Albert Heijn hecht veel waarde aan het maken van bewuste voedingskeuzes, niet alleen op basis van gezondheid, maar ook met oog voor het klimaat. In april van dit jaar introduceerde Albert Heijn een initiatief om de klimaatimpact van hun producten inzichtelijk te maken. Is dit echt nodig?
Albert Heijn vermeldt CO2-uitstoot bij producten
Sinds het voorjaar van 2024 staat op alle eigenmerkproducten en in de recepten van Allerhande vermeld hoeveel CO2 je uitstoot door het product aan te schaffen en te bereiden. De directeur Kwaliteit, Voedselveiligheid en Duurzaamheid bij Albert Heijn heeft aangegeven dat dit nodig is om klanten ‘klimaatbewuster’ te maken. Dit initiatief sluit aan bij de doelstellingen van Albert Heijn: het bedrijf streeft ernaar om in 2030 de CO2-uitstoot in ‘scope 3’ met 45 procent te verminderen.
Albert Heijn is al begonnen met het vermelden van CO2-uitstoot op producten zoals varkensvlees, kip, zalm en eieren. Op de eerste 130 producten wordt de CO2-uitstoot per product weergegeven, en deze informatie is inmiddels beschikbaar voor 1100 producten online. In de Allerhande is een klein informatief wolkje toegevoegd dat de klimaatimpact van recepten aangeeft. Een groen wolkje betekent een lage impact, terwijl een zwart wolkje aangeeft dat het minder goed voor het klimaat is. Deze gekleurde wolkjes zijn nog niet op de verpakkingen te vinden. Nog niet…
Klimaatbewuster koken
Albert Heijn moedigt klanten aan om klimaatbewuster te koken, maar wat vindt de consument hiervan? Vinden zij het niet te veel bemoeienis en slaan we niet een beetje door? Dit onderwerp werd recent besproken op de Nederlandse Qmusic, waar werd geconcludeerd dat je ook gewoon lekker moet kunnen eten zonder je bij elke hap druk te maken over het klimaat…
(Via VKMag)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties