“Sex sells”, klinkt het al decennia in de marketingwereld, maar volgens een nieuw onderzoek van de Universiteit van Dayton kan dat principe ook té ver gaan.
Vooral bij fitnessinfluencers lijkt er een grens te zijn: wie té knap of té perfect oogt, wekt minder vertrouwen en verliest volgers. Onderzoekers spreken zelfs van het ‘beauty backfire’-effect — het moment waarop schoonheid tegen je begint te werken.
Onrealistisch en onbereikbaar
Uit het onderzoek blijkt dat extreem aantrekkelijke influencers aanvankelijk wel meer aandacht trekken, maar uiteindelijk minder likes, reacties en volgers verzamelen dan hun iets minder perfecte collega’s.
De reden? Hun publiek ervaart hen als onrealistisch en onbereikbaar, waardoor de band met de volgers verzwakt. Dat effect is het sterkst bij vrouwen en binnen de fitnesswereld, waar het lichaam zelf het product is. (lees verder onder de afbeelding)
“Het gaat niet enkel om hoe ze eruitzien”
In andere niches, zoals bij ‘finfluencers’ (influencers die financiële tips delen), speelt uiterlijk nauwelijks een rol. “De looks van iemand die aandelen bespreekt, zijn minder belangrijk dan die van een personal trainer,” verduidelijken de onderzoekers.
Opvallend genoeg verdwijnt het ‘beauty backfire’-effect zodra knappe influencers persoonlijker en kwetsbaarder worden. Wanneer ze openlijk praten over hun problemen, onzekerheden of mislukkingen, stijgt hun sympathie en betrokkenheid meteen. “Het gaat dus niet louter om hoe ze eruitzien,” besluiten de onderzoekers, “maar vooral om of mensen zich écht met hen kunnen identificeren.”
(Bron: Het Nieuwsblad – Intropic: Instagram)










Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties