Review: Assassin’s Creed Mirage - Nostalgie naar de roots van de serie games
Review: Assassin’s Creed Mirage - Nostalgie naar de roots van de serie

De Assassin’s Creed-serie bestaat al meer dan vijftien jaar. Door de jaren heen heeft de serie grote veranderingen met zich meegebracht. Vooral met de laatste paar games zagen we dat de game meer een RPG met een gigantische open wereld werd. Hoewel velen dit erg leuk vonden, waren sommigen niet blij met de nieuwe richting van de serie. Met Assassin’s Creed Mirage keert Ubisoft naar de oorsprong van Assassin’s Creed.

9e eeuwse Bagdad

Assassin’s Creed Mirage speelt zich af in Bagdad in de 9e eeuw. Je speelt als Basim; een karakter die we voor het eerst zagen in Assassin’s Creed Valhalla. Dit is de origin story van Basim voor de gebeurtenissen van Assassin’s Creed Valhalla. Basim is een dief die in contact komt met The Hidden Ones. Dit zijn de Assassin’s uit de game. Basim heeft grotere ambities dan enkel een dief zijn en wil lid worden van The Hidden Ones. The Hidden Ones zijn op zoek naar een mysterieus object en Basim steelt dit object voor hen. Om spoilers te voorkomen zullen we niet zeggen wat er verder gebeurt, maar de introductie van de game is erg goed.

Basim ondergaat training bij The Hidden Ones om te groeien tot volwaardig lid. In Bagdad is er een groep genaamd ‘’The Ancient Order’’ die onrust en chaos veroorzaakt. Jij moet deze organisatie uitschakelen en het mysterie achter de objecten achterhalen. Het verhaal is interessant, maar voelt na een tijdje wel wat repetitief aan. Zo heb je meerdere doelwitten die je moet uitschakelen en dan krijg je te weten wie de leider van de groep is. Het zijn meerdere NPC’s die continu verschijnen en die weinig significantie hebben. Er zijn nauwelijks uitgewerkte vijanden in de game. Het is daardoor niet erg voldoening gevend om de doelwitten uit te schakelen.

Het verhaal is een stuk korter dan voorgaande games, maar de prijs is ook met €20 lager dan voorgaande games op release. Hoewel er sommige momenten zijn waarbij je kunt kiezen tussen verschillende quests om te voltooien, bevat Assassin’s Creed Mirage een lineair verhaal. Dit is een aangename afwisseling na de gigantische recentere games in de serie. Naast de hoofdmissies zijn er ook contracten die je kunt voltooien en een groot aantal collectibles die je kunt verzamelen.

Assassin’s Creed Mirage is qua gameplay ook vergelijkbaar met de oudere games in de serie. Er is veel meer een focus op stealth. Je moet methodisch te werk gaan om je doelwit uit te schakelen. Vaak is je doelwit in een fort met tientallen vijanden die hem of haar bewaken. Wordt je ontdekt door één van de vijanden, dan gaat iemand direct rennen om het alarm af te laten gaan. Voor je het weet zit heel het fort je achterna.

Basim bevat een zwaard, dolk en de Hidden Blade. De Hidden Blade is het iconische wapen uit de serie en keert weer terug in Assassin’s Creed Mirage. Dit wapen gebruik je om vijanden uit te schakelen vanuit stealth. Het zwaard gebruik je als je bent ontdekt en geen keus hebt om direct met je vijanden te vechten. Je kunt aanvallen ontwijken of pareren met je dolk. Het pareren van aanvallen zorgt er vaak voor dat je vijanden direct kunt uitschakelen met een finisher.

Je hebt in Assassin’s Creed Mirage verschillende manieren om een fort te infiltreren en je vijand uit te schakelen. Je kunt bijvoorbeeld handelaren omkopen om samen met hen in het fort te gaan. Uiteraard heb je de mogelijkheid om zelf over het fort te klimmen en op die manier het fort te infiltreren. Soms heeft je doelwit zichzelf opgesloten, waardoor je een manier moet vinden om hem uit te lokken. Eén van de doelwitten hechtte heel veel waarde aan zijn schip. Toen wij het schip in brand staken, kwam hij direct naar buiten. Het is erg tof dat je verschillende opties hebt om een missie te voltooien.

Wapens, tools en presentatie

Assassin’s Creed Mirage bevat drie verschillende skill trees. Deze zijn echter veel simpeler dan bijvoorbeeld Assassin’s Creed Valhalla. Ook in dat opzicht is de game meer vergelijkbaar met de oudere Assassin’s Creed games. Je hebt een skill tree voor gevechten, eentje voor je tools en eentje voor je adelaar. Met je adelaar kun je de omgeving scannen en vijanden markeren. Zo wordt het makkelijker om je vijanden uit te schakelen.

Basim heeft verschillende tools tot zijn beschikking in Assassin’s Creed Mirage. Zo heeft hij de throwing knife om vijanden van ver uit te schakelen, of de rookbom om uit moeilijke situaties te ontsnappen. Je kunt deze tools ook verschillende upgrades geven. Het is bijvoorbeeld mogelijk om gif toe te voegen aan je throwing knives zodat deze nog effectiever zijn.

Eén van de beste aspecten van Assassin’s Creed Mirage is in grafisch opzicht. Bagdad ziet er fantastisch, levendig met drukke straten en erg sfeervol uit. Helaas zijn er vele bugs die we zijn tegen gekomen in onze playthrough. De voeten van Basim gaan bijvoorbeeld door de grond of animaties tijdens kills lopen niet goed. Als je een doelwit uitschakelt raakt Basim veelvuldig de lucht. Dit is behoorlijk afleidend, vooral aangezien het zo vaak gebeurt. Assassin’s Creed Mirage heeft dringend een update of twee nodig zodat deze technische problemen aanzienlijk verminderd worden.

Assassin’s Creed Mirage is een toffe ervaring in de stijl van de oude Assassin’s Creed Games. Het is een leuke afwisseling van de gigantische werelden die we in recente jaren hebben gehad. De gameplay is goed en het verhaal is mysterieus en interessant. Helaas zorgen de repetitive quests en veelvuldige bugs ervoor dat Assassin’s Creed Mirage niet het niveau van de iconische games in de serie weet te bereiken. Desalniettemin, is Assassin’s Creed Mirage zeker een aanrader voor liefhebbers van de serie, vooral voor de gunstige prijs van €44,99.