Toezichthouder van Instagram en Facebook oordeelt: "Meta moet discriminatie rond vrouwentepels herzien" News
Toezichthouder van Instagram en Facebook oordeelt: "Meta moet discriminatie rond vrouwentepels herzien"
News

Toezichthouder van Instagram en Facebook oordeelt: "Meta moet discriminatie rond vrouwentepels herzien"

Het moederbedrijf van Facebook en Instagram moet binnenkort misschien ‘de tepel vrijlaten’. Meer dan tien jaar nadat borstvoedende moeders voor het eerst een ‘nurse-in’ hielden op het hoofdkantoor van Facebook om te protesteren tegen het verbod op borsten, heeft de Oversight Board van Meta opgeroepen tot een herziening van de regels van het bedrijf die afbeeldingen van blote borsten van vrouwen verbieden, maar niet van mannen.

In een besluit van 17 januari heeft de Oversight Board - een groep van academici, politici en journalisten die het bedrijf adviseren over zijn beleid inzake inhoudswijziging - Meta aanbevolen zijn communautaire norm inzake naaktheid en seksuele activiteit voor volwassenen te wijzigen ‘zodat deze wordt beheerst door duidelijke criteria die de internationale normen inzake mensenrechten eerbiedigen’.

De uitspraak van de Oversight Board volgt op de censuur door Facebook van twee berichten van een account van een Amerikaans koppel dat transgender en non-binair is. De berichten toonden het paar dat topless poseerde, maar met hun tepels bedekt, met onderschriften die transgezondheidszorg beschreven en geld inzamelde voor topchirurgie. De berichten werden gemarkeerd door gebruikers en vervolgens beoordeeld en verwijderd.

“Regels zijn onduidelijk”

Nadat het koppel tegen de beslissing in beroep was gegaan, heeft Meta de berichten uiteindelijk hersteld. De toezichthoudende autoriteit vindt dat ‘het beleid is gebaseerd op een binaire visie op gender en een onderscheid tussen mannelijke en vrouwelijke lichamen’, waardoor de regels tegen het tonen van tepels ‘onduidelijk’ zijn als het gaat om intersekse, non-binaire en transgender gebruikers. Het beval Meta aan ‘duidelijke, objectieve, rechten respecterende criteria te definiëren’ voor het modereren van naaktheid.

Op die manier worden volgens de toezichthoudende autoriteit alle mensen behandeld op een manier die in overeenstemming is met de internationale mensenrechtennormen. ‘Lactivisten’ hebben in de jaren 2000 geprobeerd het beeld van borsten als inherent seksueel te onderdrukken, en de campagne #FreetheNipple werd in 2013 mainstream. De uitdrukking werd in 2013 populair-feministisch nadat Facebook clips van de documentaire Free the Nipple van acteur/regisseur Lina Esco had verwijderd.

Brede steun, onder andere van beroemdheden

De campagne kreeg brede steun op universiteitscampussen en werd verdedigd door beroemdheden als Rihanna, Miley Cyrus en Lena Dunham. Vorige week nog sprak Florence Pugh op de rode loper over het dragen van een doorschijnende Valentino-jurk nog de volgende woorden:

"Natuurlijk wil ik mensen niet beledigen, maar ik denk dat mijn punt is: hoe kunnen mijn tepels je zo beledigen?" En in 2015 maakte de in Los Angeles gevestigde kunstenaar Micol Hebron stickers van mannelijke tepels - die zijn toegestaan op Instagram - zodat vrouwelijke Instagram-gebruikers ze over hun eigen tepels konden plakken om de spot te drijven met de ongelijkheid.

(Bron: The Guardian - Foto's: Instagram Miley Cyrus en Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties