Review: Avatar: Frontiers of Pandora – Far Cry maar dan in de prachtige wereld van Avatar games
Review: Avatar: Frontiers of Pandora – Far Cry maar dan in de prachtige wereld van Avatar

De Avatar-films behoren tot de meest populaire films ooit. Zowel de eerste als de tweede film behoren in de top 10 best bekeken films ooit in de bioscoop. Kort na de release van de tweede film brengt Ubisoft de eerste AAA Avatar-game uit genaamd Avatar Frontiers of Pandora. In deze review lees je of de Avatar-game van Ubisoft de tijd en moeite waard is.

Het verhaal

Voor degenen die de films niet hebben gezien, zullen we even vertellen waar Avatar om gaat. Het verhaal van de game neemt namelijk veel over van de films. Wanneer de hulpbronnen van de aarde zijn uitgeput, gaat er een groep mensen naar Pandora. Op de planeet Pandora bevindt zich het waardevolle mineraal Unobtaniumn waar de mensen naar op zoek zijn. De planeet wordt echter bewoond door blauwe wezens genaamd Na’vi. Mensen kunnen niet ademen op Pandora, waardoor de RDA een oplossing heeft bedacht. De zogenaamde Avatars zijn gecreëerd. Dit zijn mensen die het uiterlijk hebben van een Na’vi en vrij kunnen ademen op Pandora. Ook kan de mensheid hiermee een relatie vormen met de Na’vi om uiteindelijk Unobtaniumn te krijgen zonder al te veel weerstand.

In Avatar: Frontiers of Pandora spelen de RDA en natuurlijk de Na’vi een grote rol. De game start acht jaar vóór de eerste film. De RDA heeft vijf Na’vi kinderen ontvoerd met het doel hen te trainen voor hun eigen doeleinden. Na acht jaar wil de RDA de planeet verlaten, maar de leider beveelt dat de vijf Na’vi worden gedood. Dit gebeurt echter niet, omdat een andere Na’vi de kinderen plaatst in een cryogene capsule. Na acht jaar wordt je ontwaakt en kom je te weten dat de zwaarbewapende RDA weer is teruggekeerd. Dat is wanneer de game daadwerkelijk start.

Hoewel het start van de game interessant is en zeker toffe momenten bevat, is het over het algemeen één van de zwakkere aspecten van de game. Het verhaal is erg voorspelbaar en bevat weinig twists om het interessant te houden. De grote vijand van de game zie je nauwelijks en mist het charme van iconische slechteriken uit eerdere games van Ubisoft. Een ander punt waardoor het verhaal ietwat gebrekkig is, zijn de vele karakters die je tegenkomt. Je komt talloze personages tegen die wat beter uitgewerkt hadden mogen worden. Avatar: Frontiers of Pandora weet helaas niet de emoties op te wekken van de films.

De gameplay van Avatar: Frontiers of Pandora zal bekend aanvoelen voor mensen die Ubisoft’s Far Cry-games hebben gespeeld. Als Na’vi heb je een pijl en boog en verschillende wapens tot je beschikkingen. Je zult vooral met de pijl en boog moeten vechten aangezien stealth een belangrijk onderdeel is van de game. Vaak zal je namelijk RDA-basissen met grote hoeveelheden vijanden moeten uitroeien. Wanneer één vijand je al ziet of hoort, komt het hele basis op je af. Het wordt dan bijna onmogelijk om te overleven. Gelukkig voelt het schieten met een pijl en boog wel goed aan.

Het uitroeien van basissen is iets wat we vaker hebben gezien in Ubisoft-games. Een ander gameplayelement dat vertrouwd aanvoelt voor liefhebbers van games van de ontwikkelaar, is het verzamelen van materialen. Pandora bevat een grote hoeveelheid planten die je kunt verzamelen. Verder zijn er verschillende soorten dieren waar je op kunt jagen. De verzamelde materialen kun je gebruiken om te koken of items te craften. Tijdens het verzamelen van planten kun je verbeterde materialen krijgen door de planten op de juiste manier vast te pakken. Dit voert ietwat meer diepgang toe aan een normaal gesproken eenvoudige gameplayelement.

Naast de verschillende hoofdmissies, bestaan er verschillende zijmissies in de game. Hoewel er ook interessante zijmissies zijn met echte achtergrondverhalen, zijn de meeste zijmissies zogenaamde fetch quests. Bij deze quests moet je bijvoorbeeld planten verzamelen en jagen op beesten. Jammer genoeg zal je wel een aantal fetch quests moeten voltooien. Wanneer je je enkel focust op de hoofdmissies kom je er snel achter dat je level te laag is. Op bepaalde momenten is de game best wel uitdagend en zal je moeten levelen of betere gear verzamelen om te overleven.

avatar frontiers of pandora screenshot

Graphics

Qua gameplay voelt Avatar: Frontiers of Pandora dus niet heel veel anders aan dan Far Cry-games. Een aspect wat echter enorm verbeterd is in Avatar: Frontiers of Pandora ten opzichte van de Far Cry-games, zijn de waanzinnige graphics. Visueel is Avatar: Frontiers of Pandora één van de meest indrukwekkende games ooit. In dat opzicht doet de game erg denken aan de films. Eén van de redenen waarom de films zo populair zijn, zijn namelijk de zeer mooie en kleurrijke omgevingen. Avatar: Frontiers of Pandora heeft de sfeer van de games goed te pakken weten te krijgen.

Niet alleen de graphics van de wereld, maar de verschillende planten en dieren die je tegenkomt zorgen voor een indrukwekkende ervaring. Zo klappen sommige planten bijvoorbeeld dicht wanneer je ze nadert. In de nacht zijn er bijvoorbeeld vliegende beestjes die licht afgeven. Het voor het eerst vliegen met je Ikran zorgt voor een schitterende ervaring.

Avatar: Frontiers of Pandora bevat gameplayelementen die we vaker uit games van Ubisoft hebben gezien. Voor liefhebbers van de Far Cry-games zal Avatar: Frontiers of Pandora vertrouwd aanvoelen. Veel van de gameplayelementen zijn namelijk hetzelfde zoals de combat, het uitroeien van basissen en het jagen op dieren. Avatar: Frontiers of Pandora brengt echter fantastische graphics met zich mee en doet qua sfeer en verhaal erg denken aan de films. Als je enigszins van de Avatar-films houdt, dan zal je je ongetwijfeld vermaken met Avatar: Frontiers of Pandora.