rick govic rltjevgxnba unsplash 1 Wheels
rick govic rltjevgxnba unsplash 1
Wheels

Deze 'slimme' laadpaal betekent een revolutie in elektrisch rijden: "Kabels niet langer een struikelblok'

Laadpalen zijn inmiddels een vast onderdeel van het straatbeeld geworden. Toch zorgen ze vaak voor frustratie, zowel visueel als praktisch. Vooral de laadkabels die van de paal naar de auto lopen, vormen een probleem. Niet alleen zijn ze een doorn in het oog, maar ze liggen ook vaak over het trottoir. Dat is niet alleen onhandig, maar ook gevaarlijk én in veel gemeenten verboden.

Een innovatieve oplossing komt uit Duitsland, waar defensie- en technologiebedrijf Rheinmetall een slimme laadpaal ontwikkelde die volledig in de stoep is verwerkt. “Het lijkt misschien alsof we een probleem oplossen dat er niet is, maar dat is absoluut niet zo,” aldus een woordvoerder van het bedrijf. “Kabels op de stoep zijn letterlijk én figuurlijk een struikelblok.”

Waarom deze nieuwe laadpaal het verschil maakt

Het nieuwe ontwerp, ook wel een ‘stoeprandlaadpaal’ genoemd, is volledig geïntegreerd in de rand van het trottoir. Dat betekent: geen rechtopstaande paal meer en geen kabels die over de stoep liggen. De laadinfrastructuur wordt dus bijna onzichtbaar, wat zorgt voor een nettere en veiligere openbare ruimte. Het systeem werkt verder zoals een normale AC-laadpaal en levert tot 22 kW vermogen.

Deze innovatieve laadoplossing is niet langer toekomstmuziek. In steden als Keulen en Bonn is een succesvolle pilot afgerond. De eerste serie van de stoepgeïntegreerde laadpalen is inmiddels klaar voor productie. Gemeenten en netbeheerders in Duitsland kunnen ze al bestellen. Dankzij de slimme aansluiting op bestaande systemen is de overstap naar deze nieuwe variant relatief eenvoudig.

Laadpalen zonder obstakels

De voordelen van deze oplossing zijn evident. Geen visuele vervuiling, geen obstakels op de stoep en minder kans op vandalisme. Bovendien wordt er optimaal gebruikgemaakt van bestaande ruimte, wat vooral in dichtbevolkte steden van groot belang is. De traditionele laadpaal – vaak een sta-in-de-weg – lijkt hiermee zijn langste tijd gehad te hebben.

Vooralsnog is de stoeprandlaadpaal alleen beschikbaar voor overheden en netbeheerders. Particulieren kunnen het systeem nog niet aanschaffen, maar daar kan in de toekomst verandering in komen. De vraag naar esthetische en veilige laadoplossingen groeit immers gestaag. Wat het systeem gaat kosten is nog niet bekend, maar met toenemende schaal en concurrentie ligt een betaalbare prijs in het verschiet. (lees verder onder de afbeelding)

Deze 'slimme' laadpaal betekent een revolutie in elektrisch rijden: "Kabels niet langer een struikelblok'
(Afbeelding: Rheinmetall)

Visie op de toekomst van laden

Als we naar de toekomst van elektrisch rijden kijken, is het duidelijk dat laadinfrastructuur nog efficiënter, veiliger en minder opvallend moet worden. De stoeprandlaadpaal is daar een treffend voorbeeld van. Dit soort oplossingen zijn noodzakelijk als we massaal willen overstappen op elektrisch rijden zonder onze steden vol te bouwen met palen en kabels. Opmerkelijk is dat deze slimme laadoplossing komt van Rheinmetall, een bedrijf dat vooral bekend is uit de defensiewereld. Hun kennis van robuuste technologie blijkt nu goed toepasbaar op de civiele markt. Deze kruisbestuiving tussen sectoren zorgt voor verfrissende innovaties die onze leefomgeving direct verbeteren.

Hoewel het systeem nu nog vooral in Duitsland wordt uitgerold, lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat deze laadpaalvariant ook in België beschikbaar komt. Vooral gemeenten met beperkte ruimte of historische binnensteden zullen interesse tonen. De vraag is dan niet óf, maar wannéér deze onopvallende laadpalen de standaard worden.

(Bron: Autovisie - Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties