Review: Mario Strikers: Battle League Football – Voetballen met zo min mogelijk regels Sport
Review: Mario Strikers: Battle League Football – Voetballen met zo min mogelijk regels

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Mario Strikers: Battle League Football kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Als je aan Mario sports-games denkt, dan komt Mario Strikers snel aan bod. Toch is het heel lang geleden dat de laatste Mario Strikers-game verscheen, namelijk 15 jaar geleden voor de Nintendo Wii. Op de Nintendo Switch streeft Nintendo om veel sports games uit te brengen. Zo hebben we racen, tennissen en golf al gehad. Voetbal ontbrak en Next Level Games, de ontwikkelaar van Luigi’s Mansion 3, heeft hier werk van gemaakt. Mario Strikers: Battle League Football is nu exclusief speelbaar op de Nintendo Switch. Is deze game de moeite waard?

Wat is Mario Strikers?

Mario Strikers is een arcade voetbalgame waar 5 spelers inclusief een doelman het opnemen tegen een ander team van 5. Het is de bedoeling om de bal in het doel van je tegenstander te krijgen voor een punt. Het team die het einde van een wedstrijd de meeste punten heeft gescoord, wint de wedstrijd.

Vergeleken met een game als FIFA, zijn er wel grote verschillen. Zo is het veld van Mario Strikers veel kleiner, bestaat een team uit 5 spelers, er is geen uit of corner, kan je beschikken over handige items zoals in Mario Kart, zijn er superaanvallen en misschien wel het belangrijkste, er is geen scheidsrechter.

Een bananenschil gooien op het veld zodat iemand net voor het nemen van een schot valt, is helemaal toegestaan. Een charged sliding op je eigen teamlid zodat hij als een domino kaast op een tegenstander is ook helemaal goed. Het veld is omringd met een elektrisch geladen hek, duw een tegenstander daarop, en hij of zij is voor een seconde buiten bewustzijn. In Mario Strikers mag je zo gemeen als mogelijk spelen om een wedstrijd te winnen.

Core gameplay is fun

Mario Strikers heeft een geweldige core gameplay die makkelijk in te stappen is voor klein en oud, maar moeilijk te masteren is. De basisgameplay van bijvoorbeeld een FIFA of eFootball is hier ook aanwezig. Denk aan het passen, wisselen van personages, schieten, richten, voorzet en tackelen. Zolang je de basis onder de knie hebt, kan je heel eenvoudig meedoen met deze game. Daardoor is Mario Strikers, een uitstekende party-game ook als je deze game voor het eerst speelt.

Daarnaast zijn er Mario Strikers eigen moves. Dit zijn de items die je kan vinden op het veld zoals een bananenschil, een bom, een green shell of een red mushroom om tijdelijk heel snel te rennen over het veld. Af en toe valt er een opgeladen item op het veld. Wanneer je deze opraapt, kan jouw team tijdelijk een superaanval doen genaamd Hyper Strike. Dit is als het ware een superschot met een vette cinematic. Door dit schot juist te timen, kan je een verwoestende goal maken die ook nog eens twee punten oplevert. Een rake Hyper Strike is dus twee punten waard. Sta je achter, dan kan je met een strategische Hyper Strike, de wedstrijd naar je toe trekken.

Verder is er een ontwijkbeweging, die je met een druk op de knop kan activeren. Niet vaak, want ieder personage heeft een stamina meter. Wanneer je een item of tackle van een tegenstander op het juiste moment kan ontwijken, dan krijgt jouw personage iets meer snelheid en meer ruimte om bijvoorbeeld te kunnen schieten. Deze gameplay mechanic is heel belangrijk om goed te beheersen, want het maakt het verschil tussen een beginneling en een ervaren speler.

Diepgang voor hardcore spelers

Mario Strikers heeft verder meer diepgang voor de mensen die nog beter willen worden. Deze worden allemaal uitgebreid uitgelegd in de tutorial van de game. Je kan bijvoorbeeld standaard passen, maar ook een charged pass geven, die sneller aankomt. Dit doe je door precies wanneer de bal komt, op passen te drukken. Een steekpass geven is ook mogelijk, al is het vrij lopen, niet zo eenvoudig zoals in FIFA.

Het schieten kan je niet alleen richtend doen, maar ook de power van je schot kan je zelf beslissen. Dit doe je door je schot gedrukt te houden. Andere geavanceerde moves zijn bijvoorbeeld een shot of pass cancel, en het precies charged tackelen. Wanneer je een tackle volledig hebt opgeladen en deze correct uitvoert op je tegenstander, dan krijg je direct de bal met een speed boost en is je de speler van wie je de bal hebt gepakt eventjes uitgeschakeld.

Wanneer je de geavanceerde mechanics van Mario Strikers: Battle League Football onder de knie hebt, dan krijg je werkelijk hele spannende wedstrijden. Op dat moment is er sprake van heel veel nauwkeurigheid en tactiek.

Party game

Voor de meeste mensen blijft dit wel een leuke party-game en daarvoor is deze game uitstekend in elkaar gezet. Het is bijvoorbeeld mogelijk om je eigen toernooi op te zetten. Ook kan je met de joy-con controllers wedstrijden instellen waarbij meerdere spelers tegelijk spelen. Denk bijvoorbeeld aan een 2 vs 2 wedstrijd. Het is zelfs mogelijk om 8 joy-cons op één Nintendo Switch aan te sluiten waarbij iedereen de controle heeft over één speler. Dit is leuk, maar wel heel chaotisch waar samenwerken heel lastig wordt.

Net als Mario Tennis Aces of Mario Kart 8: Deluxe kan je de Nintendo Switch op tabletop modus zetten, een controller geven aan een vriend of familielid en een wedstrijd spelen. Wedstrijden zijn kort en de besturing is simpel genoeg voor iedereen.

Speelbare personages

Mario Strikers heeft niet heel veel speelbare personages. Op dit moment zijn dat er maar 10, waardoor je veel wedstrijden speelt tegen dezelfde personages. Het is jammer dat enkele personages die wel in Mario Tennis en Mario Golf te vinden zijn, afwezig zijn in deze game. Denk bijvoorbeeld aan Daisy of Bowser JR. Er is geen mogelijkheid om nieuwe personages te ontgrendelen, dus de hoop is dat Nintendo enkele nieuwe personages met game updates aan de game gaat toevoegen. Op dit moment zijn het aantal personages wel erg weinig.

Ieder personage heeft sterke en zwakke kanten. Bowser heeft bijvoorbeeld een hoge power rating, waardoor hij heel hard kan uithalen, maar zijn snelheid en techniek zijn minder dan bijvoorbeeld Yoshi.

Karig kwa content

Een minpunt voor de release versie van de game is dat er weinig content is. Er zijn weinig modi beschikbaar en wat speelbaar is, blijft niet lang boeien als je single player speelt. Er is geen story mode, of een lange competitie modus. Een simpele Cup Mode is beschikbaar waar je enkele wedstrijden speelt tegen de CPU om uiteindelijk een beker te winnen, maar heel boeiend blijft dit niet. We hadden graag meer single player content gezien met unieke arcade regels om het leuk te houden en bijvoorbeeld een challenge om een nieuw personage te unlocken was welkom geweest.

Mario Strikers Battle League Football is vooralsnog veel interessanter als je multiplayer speelt. Of je nu couch co-op of online multiplayer speelt, het verslaan van andere echte spelers zorgt voor veel vermaak. Online kan je je eigen club aanmaken inclusief stadion en tenue. Vervolgens kan je samen met je teamgenoten, een potje voetbal spelen tegen andere spelers om hoger in de rankings te komen.

Gear up

Na iedere voetbalwedstrijd, krijg je een hoeveelheid muntjes. Deze kan je spenderen aan gear voor jouw personages. Gear zorgt er niet alleen voor dat jouw personages er cooler uitzien, maar het heeft ook daadwerkelijk effect op gameplay.

Met gear kan je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat Bowser sneller kan rennen over het veld, iets wat standaard outfit Bowser niet kan doen. Onze vrees was dat dit zou zorgen voor ongebalanceerde wedstrijden, want een speler met meer gear, heeft dan een voordeel. Nintendo heeft dit slim aangepakt door ook minpunten te geven bij iedere gear item. In het eerdergenoemd voorbeeld werd Bowser 2 punten sneller, maar dat gaan wel ten koste van 2 punten van zijn kracht. Zo moet je voor jezelf afvragen wat jouw speelstijl moet zijn. Wil je een gebalanceerd team die alles een beetje kan of maak je een team die volledig gefocust is op bijvoorbeeld techniek? Het gear-systeem in deze game is dus niet echt progressie maar meer een middel om jouw personages te fine tunen voor jouw speelstijl. Er is geen mogelijkheid om een overpowered personage te creëren.

Mario Strikers Battle League Football is één van de mooiste games op de Nintendo Switch. Ontwikkelaar Next Level Games heeft weer bewezen, dat de Nintendo Switch hele mooie graphics kan weergeven. Dat was al bevestigd in Luigi’s Mansion 3 en nu doet Next Level Games het met een multiplayer game. De velden zien er heel mooi, levendig en gedetailleerd uit.

Ook de animaties zijn veel beter dan we hadden verwacht. Ieder personage heeft een persoonlijkheid die hier tot leven komt. Zo doet Princess Peach uit frustratie een ademhalingsoefening wanneer haar team achterstaat, wat heel leuk is om te zien. De doelpuntmaker heeft ook een eigen celebration animatie. Ook degene die bij de aftrap staat, beschikt over een eigen animatie. Rosalina zweeft als het ware en dat doet zo ook met de bal als ze deze even op de middenlijn plaatst na een doelpunt. Personages zijn in Mario Strikers Battle League Football meer dan ooit tot leven gekomen.

Wat betreft performance is het weer goed, zoals je zou verwachten van een Nintendo first party game. We zijn geen bug, glitch, framedrop of crash tegengekomen. De game draait uitstekend op zowel de docked als de handheld modus. Online ontstaat er af en toe wel lag, wat vervelend kan zijn. De AI mocht verder ietsje beter, met name de keepers. In de release build laten keepers wel heel vaak een simpele schot door.

Mario Strikers Battle League Football is een geweldige voetbalgame die heerlijk speelt en makkelijk in te stappen is voor iedereen. Voor spelers die meer willen, zijn er hele geavanceerde moves en strategieën om onder de knie te krijgen. De game oogt prachtig en wordt geweldig gepresenteerd. Online of als party game is deze game zeker de moeite waard, maar als je Mario Strikers Battle League Football als single player game overweegt, dan is er op dit moment simpelweg weinig te doen en wat er is, blijft niet lang boeien. Nintendo heeft aangegeven met updates te komen, maar vooralsnog is Mario Strikers Battle League Football een game die echt tot zijn recht komt wanneer je samen of tegen anderen speelt.

Je kan Mario Strikers Battle League Football hier kopen.