Test: Honda CTX 1300 Wheels
Test: Honda CTX 1300
Wheels

Test: Honda CTX 1300

Agatoer

Voor de groene partij Groen heette (eerst met uitroepteken, daarna zonder, die lui veranderen nogal eens van gedacht), stond de politieke praatclub van Vera Dua en co bekend als Agalev. Voluit stond dat acroniem voor Anders Gaan Leven, maar u kon dat evengoed invullen met Anders Gaan Arbeiden, Leven En Vrijen. Als er ooit een club van Honda CTX 1300-rijders wordt opgericht moeten ze die Agatoer heten. Van Anders Gaan Toeren.

Was het een vogel of was het een vliegtuig? De eerste keer dat we Free Souffriau in haar spannend superheldenpakje zagen wisten we ook niet meteen wat het was, tot bleek dat we met Mega Mindy te doen hadden. Sta je voor de Honda CTX 1300, dan weet je het ook niet meteen. Een toermotor? Onmogelijk met zo’n idioot klein windscherm. Een cruiser? Evenmin want in dat hokje past geen V4 krachtbron. Iets tussen de twee dan maar want volgens Honda staat CTX voor Comfort Technology eXperience. De doelgroep zijn motorrijders die een moderne cruiser voorzien van een flinke streep technologie zoeken.

Zo futuristisch aan de buitenkant, zo klassiek en betrouwbaar onderhuids. Het stalen dubbel wiegframe is weliswaar nieuw, maar volgt een uiterst klassiek recept en de V4 krachtbron is letterlijk en figuurlijk een oude bekende want hij drijft al meer dan tien jaar Honda’s toermotor pur sang, de ST 1300 Pan European, aan. Om de rustiger CTX-rijders ter wille te zijn werd de krachtbron van 125 naar 84 pk teruggetuned en monteerde Honda een uitschakelbaar tractiecontrolesysteem. Hoewel de CTX er wat vreemd uitziet, is de zithouding prima. Lekker rechtop in het goed gepolsterde zadel, alleen het brede en hoog geplaatste stuur lijkt verdacht veel op dat van een kruiwagen. Ondanks de riante wielbasis, het forse gewicht (338 kilogram rijklaar, alstublieft) en de joekel van een achterband stuurt de CTX 1300 verrassend vlot en ook in de bocht is het rijgedrag uiterst voorspelbaar. In een opbergvak op de brandstoftank is plaats om een iPod ofMP3 aan te sluiten op het geïntegreerde audiosysteem, de zijkoffers werden jammer genoeg door Plastic Bertrand ontworpen.

De CTX 1300 is ideaal voor Pan European-rijders die anders willen gaan toeren: een beetje minder ver en vooral wat minder snel. Want als je te snel en te ver met de CTX 1300 op weg gaat zal het te kort afgesneden windscherm je parten spelen.

Lees alles over deze motor in de Motoren&Toerisme van april 2014 die nu in de winkels ligt

Het verdict

Type: Honda CTX 1300

Motor: vloeistofgekoelde V4, 4 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen, injectie, 1.261 cc, 84 pk en 106 Nm

Topsnelheid: +/- 180 km/u

Gemiddeld verbruik: +/- 6 l /100 km

Prijs: 16.990 euro

Tof: Remt goed, stuurt goed, rijdt goed…

Maar: … zolang je het maar niet al te bont maakt.

Foto’s: Thierry Dricot

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties