Review: WarioWare Move It! – leuker met vrienden games
Review: WarioWare Move It! – leuker met vrienden

Twee jaar geleden verscheen WarioWare: Get it Together voor de Nintendo Switch, een gunstig geprijsde WarioWare titel met vermakelijke microgames, maar we misten meer modi. Vooral meer mogelijkheden om het meer als party game te spelen, was een groot gemis. Nu komt Nintendo alweer met een nieuwe game in de franchise genaamd WarioWare Move It! Deze game draait om microgames die je speelt met motion controls. Of WarioWare: Move It de moeite waard is, lees je in deze review.

Naar een tropisch eiland

Dezelfde crew onder leiding van Wario uit de WarioWare: Get it Together heeft dit keer een loterij gewonnen om te reizen naar een tropisch paradijs. Het avontuur van de campagne speelt zich af in dit tropisch eiland. Het verhaal is leuk waarbij iedere lid van de WarioWare-groep een kort eigen avontuur meemaakt met ingesproken stemmen en cutscenes. Het geheel is echter wel heel kort. Je hebt alles van de story wel snel en in één keer gezien. Er is geen reden om de campagne opnieuw te spelen. Na het uitspelen van de campagne, is WarioWare: Move It wat ons betreft enkel een vermakelijke party game als vrienden of familie langskomen. De campagne van WarioWare: Move It, kan je overigens ook optioneel met een tweede speler samen in co-op spelen. Je hebt dan wel een extra set Joy-con-controllers nodig.

Een pure motion control game

WarioWare: Move It heeft een prijskaartje van €49,99 en bevat meer dan 200 unieke micro games. Deze worden micro en niet mini genoemd omdat een microgame maar enkele seconden duurt. Je moet dus heel snel snappen wat je moet doen, snelle reflecties hebben en goed kijken naar wat er wordt getoond op het scherm. Dit alles in maar een paar seconden tijd. WarioWare-games worden daarom heel chaotisch en dat maakt het ook leuk, vooral als je speelt met vrienden of familie en op elkaars fouten reageert.

De twist in WarioWare: Move It is dat je zoals de titel aangeeft, moet bewegen. Waar je in de vorige game, fysieke knoppen moest gebruiken om microgames te voltooien, moet je hier gebruikmaken van de motion controls van de Joy-Con-controller. In de campagne kunnen maximaal twee en in de multiplayer modi, kunnen maximaal vier spelers tegelijk spelen door individuele Joy-Con-controllers. De microgames zijn allemaal mooi vormgegeven, creatief bedacht en zijn vaak ook heel komisch.

Het spelen met motion controls werkt best goed. De Joy-con-controllers zijn nauwkeuriger dan bijvoorbeeld de Wii remote. Het is niet vlekkeloos, maar het werkt goed genoeg. Af en toe voordat een microgame begint, moet je een bepaalde positie innemen. Hier gaat het soms een beetje fout waardoor je een positie meerdere keer moet nemen totdat de game jouw houding goedkeurt. Als de game je positie voorziet van groen licht, kan een minigame beginnen. Onnauwkeurige registraties kunnen zorgen voor verveling en zelfs frustratie, vooral als je door een foute registratie een game verliest.

Gelukkig zijn er in de single player campagne, zogeheten heilige poses. Door een akward positie in te nemen voor 3 seconden, geeft de game je herkansing om een microgame opnieuw te doen waar je een leven hebt verloren.

Calorieën verbranden tijdens het gamen

Omdat je met motion controls moet spelen en dus fysieke bewegingen moet doen, kan je WarioWare: Move It ook zien als een workout game. Je moet echt rechtop staan voor je tv en kan deze game niet zittend spelen of met een Pro-controller. In bepaalde microgames moet je best veel intensieve bewegingen doen die je laten zweten zoals, slaan, squats, dansbewegingen en sprintbewegingen. Door achter elkaar microgames spelen te spelen, merk je op dat je niet alleen veel fun hebt met de microgames, maar ook dat je enkele calorieën aan het verbranden bent.

Meer te doen

Een WarioWare-game draait om de microgames en deze stellen niet teleur. Alle microgames zijn uniek van elkaar en hebben een unieke stijl. Je weet nooit wat je gaat tegenkomen. De ene keer moet je ervoor zorgen dat een meisje niet huilt door de traan uit een oog met je Joy-con-controller niet te laten vallen. Een andere keer moet je als Yoshi die Mario op zijn rug heeft wegrennen van gevaar. Er zijn zelfs microgames die gebruikmaken van de infraroodcamera van de Joy-con-controller. Hiermee kan je bewegingen maken met je vingers, bijvoorbeeld een gebaar zoals het dragen van ring of het creëren van een schaduwbeeld om een korte uitdaging succesvol te voltooien.

Nadat je de campagne hebt uitgespeeld, kan je aan de slag met een Party Mode waar maximaal 4 spelers aan kunnen deelnemen. Hier kan je bijvoorbeeld een bordspel spelen vergelijkbaar met Mario Party waarbij de speler die microgames het meest succesvol uitvoert, de dobbelsteen mag gooien om voortgang te maken op het bord. Daarnaast is er een ‘Annemaria koekoek’ spelmodus. Hier moet je in splitscreen, proberen de finish te halen en niet te bewegen met de motion controls wanneer een Medusa naar je kijkt. Als je wel beweegt, zorgt de Medusa ervoor dat je versteend wordt. Iedereen heeft twee levens, als je dus twee keer gepakt wordt, is het game over. Om de paar stappen die je neemt, wordt er een microgame gestart die je goed moet doen, maar tegelijkertijd moet je ook rekening houden met de Medusa. Deze kan je namelijk ook tijdens een microgame verstenen.

Presentatie en performance

WarioWare is een aparte game als het gaan om presentatie, want de micogames hebben bijna allemaal een apart stijltje. Het is daarom moeilijk om WarioWare Move It op grafisch gebied te behoordelen, want om de paar seconden lijkt het wel alsof je een andere game aan het spelen bent. De verschillende microgames zien er wel scherp uit en de cutscenes in een tropisch resort zijn leuk gedaan als een korte tekenfilm met veel gebruik van verschillende kleuren.

Een pluspunt van de presentatie is dat je deze game in het Nederlands kan spelen. Dit is belangrijk, want als je speelt met kinderen, is het voor hen vaak lastig om te begrijpen wat je precies moet doen als alles Engels is. Door tekst en audio ook in het Nederlands beschikbaar te maken, kunnen veel meer kinderen in Nederland en België meegenieten van alle bizarre microgames. Nintendo is hier zelfs zover gegaan dat de cutscenes en voice-overs ook in het Nederlands ingesteld kan worden. Let wel op dat je niet vergeet om de polsbandjes aan de Joy-Con-controllers vast te maken als je speelt met anderen, want anders kunnen de controllers wel eens door de kamer vliegen.

Wat betreft performance is hier niets over te klagen. WarioWare Move It draait als een trein op de Nintendo Switch en is ook nog eens heel fijn gepolished. Wij zijn geen bugs, framedrops, glitches of crashes tegengekomen in zowel de single player campagne als in chaotische 4 player splitscreen multiplayer.

WarioWare: Move It is een vermakelijke game die vooral veel beter wordt als je speelt met anderen. In je eentje spelen, zal je niet lang plezier geven. Als party game, werkt deze game wel heel goed en is het altijd wel lachen, omdat je vaak bizarre bewegingen en posities moet doen voor de tv om te winnen. WarioWare: Move It is verder een goed alternatief voor een workout, want je moet vaak intensieve bewegingen doen. De 200 microgames steken allemaal leuk in elkaar en het werkt best goed door alleen te spelen met motion controls. Het is alleen jammer dat registraties soms niet altijd even nauwkeurig zijn. Deze game zorgt voor veel plezier, met name in de multiplayer, maar soms ook voor frustratie als je onnodig punten verliest door foute registraties. Kortom, Als je van WarioWare of party games houdt, dan is WarioWare: Move It wat ons betreft een aanrader.

3 claps