Actrice en presentatrice Nathalie Meskens moet voor de politierechter verschijnen wegens gsm-gebruik achter het stuur. Maar zij is lang niet de enige die zich laat afleiden door de smartphone tijdens het rijden, hoewel de wet duidelijk stelt dat dit verboden is.
Welke boete riskeer je voor gsm-gebruik in de wagen?
Het risico is groot: telefoongebruik is verantwoordelijk voor 8 procent van de dodelijke verkeersongevallen in België. Independer.be legt uit wat mag en wat niet. Gsm-gebruik achter het stuur is een zware overtreding van de derde graad, omdat het andere weggebruikers direct in gevaar kan brengen. De gevolgen kunnen als volgt zijn:
- Een onmiddellijke geldboete van 174 euro, mogelijk met extra administratieve kosten.
- Als je de boete betwist en de rechtbank oordeelt dat je toch schuldig bent, kan de boete variëren van 240 tot 4.000 euro. Daarnaast kan de rechter een rijverbod opleggen van 8 dagen tot 5 jaar.
- Tijdens speciale controleacties kan de politie direct je rijbewijs voor acht dagen intrekken als je betrapt wordt op gsm-gebruik. Daarna moet je altijd voor de politierechter verschijnen, die de uiteindelijke straf bepaalt.
- Beginnende bestuurders (minder dan twee jaar in het bezit van een rijbewijs) moeten altijd voor de rechtbank verschijnen, met als gevolg dat ze tijdelijk hun rijbewijs verliezen en het theorie- of praktijkexamen opnieuw moeten afleggen.
Situatie wordt beoordeeld door de politie
De wet stelt dat de mobiele telefoon in een houder bevestigd moet zijn, bijvoorbeeld op het dashboard of in een ventilatieopening, zodat je het toestel handsfree kunt gebruiken voor navigatie en bellen. Toch blijft er veel onduidelijkheid. Wat als je manueel je toestel op het dashboard bedient om je mailbox te checken? Dit is technisch gezien niet handsfree. Hetzelfde geldt voor het bedienen van de airco of radio, waarbij je ook handelingen verricht die kunnen afleiden.
De situatie wordt vaak beoordeeld door de politie, waarbij de regel is dat je altijd in staat moet zijn om alle nodige rijbewegingen uit te voeren en je voertuig onder controle te houden. Volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) betekent dit dat je handen aan het stuur en je ogen op de weg moeten blijven, omdat elke vorm van afleiding gevaarlijk kan zijn tijdens het rijden.
(Bron: Independer.be – Intropic: Instagram en Freepik)










Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties