Review: Call of Duty Vanguard - Speelt erg op safe Sport
Review: Call of Duty Vanguard - Speelt erg op safe

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Call of Duty: Vanguard kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Activision komt elk jaar met een nieuwe Call of Duty. Dit jaar was het de beurt van Sledgehammer Games om een nieuwe game in de serie uit te brengen. Call of Duty: Vanguard brengt ons terug naar het tijdperk van de Tweede Wereldoorlog. In deze review lees je of deze terugkeer een succes is geworden.

Call of Duty: Vanguard komt met drie verschillende modi. Er is een campaign, zombies-modus en uiteraard de multiplayer. De campaign van de game vertelt een fictief verhaal ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Je volgt het verhaal van de zes leden van Task Force Vanguard. Dit is als het ware het eerste Elite Team van soldaten. Elk van deze zes leden heeft een achtergrondverhaal die jij kunt meemaken met de verschillende missies in de game.

Een team van helden

Task Force Vanguard heeft als doel om een geheim project van de nazi’s te stoppen. Het verhaal van de game wordt niet in chronologische volgorde verteld. Tijdens het verhaal wordt er vaak teruggekeerd naar het verleden om de verhalen van de leden van het team te vertellen.

Qua verhaal is Call of Duty: Vanguard niet super interessant, maar de levels zijn wel erg vermakelijk. Er is een grote diversiteit aan soorten levels die je zult doorspelen. In één level maak je bijvoorbeeld het verhaal mee van piloot Wade Jackson, waarmee je met je vliegtuig vijanden moet zien neer te schieten. Tijdens een andere missie maak je de invasie van de nazi’s mee in Stalingrad waar alles letterlijk voor je ogen wordt verwoest.

De campaign van Call of Duty: Vanguard bevat erg explosieve en indrukwekkende momenten. Grafisch ziet de campaign er ook zeer goed uit. Er is voor de game gekozen voor een wat meer filmische ervaring, wat erg goed heeft uitgepakt. Al met al hadden wij dan ook veel plezier met de campaign.

Zombies is terug

Eén van de onmisbare modi van een Call of Duty game is Zombies. In Call of Duty: Vanguard is deze modus uiteraard ook weer aanwezig. De zombies-modus is niet gemaakt door Sledgehammer Games maar Treyarch, de studio achter de Black Ops-games. Helaas was de modus niet zo vermakelijk als we hadden gehoopt. Er is één map die je kunt spelen en er is geen moeilijkheidsgraad. De mogelijkheid om de modus in split-screen te spelen ontbreekt ook op release.

Treyarch heeft de formule van Zombies aangepast met Vanguard. In plaats van rondes die je moet doorspelen, zijn er vaste doelstellingen die je moet voltooien. Hierdoor wordt je als het ware geforceerd om te doen wat de game van je wil. Zombies was juist zo vermakelijk omdat er vrijheid was in de manier waarop je de hordes aan Zombies kon verslaan.

Een ander probleem met de Zombies-modus is de hoeveelheid content en gebrek aan creativiteit. Vaak zien we spelers dezelfde paar upgrades kiezen door de gelimiteerde opties die worden aangeboden. Verder zijn er geen wonder weapons of easter egg-verhaallijnen in de modus aanwezig. Zombies was in voorgaande games juist zo leuk door die verrassingen die je tegenkwam tijdens het spelen. Helaas ontbreken deze verrassingen in de Zombies-modus van Vanguard.

Multiplayer

De multiplayer van Call of Duty: Vanguard bevat gelukkig meer content dan de Zombies modus. Er zijn op release 20 maps die je kunt spelen in de multiplayer. Daarnaast zijn er nieuwe modi aan de game toegevoegd, namelijk Patrol en Champion Hill. Patrol is geïnspireerd door Hardpoint, waarbij spelers in een bepaalde zone moeten staan om punten voor hun team te verzamelen. Het verschil met Hardpoint is dat bij Patrol de zone constant van plaats verandert. Het is een aangename verandering op de vertrouwde modus, aangezien spelers zo over de hele map zullen vechten.

Een andere modus die aan de game is toegevoegd is Champion Hill. Deze modus laat acht teams het tegen elkaar opnemen in 1v1, 2v2 of 3v3. Alle teams spelen afwisselend tegen elkaar en hebben een beperkt aantal levens. Tussen rondes kun je verzamelde geld gebruiken om je wapens en overige items te verbeteren. Het team dat op het laatste overblijft wint de modus. De modus is eigenlijk een soort mini battle-royale en wij vonden het een erg vermakelijke modus.

Uiteraard bevat de multiplayer van Call of Duty: Vanguard de modi die we kennen uit voorgaande games. Een toevoeging is echter de mogelijkheid om de ‘pacing’ van de potjes te kiezen. Er zijn drie verschillende soorten pacing: Tactical, Assault en Blitz. Tactical is de traditionele gameplay die we van een Call of Duty game verwachten, met maximaal 12 spelers per lobby. Assault bevat daarentegen iets meer spelers en zorgt voor meer actievolle potjes. Blitz is de meest chaotische setting met een grote hoeveelheid spelers per map. Bij deze pacing kom je op elk moment wel een vijand tegen.

De multiplayer van Vanguard doet niet iets compleet anders dan we van voorgaande games gewend zijn. Zo kies je je eigen loadouts, eigen kill streaks en heb je weer allerlei unieke perks. Qua content is er wel genoeg te doen en de maps zijn over het algemeen wel erg goed. De wapens voelen ook een stuk beter aan dan Cold War van vorig jaar.

Call of Duty: Vanguard bevat een korte maar vermakelijke singleplayer-modus. De multiplayer voelt daarnaast vertrouwd aan en de toevoegingen die er zijn verbeteren de ervaring enigszins. Vooral de toevoeging van pacing vonden wij erg goed. Call of Duty: Vanguard bevat ook een Zombies-modus, maar op dit moment is deze helaas behoorlijk teleurstellend.

Je kan Call of Duty: Vanguard hier kopen.

2 claps