Review: Pentiment – Een unieke game die mogelijk niet had uitgekomen zonder Xbox Game Pass Sport
Review: Pentiment – Een unieke game die mogelijk niet had uitgekomen zonder Xbox Game Pass

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Pentiment kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

Obsidian Entertainment lijkt wel de Respawn Entertainment, maar dan van Microsoft. Deze studio komt ieder jaar wel met een nieuwe game en ze zijn allemaal anders van elkaar. Afgelopen jaar verscheen de unieke co-op survival game Grounded. Het jaar ervoor verscheen The Outer Worlds, een sci-fi RPG. Nu komt Obsidian met Pentiment, een soort visual novel wat zich afspeelt in de middeleeuwen. Of deze game de moeite waard is, lees je in deze review.

Een murder mystery in de zestiende eeuw

Pentiment is een verhaalgedreven game. Jij bent Andreas Maler, een kunstenaar die werkt aan zijn kunstwerk van zijn leven in het oude Duitsland van de zestiende eeuw. Het verhaal is best lang waarbij Andreas veel meemaakt gedurende 25 jaar. Het verhaal begint in een dorp waar Andreas tijdelijk is gekomen om te werken aan zijn kunstwerk. In de eerste paar uur maak je vooral kennis met de meeste mensen, leer je hoe de game werkt en kan je jouw andreas voorzien van unieke eigenschappen. Zo kan je kiezen wat je hebt afgestudeerd, wat je later in het verhaal kan helpen met keuzemogelijkheden. Als Andreas bijvoorbeeld gespecialiseerd is in godsdienst, dan kan hij een discussie over de bijbel aangaan met een zuster en deze winnen. Als je bijvoorbeeld kiest voor biologie, dan heb je geen kans tegen dezelfde zuster en moet je op een andere manier je doel bereiken.

De eerste paar uren zijn best traag, wat jammer is want we kunnen ons voorstellen dat enkele mensen hierdoor zullen afhaken. Na enkele uren komt het verhaal echt op gang, want een moord wordt gepleegd en jij moet dit oplossen. Wat Pentiment zo interessant maakt, is dat alles wat je doet consequenties heeft. Mensen die je spreekt, vertellen je niet altijd de waarheid. Andere mensen roddelen, hebben een eigen motief en staan niet altijd aan jouw kant. Als Andreas moet je de waarheid proberen te zoeken, maar in Pentiment is de waarheid jouw waarheid. Er is niet goed of slecht, alleen keuzes en consequenties. Personages gaan bijvoorbeeld dood aan openbare executies. Dit lijkt op het eerste gezicht op een vrolijke game, maar het is historisch gezien een verhaal wat zich afspeelt in een periode met veel gruwelijkheden.

Een aparte visual novel

Pentiment is een soort van visual novel, een 2D side scroller waarbij gameplay eigenlijk bestaat uit lopen en het maken van keuzes, dit is als het ware een point & click game. Je krijgt dus te maken met veel tekst. Gelukkig wordt dit niet gepresenteerd in grote lappen tekst. Het zijn allemaal kleine zinnen waarbij Andreas vaak tussendoor reageert, zodat het niet te druk oogt en echt aanvoelt als dialogen. Tijdens het verhaal ontmoet je een heleboel personages en bezoek je meerdere omgevingen. Een handige feature is dan Andreas een soort van aantekeningenboek bij zich heeft. Hier zie je alle personages met een korte beschrijving. Omdat je zoveel mensen spreekt, vergeet je soms waar enkele personages voor staan. Het boek van Andreas is daarom een handig om de juiste keuzes te maken bij een conversatie.

Het verhaal is best lang waarbij je ongeveer 15 tot 20 uur bezig zal zijn met één playtrough. Alles zien in één playtrough is niet mogelijk, want je acties zorgen ervoor dat tijd vordert. Andreas kan dus niet oneindig onderzoek doen om de waarheid te vinden, op een gegeven moment moet je beslissingen nemen die niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden. Daarom is het interessant om het verhaal opnieuw te spelen en andere keuzes te maken.

Pentiment heeft een vette grafische stijl. Alsof een schilderij van de zestiende eeuw tot leven is gekomen. Het past uitstekend bij de setting en het verhaal wat verteld wordt. Er is hier heel veel aandacht voor detail. Het is duidelijk dat de mensen die deze game hebben gemaakt, heel veel liefde hebben voor geschiedenis en oude literatuurboeken.

De tekstballonnen zijn ook heel goed gedaan. Personages die kunnen schrijven en lezen, hebben een ander font wanneer ze met je praten. Het font is dan leesbaarder dan bijvoorbeeld een conversatie met een boer die niet geschoold is. In de tekstballonnen zie je dan vaak typfouten die met een lijn gecorrigeerd worden. Voor de mensen die moeite hebben met zulke fonts, heeft Obsidian een optie toegevoegd om een leesbaarder moderner font in te schakelen. Wat betreft presentatie is het jammer dat personages geen voice-over hebben, dat had de immersie nog beter gemaakt.

Wat betreft performance hebben we niets te klagen. Deze game is niet een zware game, dus veel mensen zouden deze game zonder problemen moeten kunnen spelen. Wij hebben de game gespeeld op 1440p op een PC op de maximale settings. Tijdens zo’n 17 uur zijn we geen bug, framedrop, glitch of crash tegengekomen.

Pentiment is een unieke game die mogelijk niet zou bestaan zonder Xbox Game Pass. Grote uitgevers kiezen nu eenmaal voor projecten die het meest geld opleveren, maar bij een abonnementsdienst als Xbox Game Pass, is dit probleem er niet. Aan alles is te zien dat dit een passion project is van liefhebbers van geschiedenis. Is deze game voor iedereen? Nee, want hoewel het verhaal met goed geschreven personages en een interessante murder mystery heel goed is uitgewerkt, blijft het wel een game met heel weinig gameplay. Pentiment is een leuke game die we iedereen met een Xbox Game Pass-abonnement in ieder geval aanraden om te proberen. Bovendien is Pentiment maar twee tientje voor de mensen die geen Game Pass hebben.