2149572962 Stories
2149572962
Stories

Vlaams koppel verliest voorschot van 30.000 euro na faillissement aannemer: “We staan letterlijk in de kou”

Wat een droomhuis moest worden voor Pieter (41) en Annelies (38) uit Zonhoven (namen aangepast), is in enkele weken tijd veranderd in een nachtmerrie. Het koppel betaalde begin dit jaar een voorschot van 30.000 euro aan een aannemer voor de bouw van hun nieuwbouwwoning. Nog voor er een steen werd gelegd, ging het bedrijf onverwacht failliet.

“We hadden al maanden gespaard en alles tot in de puntjes gepland,” vertelt Annelies met gebroken stem. “In januari hebben we het contract getekend, en in februari hebben we het voorschot overgemaakt. We dachten dat het een formaliteit was, maar nu zijn we alles kwijt.”

"Hij klonk professioneel"

Volgens Pieter waren er aanvankelijk geen signalen dat er iets mis was. “De aannemer klonk professioneel, had mooie referenties en een nette website. We hebben zelfs nog bij vorige klanten gaan kijken. Niets wees erop dat hij in slechte papieren zat. Tot vorige maand plots alle communicatie stopte.”

Toen het koppel na weken van stilte op onderzoek uitging, kwamen ze via de Kruispuntbank van Ondernemingen te weten dat de firma intussen failliet was verklaard. “Het was alsof iemand de grond onder onze voeten weg trok,” zegt Pieter. “En het ergste is: wij staan achteraan in de rij. Eerst komen de banken en de fiscus, dan pas mensen zoals wij.”

"We hebben nu dubbele kosten"

De impact op hun gezinsleven is groot. Het koppel huurt momenteel een appartement dat ze eigenlijk volgende maand wilden verlaten. “We hebben dubbele kosten, geen idee wanneer de bouw kan starten, en die 30.000 euro zien we waarschijnlijk nooit meer terug,” legt Annelies uit. “Dat is ons spaargeld van tien jaar werken.”

Intussen hebben Pieter en Annelies een advocaat onder de arm genomen, maar hun verwachtingen zijn laag. “De curator zegt zelf dat de kans klein is dat er nog iets overblijft om uit te betalen,” aldus Pieter. “Het is bitter om te beseffen dat je geen enkele bescherming hebt als particulier in zo’n situatie.” Toch willen ze hun verhaal delen om anderen te waarschuwen. “Vraag altijd om een bankwaarborg of laat betalingen via een derdenrekening verlopen,” besluit Annelies. “We hopen dat ons verhaal anderen kan besparen wat wij nu meemaken.”

(Intropic: themabeeld Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties