12.000 boze vaste klanten zetten Telenet verder onder druk

Vooruitgang in technologie komt met een prijs. En in ‘t geval van Telenet begint die prijs stilaan hoog op te lopen. De Mechelse telecomoperator komt dezer dagen stevig onder vuur te liggen. In een bericht naar zo’n 100.000 klanten, liet het bedrijf hen weten dat hun SD-digibox of -corder binnenkort niet meer zal werken. Er […]

Vooruitgang in technologie komt met een prijs. En in ‘t geval van Telenet begint die prijs stilaan hoog op te lopen.

De Mechelse telecomoperator komt dezer dagen stevig onder vuur te liggen. In een bericht naar zo’n 100.000 klanten, liet het bedrijf hen weten dat hun SD-digibox of -corder binnenkort niet meer zal werken. Er worden vanaf 2 september geen signalen meer naar dergelijke settopboxen gestuurd. Bijgevolg komen klanten die niet aanpassen, zonder (digitale) televisie te zitten. Omschakelen naar een HD-toestel wordt voorgesteld, maar komt met een prijskaartje.

Onterecht, vindt Test-Aankoop. De klanten worden volgens hen namelijk gedwongen om een nieuw toestel aan te kopen of te huren. In een open brief, die online ondertekend kan worden, staat: “Het is uw volste recht om voluit te gaan voor de HD-technologie, maar als klant moet ik daarvoor de prijs niet betalen.”

Stefan Coenjaerts, woordvoerder bij Telenet, liet zich eerst nog min of meer achteloos uit over de magere opkomst van het protest. Twee dagen geleden hadden nog ‘maar’ 3.000 klanten verzet aangetekend. “3.000 handtekeningen… Ik wil niet minimaliseren, want we moeten de vragen van élke klant beantwoorden, maar op een totaal van 100.000 gaat dat om 3 procent.”, aldus Coenjaerts.

Die 3% is dus intussen al verviervoudigd. 12.000 van de in totaal 100.000 geïmpacteerde klanten laten nu hun ongenoegen duidelijk blijken.

Toegegeven, Telenet is op gebied van technologisch vernuft en vooruitstrevende visie zeker de beste van de klas. Maar wie te snel wil gaan mag nooit z’n bestaande klanten, die misschien nog ten volle van de ‘oude technologie’ genieten, zomaar negeren en er zelfs voor laten bijbetalen. Vooruitgang is nodig, maar tegen welke prijs?

Ongetwijfeld zullen beide partijen elkaar wel ergens op een gulden middenweg treffen. Maar voorlopig is het nog koffiedik kijken welke oplossing geboden zal worden. (RVH)

Leave a Reply

Your email address will not be published.