Humo krijgt zware klappen: 1 miljoen magazines minder verkocht

Naar jaarlijkse gewoonte werden de CIM-cijfers weer bekend gemaakt. Voor elk zichzelf respecterend medium een gebeurtenis waar angstvallig naar gekeken wordt, want ook adverteerders houden diezelfde cijfers in het oog…Uit een eerste oogopslag kan je al besluiten dat het niet goed gaat met de Vlaamse weekbladen: overal kleuren rode cijfers de balans: in vergelijking met […]

Naar jaarlijkse gewoonte werden de CIM-cijfers weer bekend gemaakt. Voor elk zichzelf respecterend medium een gebeurtenis waar angstvallig naar gekeken wordt, want ook adverteerders houden diezelfde cijfers in het oog…
Uit een eerste oogopslag kan je al besluiten dat het niet goed gaat met de Vlaamse weekbladen: overal kleuren rode cijfers de balans: in vergelijking met vorig jaar verkochten de uitgevers een pak minder.

Vooral het weekblad Humo moet het onderspit delven: in vergelijking met 2010 verkocht het blad, dat in 2010 grotendeels in handen van De Vijver, de holding achter Woestijnvis, belandde, maar liefst 954.303 exemplaren minder in het jaar 2011. Hiermee spant het weekblad de kroon. Bovendien betekent dit een minderopbrengst qua verkoop van maar liefst 2,8 miljoen euro indien je rekening houdt met de verkoopprijs van een los nummer.

Maar Humo is niet het enige magazine dat klappen krijgt. In absolute aantallen scoren Flair, Libelle, Knack en P-magazine twee tot vijfduizend kopers minder per week. Dag Allemaal verliest 8.000 wekelijkse kopers maar blijft met grote voorsprong Vlaanderens populairste magazine met meer dan 414.000 kopers per week, terwijl ‘concurrent’ Story nu ook op een keerpunt zit en de verkoop voor het eerst zag dalen naar 163.000 per week. En ook Primo TV Gids, TeVe-Blad en TV Familie krijgen rake klappen te verduren.

Enige uitzondering: jongerenblad Joepie dat de verkoop zag stijgen naar 61.000 exemplaren. Winkelen met mama en papa kan toch nog zijn voordeel hebben. (KA)

Hier vind je de tabel met verkoopsgegevens:

Weekblad Verkoop 2010 Verkoop 2011 Verschil Verschil op jaarbasis Verschil verkoopsopbrengsten
Humo 216044 197692 -18352 -954304 -2.815.197 €
Dag Allemaal 422018 414149 -7869 -409179 -859.276 €
P-magazine 54924 49182 -5742 -298584 -686.743 €
Knack 116892 114712 -2180 -113335 -510.010 €
Flair 117634 114319 -3315 -172393 -379.264 €
Libelle 226633 223946 -2687 -139742 -314.420 €
Story 164309 163492 -817 -42508 -85.016 €
Joepie 57928 61208 3280 170560 272.896 €
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments