Onderzoekers aan de Chalmers University of Technology in Zweden werken aan een veelbelovende innovatie die elektrische voertuigen niet alleen krachtiger, maar vooral lichter moet maken. In plaats van batterijen enkel als energieopslag te gebruiken, willen ze deze ook integreren in de structuur van de auto zelf. Dat betekent dat de batterij ook functioneert als onderdeel van de carrosserie, wat gewicht en ruimte bespaart.
Een batterij die ook een onderdeel van het chassis is
Deze zogeheten structurele batterijen gebruiken koolstofvezel dat fungeert als zowel energiedrager als dragend element van het voertuig. In de recentste experimenten werd een combinatie van lithium-ijzerfosfaat en versterkende materialen ingezet om zowel energie-efficiëntie als stevigheid te optimaliseren. Dit zou in de toekomst voertuigen aanzienlijk lichter kunnen maken en de actieradius vergroten.
Minder gewicht, meer bereik
Conventionele batterijen nemen veel ruimte in beslag en dragen bij aan het hoge gewicht van elektrische auto's. Structurele batterijen zouden dit probleem kunnen oplossen, met gewichtsbesparingen tot 20 procent als gevolg. Dit betekent niet alleen een lichtere auto, maar ook een potentieel groter rijbereik en kleinere, efficiëntere aandrijvingen – wat de totale prestaties aanzienlijk kan verbeteren. (lees verder onder de afbeelding)

Van gadgets naar voertuigen – en zelfs vliegtuigen
Hoewel de technologie zich nog in een vroeg stadium bevindt, zijn de vooruitzichten veelbelovend. Er wordt gewerkt aan verbeteringen in spanning en veiligheid, waaronder het gebruik van vaste elektrolyten. De eerste toepassingen zullen waarschijnlijk in kleine elektronische apparaten plaatsvinden. De startup Sinonus AB zet hierin de eerste stappen. Op termijn zou deze innovatieve technologie echter ook in auto’s en zelfs in de luchtvaartsector doorbreken.
(Bron: Bright - Afbeeldingen: Unsplash)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties