Sinds 2016 heeft de ADAC – de Duitse tegenhanger van VAB – in totaal 698 voertuigen met een keyless entry-systeem getest. Dit systeem laat je toe je auto automatisch te ontgrendelen zodra je met de sleutel op zak in de buurt komt, waarna je de motor start met een druk op de knop. Maar ondanks de technologische vooruitgang blijkt het systeem een opvallend veiligheidslek te bevatten dat al jaren bekend is.
"Gemakkelijker te stelen"
"Voertuigen met een keyless entry-systeem zijn aanzienlijk gemakkelijker te stelen dan auto's met een klassieke radiosleutel," waarschuwt de ADAC op haar website. Uit de tests bleek dat bijna alle geteste voertuigen zonder veel moeite konden worden geopend én gestart. Slechts 9 procent bleek voldoende beschermd tegen deze vorm van diefstal. Een actuele lijst van de geteste modellen, gerangschikt per fabrikant, is beschikbaar.
De diefstalmethode is eenvoudig maar doeltreffend: criminelen gebruiken een apparaat dat het signaal van de autosleutel opvangt en versterkt. Zo kunnen ze het signaal nabootsen en het voertuig openen, zelfs wanneer de sleutel zich binnen in een huis bevindt – tot op enkele honderden meters afstand. (lees verder onder de afbeelding)

"Autofabrikanten doen er niets aan!"
De ADAC wijst met de vinger naar de autofabrikanten, die volgens hen verantwoordelijk zijn voor een veilige implementatie van elektronica in voertuigen. Voor eigenaars van auto’s met een keyless systeem adviseert de organisatie om deze functie, indien mogelijk, uit te schakelen. Wie extra voorzichtig wil zijn, kan de sleutel bewaren in een metalen doos, een pan met deksel of deze wikkelen in aluminiumfolie om het signaal af te schermen.
(Bron: HLN - Intropic: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties