“Wallonië is bereid tot oorlog met Vlaanderen voor toegang tot de zee”

Als België splitst, moeten de Walen dan eigenlijk geen corridor naar de zee krijgen? En moet dit het Albertkanaal worden om de haven van Luik te ondersteunen? Die vragen stelde procureur-generaal Leclercq zich zopas in zijn plechtige rede ter gelegenheid van de opening van het gerechtelijk jaar op het Hof van Cassatie in Brussel. Hij […]

Als België splitst, moeten de Walen dan eigenlijk geen corridor naar de zee krijgen? En moet dit het Albertkanaal worden om de haven van Luik te ondersteunen? Die vragen stelde procureur-generaal Leclercq zich zopas in zijn plechtige rede ter gelegenheid van de opening van het gerechtelijk jaar op het Hof van Cassatie in Brussel. Hij waarschuwde zelfs voor een oorlog over de toegang van een onafhankelijk Wallonië tot de zee.

Leclercq is de hoogste magistraat van het Openbaar Ministerie in België. Hij waarschuwde hen “die de ontmanteling van België voorstaan” (bedoeld is: de N-VA) voor “onvoorzienbare gevolgen”.

“De haven van Luik is de grootste inlandse haven in België en de derde grootste in Europa. Ze is gespecialiseerd in moderne communicatie en ligt slechts op 15 uur vaartijd van Antwerpen via het Albertkanaal”. Dat Albertkanaal verscheept jaarlijks veertig miljoen ton vracht en “is voor de Luikse haven heel belangrijk”.

Saddam Hoessein

“De zee wordt traditioneel geassocieerd met vrijheid, zelden met toeëigening. Vrije volkeren willen een toegang tot de zee. Die “zucht” mag zeker niet onderschat worden: de oorlogen tussen Bolivië en Peru omdat Bolivië niet naar de Stille Oceaan kon en de oorlogen van Saddam Hoessein tegen Koeweit over de toegang van Irak tot de Perzische Golf zijn daarvan het bewijs. Zal men in België bij een eventuele splitsing kiezen voor zo’n conflict dat onvermijdelijk een internationaal karakter krijgt?”. Leclercq zegt dat hij die vraag niet wil beantwoorden, maar hij heeft wel “de plicht om dit probleem aan de orde te stellen”. “Iedereen die in België met vervoer begaan is, – ook met vervoer over binnenwateren -, moet bij deze discussie worden betrokken”, zo luidde het.

Zeepiraten

De plechtige openingsrede ging eigenlijk over de nieuwe wet op de zeepiraterij van 2009. Door die wet kunnen Somalische zeepiraten die een Belgisch schip overvallen in de Indische Oceaan in België berecht worden. Leclercq stelde voor om die wet toch maar liever niet toe te passen en om gevatte zeepiraten in Kenia of op de Seychellen te berechten. Niet alleen omdat de overbrenging naar België te duur is, maar vooral omdat veroordelingen van zeepiraten in België het Europees Mensenrechtenhof in Straatsburg niet zouden overleven. Eerder al veroordeelde Straatsburg Frankrijk voor wederrechtelijke vrijheidsberoving in de zaak-Medvedyev, maar in ieder geval moeten ook de Salduzregels toegepast worden. Iedere gevatte zeepiraat in de Somalische wateren moet dan vanaf zijn eerste verhoor bijstand kunnen krijgen van een advocaat en dat valt op zee niet zo makkelijk te regelen. Deze wet dus beter maar niet toepassen, zo luidde het. De wet werd overigens tot nu toe al toegepast op “Piraat 001”.

JDW

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments