer, autocategorie en de auto die je gaat besturen. Vervolgens wordt een race aan de hand van de instellingen gestart. De tweede game modus is speltype Carrière. Hier kunnen spelers wedstrijden spelen voor een team terwijl je racet om de beste racer van de wereld te worden. Spletype Season is de derde game modus van WRC Generations. Hier moeten spelers verschillende wedstrijden rijden zonder crew management. Alle financiële en team elementen van de carrière modus zijn hier niet te vinden.

In de vierde game modus genaamd Challenges moeten spelers met een willekeurige auto verschillende uitdagingen voltooien. Hierbij moet je denken aan een onverwachte storm of een baan die onderhouden wordt waardoor je minder tijd hebt om een uitdaging te voltooien. De laatste single player game modi is de training modus. In de training modus kunnen spelers op vier verschillende banen oefenen met standaard game mechanics.

Multiplayer game modi

Tot nu toe hebben we het alleen over de single player modi gehad, maar WRC Generations heeft ook multiplayer modi. Laten we beginnen met Leagues. Bij Leaugues moeten spelers het opnemen tegen andere spelers over de hele wereld. Dit kan met een team of als een solo coureur. De Leaugue modus wordt gespeeld in seizoenen, dus na een bepaalde tijd wordt je level weer omlaag gezet. Elke speler begint bij het laagst niveau namelijk beginner. Vervolgens kan je door goed te presteren, in niveau stijgen naar Junior, Rookie, Professional, Champion en als laatste Legend.

De tweede online modus heet Teams. Bij Teams kan de speler een team joinen of creëren en hiermee tegen andere teams racen om de titel. Wat Teams anders maakt dan Leagues is dat je hier niet speelt voor een season ranking. De derde multiplayer modi heet Clubs. Hier kan de speler een eigen kampioenschap maken en spelen om de titel tegen andere Clubs. De modus Multiplayer Lobby spreekt wel voor zich. Hier kunnen spelers verschillende sessies joinen, zonder zorgen te hoeven maken over ranks en punten. Als laatste heeft WRC Generations een Co-Driver mode. Hier kunnen spelers speciale mappen spelen als driver of co-driver.

60 FPS voelt soms toch aan als 30 FPS

Wij hebben WRC Generations gespeeld op de PlayStation 5. Twee performance modi zijn beschikbaar. De eerste is een performance mode, hier kunnen spelers de game ervaren met minder details in de wereld, maar wel op 60 frames per seconde. De tweede modi beschikbaar op de PS5 heet Fidelity. Hier kunnen spelers een iets mooiere game verwachten, maar dan is de game alleen speelbaar op 30 FPS. Wij hebben de game op beide modi geprobeerd. We zijn begonnen met Fidelity, maar dat werkte niet erg soepel. 30 FPS tijdens het racen voelt enorm traag aan. Echter de 60 FPS modus voelde ook niet veel beter aan. Op vele momenten voelde de game alsnog aan als 30 FPS wegens framedrops.

Gelukkig is er niks mis met de visuele kwaliteit van de game. De game oogt meer dan prima. Niks speciaals maar dat hoeft ook niet. Nacon heeft gezorgd voor genoeg details op en buiten de wegen.

De game maakt ook goed gebruikt van de unieke features van de PS5 DualSense controller waaronder Haptic feedback en Adaptive Triggers. De R2 en L2-knoppen worden zwaarder naarmate je een hogere versnelling aantikt of als je op modder, gras of andere onverharde weggedeeltes aan het rijden bent. Dit zorgt voor net wat meer immersie tijdens de verschillende races.

WRC Generations is vooral gefocust op driften, wat behoorlijk lastig is om goed onder de knie te krijgen, want je moet het perfect timen. Enkele seconden te laat driften en het gaat helemaal fout. De game verwacht dat de speler dit onder de knie krijgt. Sterker nog, als de speler dit niet zou kunnen, dan zijn 90% van de races niet haalbaar.

De game geeft nog een unieke twist aan alledaagse race games en dat is de wendbaarheid van de auto. Bij veel race games, zorgt de game ervoor dat je auto nog redelijk stabiel blijft. In WRC Generations is dit niet zo. Een foutje van de speler kan de auto eenvoudig ondersteboven laten belanden. De auto’s in deze game voelen erg licht aan. Op bepaalde momenten een beetje onrealistisch. We hebben vaak gehad dat onze auto ondersteboven terecht kwam door een klein steentje aan de rand van de weg. Voor sommigen kan dit vervelend zijn, en andere zullen dit juist waarderen. Nacon heeft de gameplay van WRC Generations volledig gebaseerd op het principe ‘’easy to play but hard to master’’.

Veel keuze voor een race game

WRC Generations heeft een hele brede rooster wat betreft auto’s en mappen. De game heeft verschillende auto’s, maar de meeste zijn verdeeld tussen off-road en auto’s voor de normale weg. Er zijn in totaal vijf auto categorieën beschikbaar namelijk WRC, WRC2, WRC3 Junior, Legends en Bonus. De eerste drie zijn Rally cars. Dit houdt in dat dit soort auto’s zowel off-road als op asfalt kunnen rijden. De Legends categorie is unieker omdat auto’s een aparte uitstraling hebben. De laatste categorie is Bonus, dit zijn auto’s die nergens passen maar wel speelbaar zijn. Dit zijn niet hele speciale auto’s, maar het is altijd fijn om meer keuze te hebben in een race game.

Over veel keuze gesproken, de game geeft de speler veel verschillende mappen om uit te kiezen. Er zijn in totaal 21 landen. Elk land heeft weer 9 banen. Het totaal komt daardoor op een ongelofelijke 189 mappen waar op geracet kan worden. De meeste lijken erg veel op elkaar, maar dat maakt het niet per se minder leuk. Sommige banen hebben bijvoorbeeld meer bochten en andere juist meer rechte stukken.

Wat maps extra interessant maakt is het keuzemenu. De speler kan na het kiezen van een map de tijd van de race bepalen. Na het kiezen van een tijd moet de speler het weer bepalen. Je hebt Static weather en Dynamic weather. Bij Static kan de speler kiezen tussen verschillende weer condities. De meest interessante zijn onweer, sneeuw en sneeuwstorm. Dynamic weather zijn weer condities die willekeurig veranderen tijdens een race. Dit zorgt voor een heel ander manier van racen omdat spelers rekening moeten houden met plotselinge veranderingen aan weersomstandigheden.

WRC Generations is een unieke race game waar wij meerdere uren plezier in gehad hebben. De gameplay is leuk maar erg uitdagend waarbij je snel afgestraft wordt. Niet iedereen zal dit leuk vinden maar voor een Rally race game geeft dit extra realisme. De game kan op de PS5 gespeeld worden op een Performance en een Fidelity mode. Wij hebben het vooral op Performance gespeeld, maar ook hier zakte de framerate af en toe wat soms frustrerend kan zijn. De game biedt genoeg verschillende auto’s en mappen, en het aantal opties per race is een groot pluspunt. Kortom, WRC generations is een aanrader voor liefhebbers van Rally motorsport.

Je kan WRC Generations hier kopen.