Review: Crash Bandicoot 4: It’s About Time – Een fantastische terugkeer met boordevol content Sport
Review: Crash Bandicoot 4: It’s About Time – Een fantastische terugkeer met boordevol content

Crash Bandicoot is één van de meeste iconische series onder gamers. Oorspronkelijk waren de games exclusief op de PlayStation consoles, maar later verschenen deze ook op andere platformen. Een tijdje geleden leek er geen hoop meer voor de serie, aangezien er jarenlang geen nieuwe game werd aangekondigd. In 2017 kwam ontwikkelaar Vicarious Visions met remasters van de eerste drie games. Toch verlangden fans naar een volwaardig nieuwe game in de serie, waarvoor we tot oktober 2020 hebben moeten wachten.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is een compleet nieuwe Crash-game dat inmiddels uit is op de PS4 en Xbox One. Ontwikkelaar Toys For Bob liet weten dat dit de grootste Crash game ooit zou worden. Weet de terugkeer van de geliefde serie indruk te maken?

Scheur in de ruimte

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is chronologisch de vierde game in de serie. Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen in Crash Bandicoot: Warped. Aan het eind van die game werden Uka Uka, Neo Cortex en Doctor N. Tropy in een gevangenis geplaatst. Crash Bandicoot 4 start met Uka Uka die uit de gevangenis probeert te ontsnappen. Zijn poging zorgt voor een gat in de tijd en ruimte. Na het creëren van dit gat valt Uka Uka flauw, maar Neo Cortex en N. Tropy weten te ontsnappen.

Neo Cortex en N. Tropy komen erachter dat de scheur in de ruimte hun universum verbindt met de rest van de multiverse. Zij besluiten om alle werelden te veroveren. Aku Aku, de tweelingbroer van Uka Uka, zoekt Crash Bandicoot op om dit te voorkomen. Crash gaat samen met zijn zus Coco op avontuur om Neo Cortex en N. Tropy te stoppen.

In Crash Bandicoot 4: It’s About Time zorgt de introductie van de multiverse ervoor dat je allerlei verschillende gebieden tegen zult komen; Van de gloeiend hete woestijn tot het prehistorisch tijdperk met dinosaurussen. De game is enorm gediversifieerd in de omgevingen die je kunt doorspelen. Het feit dat de game er prachtig uitziet maakt het verkennen des te beter. De game is erg kleurrijk, ziet er visueel erg plezant uit en is erg soepel. Wel moeten we opmerken dat de FPS op de standaard PS4 erg wisselvallig is, wat erg afleidend is voor de speelervaring.

Speelbare karakters en skins

Toys For Bob laat spelers in Crash Bandicoot 4: It’s About Time met vijf verschillende karakters spelen, wat het grootste aantal ooit is in een Crash Bandicoot game. Crash en Coco hebben dezelfde speelstijl, maar de rest van de karakters zijn compleet anders om mee te spelen. Alle karakters waren vermakelijk om mee te spelen, behalve Neo Cortex. Zijn speelstijl voelde wat saai aan in tegenstelling tot de andere speelbare karakters.

Er is enorm veel liefde gestopt in Crash Bandicoot 4: It’s About Time. We hadden het al over de diverse werelden die je zult verkennen. Dit is ook de grootste Crash Bandicoot game ooit met het grootste aantal levels in de serie. Daarnaast zijn er enorme hoeveelheid toffe skins voor zowel Crash als zijn zus Coco. De skins zijn vrij te spelen door gems te verzamelen in de levels. Hiervoor moet je bijvoorbeeld alle dozen kapotmaken en minder dan drie keer doodgaan in een level. De coole skins zorgen ervoor dat je een reden hebt om terug te keren naar oudere levels.

Moeilijkheidsgraad

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is net als voorgaande games erg moeilijk. Hoewel wij alle drie de games in de Crash Trilogy hebben gespeeld, hadden wij het meeste moeite met deze game. Wat ons betreft is dit daarom ook de moeilijkste game in de serie. Vooral naarmate je verder komt in de game zal je steeds grotere uitdagingen tegenkomen. Soms voelt de game oneerlijk aan met obstakels die je pas op het moment ziet wanneer het al te laat is. Gelukkig heeft ontwikkelaar Vicarious Visions daarom een nieuwe modus geïntroduceerd, namelijk Modern.

In deze modus zal je oneindig vaak via de laatst bereikte checkpoint opnieuw kunnen starten. Er zijn geen levels in Modern-modus in tegendeel tot Retro, waarbij je heel het level opnieuw moet doorspelen als je levens op zijn. Een aangename toevoeging voor spelers die moeite ervaren met de uitdagende levels in de game.

Quantum Masks spelen een centrale rol in Crash Bandicoot 4: It’s About Time, zowel in het verhaal als in de gameplay. Deze maskers geven je verschillende krachten die je kunt activeren. Zo is er bijvoorbeeld eentje die de tijd eventjes stopzet, waardoor je op dodelijke nitro doosjes zonder dat ze onmiddellijk ontploffen. De maskers brengen extra diepgang met zich mee voor de gameplay. Vooral tijdens latere levels zal het erg moeilijk worden want je zult deze maskers moeten combineren.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time is een fantastische terugkeer voor één van de meest geliefde series ooit. Dit is de grootste Crash Bandicoot game ooit met niet alleen een enorme hoeveelheid levels, maar ook skins, speelbare karakters en andere verrassingen. Hoewel de torenhoge moeilijkheidsgraad incidenteel voor frustratie zorgen, kunnen we deze game met gemak voor iedere liefhebber van het genre aanraden.

Bestel Crash Bandicoot 4: It’s about Time nu bij Bol.com