radission us xeq8xewb4q unsplash News
radission us xeq8xewb4q unsplash
News

Werkgevers verklappen welke grote fout sollicitanten het vaakst maken: "Het kan al over zijn voor het écht start"

Een sollicitatiegesprek blijft voor velen een spannend moment. Je wilt een goede indruk maken, je ervaring helder overbrengen en vooral tonen dat jij de juiste persoon bent voor de job. Maar net in dat streven lopen veel kandidaten in dezelfde valkuilen. Volgens werkgevers en recruiters zijn er een aantal klassieke fouten die verrassend vaak voorkomen – en die je kansen op een job flink kunnen verkleinen.

Eerste indrukken zijn belangrijker dan je denkt

De eerste seconden van een gesprek kunnen meer invloed hebben dan je zou vermoeden. Dat begint bij iets ogenschijnlijk eenvoudigs als een handdruk. Een slappe, ongeïnteresseerde begroeting kan meteen een verkeerde toon zetten. Zeker in een zakelijke context wordt een beleefde maar zelfverzekerde handdruk nog altijd gezien als een basisvorm van respect. En ja, zelfs in tijden van online gesprekken zijn de eerste non-verbale indrukken cruciaal: hoe je zit, kijkt, en jezelf presenteert via camera.

Kledij zegt veel over je voorbereiding

Wat je draagt hoeft geen driedelig maatpak te zijn, maar slordige of totaal ongepaste kledij kan je gesprekspartner onbewust afschrikken. Het is slim om vooraf te kijken hoe het bedrijf zichzelf presenteert op sociale media of de website. Dat geeft een goed beeld van de bedrijfscultuur én de gepaste dresscode. Twijfel je? Dan is het beter iets te formeel dan te nonchalant.

Negativiteit werkt altijd tegen je

Klagen over kleine zaken – zoals de reistijd, het sollicitatieproces of de noodzaak om fysiek aanwezig te zijn – komt zelden goed over. Werkgevers horen liever enthousiasme dan weerstand. Zelfs kritiek op een vorige werkgever of negatieve opmerkingen over vorige functies kunnen je geloofwaardigheid schaden. Het straalt weinig motivatie uit en roept vragen op over je professionele attitude. (lees verder onder de afbeelding)

Werkgevers verklappen welke grote fout sollicitanten het vaakst maken: "Het kan al over zijn voor het écht start"

Technologie kan je gesprek maken of breken

Sinds veel sollicitaties online gebeuren, is technische voorbereiding minstens zo belangrijk als inhoudelijke. Een haperende internetverbinding, een microfoon die niet werkt of een kandidaat die het verkeerde platform gebruikt, kan de ervaring voor beide partijen frustreren. Zorg dus dat je alles test vóór het gesprek begint – een kleine moeite met grote impact.

Kort, krachtig en voorbereid scoren het best

Veel sollicitanten hebben de neiging om te veel te praten. Uit zenuwen of onzekerheid storten ze een berg informatie uit, in de hoop dat er wel iets relevants tussen zit. Maar daarmee raak je je luisteraar vaak kwijt. Kort en duidelijk antwoorden toont dat je goed voorbereid bent en zelfvertrouwen hebt. Zeker als je je antwoorden koppelt aan concrete voorbeelden of resultaten uit je loopbaan, maak je indruk zonder te overdrijven.

Wie het bedrijf niet kent, loopt al achter

Tot slot blijkt een gebrek aan voorbereiding nog steeds een van de grootste struikelblokken. Kandidaten die niet weten wat het bedrijf doet of geen idee hebben van de verantwoordelijkheden binnen de functie, maken het recruiters erg moeilijk om vertrouwen in hen te krijgen. Een simpele websitecheck, het doornemen van recente nieuwsberichten of het opzoeken van de bedrijfscultuur geeft je niet alleen houvast, maar laat ook zien dat je écht geïnteresseerd bent.

Solliciteren is geen toneelstuk, maar een kans om jezelf van je beste kant te laten zien. Wie goed voorbereid is, oprecht interesse toont en professioneel overkomt, heeft een voorsprong die je niet zomaar wegtoetert met een misplaatste grap of ongepaste opmerking.

(Afbeeldingen: Unsplash)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties