michael-fortsch-3GEjlaH9h3o-unsplash Wheels
michael-fortsch-3GEjlaH9h3o-unsplash
Wheels

‘Peetvader van de EV’s’ waarschuwt voor donkere toekomst van Tesla: "Ze zijn eigenlijk helemaal verkeerd bezig"

De man die vaak wordt bestempeld als de ‘godfather van EV’s’, Andy Palmer, heeft een forse waarschuwing uitgesproken voor Tesla. Palmer, voormalig COO van Nissan en betrokken bij de lancering van de eerste massamarkt-elektrische auto (de Nissan Leaf), zegt dat Tesla’s strategie om zich te onderscheiden op basis van prijs alleen tekortschiet.

“Als je functies weghaalt — en Tesla heeft heel veel functies weggelaten — dan creëer je een nieuw prijsniveau,” legt Palmer uit. “Dat nieuwe prijsniveau maakt je echter niet concurrerend met de Chinese concurrentie, die wel rijk uitgerust zijn met functies.”

Prijs omlaag, functies weg – een gevaarlijke keuze?

Tesla introduceerde recent de basisuitvoeringen van de Model 3 en Model Y voor ongeveer $37.000 en $40.000, respectievelijk. Echter, volgens Palmer missen deze modellen populaire functies zoals Autosteer, een achter­infotainmentscherm en zelfs een radio. Palmer waarschuwt: door functies te schrappen en puur te concurreren op prijs, zet Tesla zichzelf op een achterstand tegenover Chinese merken die voor een vergelijkbare prijs veel meer functies bieden. (lees verder onder de afbeelding)

‘Peetvader van de EV’s’ waarschuwt voor donkere toekomst van Tesla: "Ze zijn eigenlijk helemaal verkeerd bezig"

Chinese merken rukken op

Merken zoals BYD, Geely en Xiaomi zijn agressief op het punt van prijs én uitrusting. Zo start de BYD Seagull al bij ongeveer $8.000 en bevat al geavanceerde rijhulpsystemen. Xiaomi’s SU7 voor zo’n $30.000 kan bijvoorbeeld al deels autonoom parkeren. Volgens Palmer is het geen optie voor Tesla om zich te verschuilen achter tariefmuren of importheffingen: “Je moet het probleem aanpakken in plaats van jezelf te verschuilen achter regulering of tarieven,” zei hij.

Wat betekent dit voor Tesla?

Voor Tesla is de boodschap helder: investeren in innovatie en functies is belangrijker dan alleen prijsverlagingen. Hoewel het merk ooit pionier was, staan er nu nieuwe merken klaar om het speelveld over te nemen — en Palmer gelooft dat Tesla serieus risico loopt om het onderspit te delven als het enkel op prijs mikt.

(Bron: Supercar Blondie – Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties