Review: Dragon’s Dogma 2 – Een avontuur die je niet makkelijk zal vergeten games
Review: Dragon’s Dogma 2 – Een avontuur die je niet makkelijk zal vergeten

12 jaar geleden bracht Capcom, Dragon’s Dogma uit, een game met unieke en vooral innovatieve gameplay features. Fans hebben lang moeten wachten op een vervolg en in 2022 werd Dragon’s Dogma 2 dan eindelijk aangekondigd. Onder leiding van Hideaki Itsuno heeft het team achter Devil May Cry met hulp van het team achter Monster Hunter, lange jaren gewerkt aan Dragon’s Dogma 2. Inmiddels ligt Dragon’s Dogma 2 eindelijk in de winkelrekken. Is deze game de moeite waard?

Je eigen personage

Het begint allemaal met het maken van je eigen personage. De character creator in Dragon’s Dogma 2 gaat zelfs verder dan die in Monster Hunter World. Je kan snel klaar zijn en kiezen voor een preset personage, maar het is ook mogelijk om je eigen personage tot in de kleinste details te personaliseren. Er zijn ongelofelijk veel sliders om bijvoorbeeld lichaamsdelen, maar ook kleine details zoals spieren in je armen en benen aan te passen. Fans zijn lang bezig geweest met de character creator van Dragon’s Dogma 2 om bijvoorbeeld Geralt of Rivia en Ciri uit The Witcher na te maken. Er zijn nu al veel tutorials op onder andere YouTube die je kan volgen om geliefde personages van een andere franchise na te maken. Denk aan 2B uit NieR: Automata, Paul uit Dune of Kratos uit God of War, alles is mogelijk met de hoeveelheid tools die je tot je beschikking hebt.

Naast je eigen personage maak je ook een Pawn aan. Deze zal je gedurende de game bijstaan en je met van alles helpen. Dit is als het ware je rechterhand in combat, quests, inventory management en meer. Ook hier kan je gaan voor een preset of aan de slag met de character creator.

Politiek en dragon hunting

Het verhaal en de setting van Dragon’s Dogma 2 is grotendeels gelijk aan de eerste game. Jij bent een zogeheten Arisen, een uitverkorene die als enige de draak kan verslaan. Een Arisen ontstaat niet zomaar, jij bent namelijk een persoon zonder hart. Je hart is namelijk opgegeten door de kwaadaardige draak. Omdat je niet dood bent, ben je de Arisen geworden en moet je op een gegeven moment de draak zien te verslaan, want dat is het lot van een Arisen. Dat is altijd zo geweest in de geschiedenis tussen draken en Arisen.

De main story draait voornamelijk om het verslaan van de draak en de politiek die samenhangt aan jouw status tussen de verschillende koninkrijken. Het koninkrijk Vermund gelooft heilig in de Arisen, maar doordat de Koningin vreest voor haar troon, heeft ze een valse Arisen in het kasteel gezet. Aan het begin van de game moet je jezelf bewijzen als echte Arisen, want er is er al eentje in het kasteel. In de geschiedenis is er altijd één Arisen geweest, nooit twee tegelijk. Naast Vermund bezoek je ook het koninkrijk Battahl, de stat van de ‘beastren’. Dit zijn intelligente rassen die ogen als humanoid dieren.

Het verhaal van Dragon’s Dogma 2 is interessant genoeg. Met name het mysterie over hoe jij het op gaat nemen tegen de draak en de interactie tussen de twee koninkrijken blijft interessant. Personages hebben allemaal een achtergrond en komen vaak met interessante dialogen waardoor je meer te weten komt over de wereld. Enkele side quests geven meer verdieping in de main story. Wij raden daarom aan om zoveel mogelijk side quests te doen en niet te rushen met de main story. Je kan door enkel de main quest te doen, klaar zijn binnen pakweg 25 uur. Wil je alles zien en doen, dan ben je makkelijk 100 uur bezig. De wereld van Dragon’s Dogma 2 is overigens vier keer groter dan de eerste game.

Een wereld vol verrassingen

De main story van Dragon’s Dogma 2 is prima, maar veel spelers zullen het niet hebben over wat er in de story is gebeurd, maar wat ze hebben meegemaakt in de open wereld. De wereld van Dragon’s Dogma 2 leeft. Om een voorbeeld te noemen, we hadden een simpele side quest waar we enkele materialen moesten verzamelen, een typische fetch quest leek het. Op een gegeven moment verscheen er een ineens een grote Ogre die we met het gooien van grote stenen probeerden te laten vallen zodat we op zijn rug konden klimmen. Net toen we dachten het gevecht te winnen, verscheen er ineens uit de lucht een Griffon, een gigantische vogel die met zijn vleugels de natuur vormgeeft. Met weinig leven probeerden we de Griffon ook te verslaan, maar deze was te sterk.

Gelukkig besloot de Griffon zelf om te vluchten na genoeg schade te hebben ontvangen. Ons team vertrok snel naar een camping plek in de buurt om te herstellen. Je kan schade in Dragon’s Dogma 2 enkel volledig herstellen als je hebt geslapen in een kamp of Inn. Dit maakt Dragon’s Dogma tactisch, maar ook uitdagend. Eenmaal wakker was het tijd om de fetch quest te voltooien, maar net onderweg, kwam de Griffon ineens terug met een verrassingsaanval. Blijkbaar was de Griffon ons niet vergeten. Na een lang gevecht werden we uiteindelijk verslagen, maar dit is wat Dragon’s Dogma 2 bijzonder maakt. Wanneer je in de wildernis bent, kan je van alles tegenkomen, ook wanneer je denkt een simpele side quests te gaan doen. Niets voelt scripted of eentonig aan. Iedere keer dat je een stad verlaat, is het een avontuur. Bandits kunnen je aanvallen, gigantische monsters kunnen ineens tevoorschijn komen, het verkennen van een grot kan ineens een side quest worden. Capcom heeft niet standaard iconen geplaatst op de map. De speler wordt aangemoedigd om zoveel mogelijk van de wereld te verkennen en met iedereen te praten.

De levende wereld heeft ook effect op de quests die je hebt aangenomen. Zo kunnen quests falen als je deze lang negeert. Als iemand je bijvoorbeeld vraagt een persoon te redden die in gevaar is, heeft deze quest meer urgentie dan een quest waar je een potion moet maken. De persoon in gevaar kan namelijk sterven als je deze lang negeert. Je moet dus ook keuzes maken in wat je het beste eerst kan doen. Dit geldt ook voor inventory management. Voedsel kan met de tijd bederven, het is aangeraden om deze vroeg te consumeren of ermee iets anders te maken. Met fruit kan je bijvoorbeeld drankjes maken.

Pawns helpen je met je quest

Wat briljant is aan Dragon’s Dogma 2 is het Pawn-systeem. Dragon’s Dogma 2 is een pure single player-game, maar je voelt altijd dat je als team bezig bent, want je beschikt over drie Pawns. Dit zijn NPC’s die de Arisen helpen in zijn of haar quest. Het zijn als het ware party members die jij kan kiezen uit duizenden. Het is namelijk mogelijk om een Pawn van een andere speler te gebruiken. Pawns kunnen blijkbaar door dimensies reizen om Arisens te helpen. De main Pawn, creëer je zelf aan het begin van de game. De overige twee Pawns kan je inhuren door met NPC’s te praten in de wereld of via een Rift. Veel NPC’s zullen je spreken om lid te worden van jouw team. Je krijgt als het ware een korte elevator pitch waarna je kan beslissen om een Pawn wel of niet in te huren

Iedere Pawn beschikt over eigen vaardigheden en een persoonlijkheid. Als je een Pawn inhuurt uit een Rift en deze Pawn heeft een quest die jij nog niet hebt voltooid al gedaan voor een andere speler, dan kan zo’n Pawn je begeleiden door de wereld naar je objectives. Een Pawn kan ook andere eigenschappen hebben zoals goed zijn in het craften, goed zijn in combat, healing, archery, magie of het vinden van schatten.

dragons dogma ii 2 griff battle

Diepgaand class en combat-systeem

Dragon’s Dogma 2 heeft een class-systeem die Vocation wordt genoemd. Wij kozen voor de Thief, een rogue als het ware die heel snel aanvallen kan ontwijken en effectieve close combat kan uitvoeren met twee dodelijke daggers. Je kan ook kiezen voor een Mage, Archer en Fighter. Iedere Vocation beschikt over eigen passives, weapon skills en augments waar je uit kan kiezen. Door ervaring op te doen, stijg je in Vocation-niveau. Je speelstijl als een Fighter, kan enorm verschillen met een Fighter van een andere speler omdat je bijvoorbeeld een Tank build hebt gemaakt die wel beschikt over veel stamina. Later in de game krijg je toegang tot Advanced Vocations, een hybride build als het ware tussen twee Vocations. Zo kan je kiezen voor de Mystic Spearhead, dat is een Mage die sterk is in close combat. Andere Advanced Vocations zijn Magick Archer, Warrior, Sorcerer, Warfarer en de trickser. Laatstgenoemde kan bijvoorbeeld vijanden tegen elkaar opzetten.

Welke class je ook kiest, de gameplay voelt behoorlijk uniek aan. Iedere Vocation heeft een eigen vechtstijl en iedere Pawn heeft ook een eigen Vocation. Het is daarom belangrijk dat je een goed gebalanceerd team samenstelt. Als je bijvoorbeeld enkel zwaardvechters in je team hebt, dan ga je het lastig krijgen tegen vijanden die vliegen zoals Harpies. Aanvallen hebben echt impact wanneer je een vijand raakt. Dat zie je terug in de indrukwekkende animaties, maar ook daadwerkelijke schade op lichaamsdelen. Net als een Monster Hunter, kan je bijvoorbeeld delen van een monster afhakken. De grotere monsters kan je net als in een Shadow of the Colossus, beklimmen om zwakke punten te bereiken.

dragon s dogma 2 combat

Grafish top, maar de performance is niet stabiel

Dragon’s Dogma 2 is een mooie game met een realistische art stijl. Resident Evil 4 Remake is nog altijd de mooiste game van Capcom, maar dat is een lineaire game. De wereld en personages in Dragon’s Dogma 2 lijken regelrecht uit een schilderij te komen. De depth of field is indrukwekkend, maar vooral de lichteffecten zijn bijzonder goed gedaan. In de nacht is het pikdonker waardoor je een olielamp aan moet zetten. De verschillende lichteffecten zijn behoorlijk indrukwekkend, vooral als je speelt met Ray Tracing aan en beschikt over een tv met ondersteuning voor HDR.

De performance is op alle grafische modi niet optimaal. Dragon’s Dogma 2 is zeker speelbaar op een PlayStation 5, maar welke grafische modi je ook kiest, je krijgt te maken met framedrops. De game schommelt tussen 25en 58 FPS. Een pure performance-modus op een iets lagere resolutie, maar wel op een vaste 60 FPS was welkom geweest.

Niet alles is perfect

Niet alles is perfect in Dragon’s Dogma 2. Zo is er maar één savegame, wat vreemd is voor een open wereld RPG. Er is geen lock-on systeem, waardoor je vaak een aanval of animatie verkeerd uitvoert. Je slaat vaak de lucht, wat vreemd doet aanvoelen. Een simpele lock-on systeem had dit probleem eenvoudig opgelost. De camera kan soms behoorlijk in de weg zitten, met name in kleinere omgevingen zoals grotten of gebouwen. Op de rug van een monster klimmen, zorgt soms ook voor vreemde camerastandpunten. Pawns doen soms ook hele bizarre dingen zoals het vallen van een brug, waarna je deze moet reviven. Een ander punt wat veel beter kon is stealth. Deze momenten komen niet vaak voor, maar wanneer je ongezien bijvoorbeeld een persoon in een gevangenis moet spreken, merk je op dat er nauwelijks stealth mechanics in de game verwerkt zijn.

Misschien wel het meest controversiële is dat Dragon’s Dogma 2, microtransacties bevat. Nu is dit niet de eerste keer dat Capcom dit doet. Ook Devil May Cry en Resident Evil hebben optionele microtransacties, maar Dragon’s Dogma 2 heeft een behoorlijke backlash gekregen van de gaming community. Alleen door de microtransacties zijn er duizenden negatieve user reviews geplaatst op Steam. Gelukkig is de game zo in elkaar gezet, dat je alle optionele items die je met echt geld kan kopen, relatief eenvoudig kan krijgen door gewoon de game te spelen. Het is echt niet nodig om deze items te kopen, het beste is om de microtransacties helemaal te negeren.

Dragon’s Dogma 2 is een hele speciale game. Dit is een open wereld RPG die niet de bekende formule gebruikt die we in veel games de laatste tijd zien. Iedere keer dat je op verkenningstocht bent in de open wereld, krijg je te maken met verrassingen zoals een legendarische beest, een nieuwe quest of een waardevol item. De main story is goed, maar niet de main selling point van Dragon’s Dogma 2. Het is echt datgene wat jij meemaakt in de open wereld wat je zal bijblijven, niet de main story. Het Pawn-systeem is briljant en de combat voelt heel goed aan met heel veel build-mogelijkheden. Er zijn zeker punten die beter kunnen zoals meerdere saves en een 60 FPS-modus. Desalniettemin is Dragon’s Dogma 2 een absolute must-have voor liefhebbers van het RPG-genre.